Annons

Bästa kameran för att fånga färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bernard_M

Medlem
Hej!

Jag jobbar som tatuerare, har letat runt efter en bra systemkamera men jag är inte riktigt insatt i den tekniska delen, förstod inte skillnaden förutom att vissa var dyrare och andra billigare. Normen är dyrare= bättre men vill inte köpa en kamera som är mer än vad jag behöver i onödan så jag hoppas någon kunnig här kan hjälpa mig, just nu tar jag bara kort med min mobil, HTC one, har bifogat en tatuering som är fotade med den, ni kunniga ser säkert vilka problem jag har. I fågeln tex så tycker jag flera nyanser som syns i verkligheten inte kom med alls. Är medveten om att nästan alla systemkameror är bättre än min mobil men jag vill ha en som verkligen uppfyller alla kraven nedan på bästa sätt.

BESKRIVNING AV VAD JAG BEHÖVER

Jag behöver en kamera som fångar färger fantastiskt bra, i färgtatueringar så är små nyans skilnader viktiga, tex om man har gråfärg med lite blått i då vill man att det ska vara synligt i fotot och inte bara se helt grått ut, blir mycket jobb som tyvärr man inte får med på bilden men som syns i verkligheten och dessa små nyans skillnader ger tatueringen liv. Sen är det också viktigt när man gör tatueringar i gråskala att kameran fångar bilden med bra kontrast utan att tvätta ut nyanserna osv

Har tittat lite på Canon EOS 7D men som sagt är öppen för alla märke och förslag eftersom jag är helt okunnig inom detta område!

Vad rekommenderar ni? :)

MVH//Bernard
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    43.6 KB · Visningar: 188
Oj, intressant fråga som jag inte har någon erfarenhet av, men man kan ju spekulera lite. Jag tror inte att kameran har så stor betydelse för färgåtergivningen, objektiv och ljussättning är nog viktigare. En hyfsad systemkamera bör räcka bra och 7D blir nog utmärkt.
Ett makro-objektiv är skarpt och har oftast bra färgåtergivning.
Med en 7D och EF-S 60/2,8 eller EF 100/2,8 L IS tror jag att du kan ta fantastiska bilder på dina tatueringar. Sen återstår ljussättningen men den frågan överlåter jag till någon som behärskar området bättre.
Lycka till / Kjell
 
Färgåtergivning är rätt bra hos de flesta systemkameror.
Det som ställer till det är bra ljus, färgat ljus som stör, rätt vitbalans och rätt inställda kamerainställningar såvida du inte kör RAW.
 
Jag håller med här, ett bra ljus och korrekt vitbalans så fixar även en mobil det bra. Överkursen sen är att sätta "fel" vitbalans för att lyfta vissa färger mer. Gärna i kombination med färgfilter på blixten.

Sen kan såklart även mycket göras i t ex Lightroom i efterhand :)
 
Jag tror du skulle komma väldigt långt med en bra kompaktkamera. Som de andra skriver är ljussättning och kunskap om kamerans begränsningar viktiga. En fördel med en kompaktkamera är att skärpedjupet är större. Varför det är så lämnar jag så länge. Alltså lättare att få hela tatueringen skarp, de är ju sällan platta :) Med de allra flesta kompaktkameror kan man också komma väldigt nära så du kan fota detaljer. Man skulle kunna göra detta hur komplicerat som helst med en massa dyr utrustning men i detta fallet tror jag alltså på mitt förslag. Välj inte bland de billigaste utan en med bra objektiv då skärpan förstås är viktig i sammanhanget. Canons kompakter är generellt bra för att nämna ett märke men det finns andra som passar bättre om man vill grotta ner sig. Det handlar litet om att du får vad du betalar för också men till en viss gräns.

Tänk på att om du använder blixt rakt på så blir det blänk i huden och det vill du inte ha och det finns många varianter på att avhjälpa det.

/Frode
 
Ljussättningen menar jag, liksom föregående talare, är betydligt viktigare än kameran. Många av de bilder du kommer att ta handlar om armar och ben, dvs rundade kroppsdelar och då blir skärpedjupet av största vikt varför du egentligen skulle klara dej bra med en kvalificerad kompaktkamera. De ger i de flesta fall ett rejält skärpedjup och om kameran bara är försedd med en blixtsko så finns möjligheten att använda den tillsammans med studioblixtar som inte behöver vara särskilt avancerade.

Ska du dessutom ha en mycket hög kvalité på färgerna så kan du behöva hjälpmedel i form av vitbalanskort eller ännu bättre; ett QP-card 201 med tillhörande program. Kostar några hundra men fungerar bra och då kan du få fram de små nyanser som du vill ha fram. Men om alla bilder kommer att tas i en miljö där du alltid har samma ljus = studioblixtar utan andra störande ljuskällor, så kommer resultatet att bli konsekvent och förutsägbart och med hög kvalité.

Om du inte redan har ett stort fotointresse och vill utveckla det med en systemkamera i andra sammanhang så är alltså min rekommendation att se på en bra kompaktkamera med möjlighet att utlösa studioblixtar. En systemkamera med ett ljusstarkt objektiv kanske imponerar på somliga, men du kommer att behöva blända ner kraftigt för att få tillräckligt skärpedjup så bl 2,8 kommer du aldrig att använda.
 
Oavsett kompakt eller system. Köp en med blixtsko så kan du köpa en LED ringblixt. Kommer bli susen till närbilder på tatueringar samt ger det ljus du behöver.
 
Om du kan så låna några olika kompaktkameror från kompisar och testa om det blir tillräckligt bra.

