Annons

Bästa kameran för att fånga färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bernard_M

Medlem
Hej!

Jag jobbar som tatuerare, har letat runt efter en bra systemkamera men jag är inte riktigt insatt i den tekniska delen, förstod inte skillnaden förutom att vissa var dyrare och andra billigare. Normen är dyrare= bättre men vill inte köpa en kamera som är mer än vad jag behöver i onödan så jag hoppas någon kunnig här kan hjälpa mig, just nu tar jag bara kort med min mobil, HTC one, har bifogat en tatuering som är fotade med den, ni kunniga ser säkert vilka problem jag har. I fågeln tex så tycker jag flera nyanser som syns i verkligheten inte kom med alls. Är medveten om att nästan alla systemkameror är bättre än min mobil men jag vill ha en som verkligen uppfyller alla kraven nedan på bästa sätt.

BESKRIVNING AV VAD JAG BEHÖVER

Jag behöver en kamera som fångar färger fantastiskt bra, i färgtatueringar så är små nyans skilnader viktiga, tex om man har gråfärg med lite blått i då vill man att det ska vara synligt i fotot och inte bara se helt grått ut, blir mycket jobb som tyvärr man inte får med på bilden men som syns i verkligheten och dessa små nyans skillnader ger tatueringen liv. Sen är det också viktigt när man gör tatueringar i gråskala att kameran fångar bilden med bra kontrast utan att tvätta ut nyanserna osv

Har tittat lite på Canon EOS 7D men som sagt är öppen för alla märke och förslag eftersom jag är helt okunnig inom detta område!

Vad rekommenderar ni? :)

MVH//Bernard
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    43.6 KB · Visningar: 188
Oj, intressant fråga som jag inte har någon erfarenhet av, men man kan ju spekulera lite. Jag tror inte att kameran har så stor betydelse för färgåtergivningen, objektiv och ljussättning är nog viktigare. En hyfsad systemkamera bör räcka bra och 7D blir nog utmärkt.
Ett makro-objektiv är skarpt och har oftast bra färgåtergivning.