Annons

Bästa kameran för actionsport

Produkter
(logga in för att koppla)

shakti

Ny medlem
Hej!

Jag fotar actionsport - mycket alpint - kallt med andra ord.. :)

Nu funderar jag på att köpa en ny kamera - har idag en canon 5D - men frågan är vad man ska välja nu? Vilken kamera funkar bäst för den här typen av fotografering när det går snabbt etc.. Någon som har några bra tips?

Tar tacksamt emot alla råd!

Fridens Liljor,

Jennie

Hej!

Nu funderar jag på att köpa en ny kamera - har idag en canon 5D - men frågan är vad man ska välja nu? Vilken kamera funkar bäst för den här typen av fotografering när det går snabbt etc.. Någon som har några bra tips?

Fridens Liljor,

Jennie

Om vi ska hålla oss till Canon så är svaret väldigt enkelt eftersom du inte har satt något budgettak :) Eos 1D mk4

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1dmk4

Men om du som vi vanliga dödliga känner dig en smula ekonomiskt begränsad så är det ju denna. (Eos 7D)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=7D

Länkarna är inte på något sätt dom billigaste, utan se det som en rent förslag.

Om du vill fortsätta med Canon, och har gott om pengar köp en 1D Mk IV. Annars är 7D perfekt till sportfoto, ett alternativ till 7D är en beg 1D MkIII kostar iof som en ny 7D och börjar få några år på nacken men är en riktigt bra kamera för sportfoto. Har en 1D MkIII själv och är riktigt nöjd med den.

Hej!

Fridens Liljor,

Jennie

Hej!

Om man vill utveckla frågan lite: Vad är det som får dig att vilja köpa ny kamera?

Kanske har du helt enkelt slitit ut din 5D, men jag får en känsla att det är något med den du saknar, att det finns något hos den som begränsar dig - vad är i så fall det?

Annars är det ju som andra redan sagt, de två naturliga valen är Eos 1D Mk4 eller Eos 7D, bägge är ju just nu bland det bästa du kan få tag i inom sin respektive kategori.

Men kanske är det så som Anders P lite är inne på, att det kanske inte alls är kameran som är begränsningen. Kanske är det en ny extrem vidvinkel som behövs eller ett bättre teleobjektiv?

Hej!

Om man vill utveckla frågan lite: Vad är det som får dig att vilja köpa ny kamera?

Kanske har du helt enkelt slitit ut din 5D, men jag får en känsla att det är något med den du saknar, att det finns något hos den som begränsar dig - vad är i så fall det?

Annars är det ju som andra redan sagt, de två naturliga valen är Eos 1D Mk4 eller Eos 7D, bägge är ju just nu bland det bästa du kan få tag i inom sin respektive kategori.

Men kanske är det så som Anders P lite är inne på, att det kanske inte alls är kameran som är begränsningen. Kanske är det en ny extrem vidvinkel som behövs eller ett bättre teleobjektiv?

5D är ju inte direkt känd som actionkameran nr 1 så jag tror den primära
orsaken är just vad rubriken antyder.

Jag har dock själv fotat alpint med 5DMark2 och autofokusen hänger oftast med så länge man kör centralt, men det kan bli lite begränsande med en lägre bps prestanda.

1D MkIII hade varit mitt första val. 13kkr för ett begagnat hus som tål stryk, har strålande af och en vettig sensorstorlek.

1D MkIII hade varit mitt första val. 13kkr för ett begagnat hus som tål stryk, har strålande af och en vettig sensorstorlek.

Nu har jag sett denna jämförelse så många gånger o varje gång funderat på 1Dmk3 istället för 7D som jag tänkt köpa. :)

Står dock fortfarande kvar vid 7D...nån mer som vill försöka övertyga mig? (För sport/fågelfoto)

Lite trådkapning men det är iaf någorlunda i linje med vad TS frågar efter. :)

Nu har jag sett denna jämförelse så många gånger o varje gång funderat på 1Dmk3 istället för 7D som jag tänkt köpa. :)

Står dock fortfarande kvar vid 7D...nån mer som vill försöka övertyga mig? (För sport/fågelfoto)

Lite trådkapning men det är iaf någorlunda i linje med vad TS frågar efter. :)

Vill man ha en sport- och actionkamera av proffsklass hör en begagnad 1D Mk3 till det mest prisvärda som går att köpa idag. Det är en kamera som fått ett till stora delar oförtjänt dåligt rykte vilket fått begagnatpriserna att hamna märkligt lågt även för fina exemplar med få tagna bilder.

Vad gäller riktigt höga iso kan en 7D vara lite bättre, men skillnaden är inte stor. Och när det gäller nästan allt annat är 1D Mk3 en bättre kamera. Sedan är den förstås tyngre vilket kan vara en nackdel för dem som skall släpa ut den på kalfjället för skidbilder eller ut i skogen för fågelbilder. Men använder man tyngre objektiv (tumregel 1,5 kilo och uppåt) så är det större greppet härligt att ha och då blir viktskillnaden hos själva kameran rätt försumbar sett till hela paketet.