Som sagts tidigare så tänk på om du plåtar i naturligt ljus eller lampljus. Det kan ge olika resultat för färgerna.
 
One one

One One software har en programsvit som heter Perfect photosuite 7. Programmet har enorma möjligheter att justera färger, kontrast och intensitet i bilder, både presets och egna justeringar. Increase colour ex boostar upp färg och nyans, ett program som kan vara värt att titta på?
 
Bästa färgomfång har Nikon D800E (om vi bortser från mellanformat typ Phase One för stora pengar).
Bästa tillbehöret för att få till rätt färger dvs som de är i verkligheten är nog QPCARD 203:
http://www.qpcard.com/en_b2c/color-profiling/ tillsammans med Adobe Lightroom.

sen är resten efterbehandling om man vil ha mer mättade färger, ökad kontrast osv.
Men all förutsätter givetvis at man åtminstone har en profilerad skärm och om man vill skriva ut en bra profil till sin skrivare/papper/bläck kombination.
 
Köpa en d800e för att fotografera av tatueringar är ganska bortkastade pengar.
Bättre med en mindre kamera med blixtsko.
Ex Canon EOS M, blixt, objektiv, skrivare, minneskort, ledblixt kan man få för runt 4500 kr.
 
201 och 203 är ungefär samma.
203 är i pocketformat med hårda pärmar + gråkort.
201 är väl den där "sladdriga" saken

I vilket fall som helst så finns båda och fungerar lika bra.

Fö var mitt tidigare val av kamera enbart baserat på vad som är bäst - hur man väger pengar mot kvalité är en smaksak och måste avgöras av användaren.
Både Nikon D3200 och gamla Canon 5D classic är bättre val än Canon EOS M när det gäller färgåtergivning...
 
Både Nikon D3200 och gamla Canon 5D classic är bättre val än Canon EOS M när det gäller färgåtergivning...

Tror jag inte. Men du kanske tänker på dynamiken och inte "äkta färger"
Jag tänker allmänt på hudtoner och att färgernas nyans är rätt presenterade. Inte vad man kan klämma ut ur en dåligt exponerad bild. Tror TS heller inte är insatt i Bildbehandling
 
Tror jag inte. Men du kanske tänker på dynamiken och inte "äkta färger"
Jag tänker allmänt på hudtoner och att färgernas nyans är rätt presenterade. Inte vad man kan klämma ut ur en dåligt exponerad bild. Tror TS heller inte är insatt i Bildbehandling

enl DXOmarks och färgåtergivning (ej brus eller DR) dvs det som är viktigt för porträtt.
 
enl DXOmarks och färgåtergivning (ej brus eller DR) dvs det som är viktigt för porträtt.

DxO kör på RAW filer och normalisert till utlskrift för en viss storlek och jag menar jpg. Map på vad jag underförstått på TS kunskaper så lär det bli jpg direkt från kameran.
 
Bästa tillbehöret för att få till rätt färger dvs som de är i verkligheten är nog QPCARD 203:
http://www.qpcard.com/en_b2c/color-profiling/ tillsammans med Adobe Lightroom.

sen är resten efterbehandling om man vil ha mer mättade färger, ökad kontrast osv.
Men all förutsätter givetvis at man åtminstone har en profilerad skärm och om man vill skriva ut en bra profil till sin skrivare/papper/bläck kombination.

Det här är ju oerhört viktigt i sammanhanget. Utan kalibrerad / profilerad skärm och skrivare är ju åtgärder på kamerasidan ganska meningslösa. Dessutom är det viktigt vilket ljus man betraktar bilderna i. Att få "rätt färger" är sannerligen inte lätt. Det finns flera bra trådar här på FS att läsa i ämnet, sök på kalibrering och profilering.
 
Canon 7D är en bra kamera men dess styrka ligger främst i att vara snabb både i bildhastighet och autofokus och inte i att återge färger bra.

Det företag som är ledande på sensortillverkning är Sony och sonys sensorer sitter förutom i deras egna kameror även i många Nikon modeller. Bättre val om du vill köra systemkamera är Nikon D7100 eller ännu bättre men dyrare Nikon D600. Troligtvis kommer du dock få ganska bra resultat med en avancerad kompaktkamera också, allt beror på hur petig du är och hur mycket du är beredd att satsa på perfektion, som vanligt kommer de sista små förbättringarna som är möjliga troligtvis bli ganska dyra att uppnå.

Oavsett om du väljer kompakt eller systemkamera föreslår jag att du går en fotokurs och lär dig om fotografering i RAW, Adobe Lightroom, hur man får till en kalibrerad färgprocess, ljussättning med blixt. Rätt färger är inte helt trivialt eller billigt om man vill att det faktiskt blir rätt.
 
Fujifilm X-Pro 1

Hej, har letat en hel del och fastat lite för Fujifilm X-Pro 1, hitta den på nätet för 9000, står att den ska någon speciell system för att fånga färg, set rätt praktisk ut också. Vad tror ni om den? Läste lite av era tips med att fixa färgerna i datorn, det är en dödssynd bland vettiga tatuerare, tatueringen måste vara bra utan digitala ändringar annars är det fake. Kollade upp det med färgkartan, det kan man kanske använda för den tekniken verkar endast rätta färgerna och inte förbättra dem om jag inte har fel. Angående en ringblixt, man tar oftast bilderna när tatueringen är färsk, kommer lite vätska och det kan finnas rester av vaselin, skulle inte en sådan blixt skapa reflektion ? Stort tack för alla svar och er hjälp!

MVH//Bernard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.