Vill man ha en sport- och actionkamera av proffsklass hör en begagnad 1D Mk3 till det mest prisvärda som går att köpa idag. Det är en kamera som fått ett till stora delar oförtjänt dåligt rykte vilket fått begagnatpriserna att hamna märkligt lågt även för fina exemplar med få tagna bilder.

Vad gäller riktigt höga iso kan en 7D vara lite bättre, men skillnaden är inte stor. Och när det gäller nästan allt annat är 1D Mk3 en bättre kamera. Sedan är den förstås tyngre vilket kan vara en nackdel för dem som skall släpa ut den på kalfjället för skidbilder eller ut i skogen för fågelbilder. Men använder man tyngre objektiv (tumregel 1,5 kilo och uppåt) så är det större greppet härligt att ha och då blir viktskillnaden hos själva kameran rätt försumbar sett till hela paketet.

Jo...men samtidigt är det NY (med garanti) VS beg (utan garanti).
En nyare kamera med filmfunktion (om man nu skulle vilja ha det), möjligen bättre prestanda på höga ISO.

Det som jag väljer 7D på dock är att om man som jag inte har råd att köpa nåt supertele utan får hålla sig runt 400mm så får man 1.6 crop istället för 1.3, samt nästan dubbelt så många pixlar att beskära.

Batterigrepp så har man tyngden. Vädertätnigen kommer inte att vara i 1D klass men å andra sidan är jag själv inte så vädertätad heller.... :)
(Mao, jag kommer inte använda den i extremförhållanden oavsett)

Återstår då de övriga punkterna som gör 1D3 till ett bättre val...har inte riktigt fått grepp om vilka de är... :)

OBS! Jag är INTE ute efter att käfta emot utan vill bara förstå mer om 1d3 valet! :)

Tusen tack för alla tips - ska fördjupa mig lite i de olika kameramodellerna.

Såg också att en nolla försvunnit i min nuvarande kameramodell.. Har en 50D - inte 5D tyvärr..

Vilka objektiv skulle ni rekommendera? Idag har jag ett vanligt 18-200.

Fotar en del bröllop också - och produktfotograferingar. Kan man hitta en kamera som funkar bra till allt?

Sedan kanske det inte handlar så mycket om kameramodell som det gör om kunskap när det väl kommer till kritan men det är ju kul att veta!

Tack för all hjälp!

Jennie

Tusen tack för alla tips - ska fördjupa mig lite i de olika kameramodellerna.

Såg också att en nolla försvunnit i min nuvarande kameramodell.. Har en 50D - inte 5D tyvärr..

Vilka objektiv skulle ni rekommendera? Idag har jag ett vanligt 18-200.

Fotar en del bröllop också - och produktfotograferingar. Kan man hitta en kamera som funkar bra till allt?

Sedan kanske det inte handlar så mycket om kameramodell som det gör om kunskap när det väl kommer till kritan men det är ju kul att veta!

Tack för all hjälp!

Jennie

För just action har du nog iofs en bättre kamera i 50D än i en 5D map autofokus. :)
Har lite svårt att avgöra vilka brännvidder du behöver, men vilket som av canons 70-200 (beroende på prisklass) är nog ett bra val.

Jag hoppas trådskaparen inte misstycker till den här sidodiskussionen - den har ju en viss relevans även för ursprungsfrågan :)

Jo...men samtidigt är det NY (med garanti) VS beg (utan garanti).
En nyare kamera med filmfunktion (om man nu skulle vilja ha det), möjligen bättre prestanda på höga ISO.

Sant. Skulle det vara något knas med en begagnad kamera kan det bli dyrt att laga.

Är filmfunktion intressant så är givetvis 7D helt överlägsen 1d Mk3 :)

Det som jag väljer 7D på dock är att om man som jag inte har råd att köpa nåt supertele utan får hålla sig runt 400mm så får man 1.6 crop istället för 1.3, samt nästan dubbelt så många pixlar att beskära.

För telefoto ger ju mindre sensorer lite slarvigt uttryckt en "gratis" telekonverter. Lägger du sedan till skillnaden mellan 10 och 18 megapixel förstärks den effekten ytterligare.

Men det beror mycket på vad man fotograferar. Visst beskär du en del även i sportbilder, men sällan så mycket som det gärna blir vid fågelfoto. Skillnaden mellan 10 och 18 megapixel låter mycket, men det är faktiskt "bara" 33% mer upplösning i bredd-/höjdled (inte nästan dubbelt som siffrorna lätt lurar en till att tänka). Kombinerar du skillnad i crop-faktor och skillnad i upplösning får du lite drygt 40% fler pixlar i bredd-/höjdled på samma motiv med 7D. Skillnaden är alltså rent praktiskt mycket mindre än man kan tro.

Läs gärna den här jämförelsen. Visst finns det en synbar skillnad, men jag skulle nog säga att den är mindre påtaglig än siffrorna antyder:
http://iwishicouldfly.com/iwishicouldfly/journal/pdfs/Canon 7D vs 1D Mark III.pdf

Batterigrepp så har man tyngden. Vädertätnigen kommer inte att vara i 1D klass men å andra sidan är jag själv inte så vädertätad heller.... :)
(Mao, jag kommer inte använda den i extremförhållanden oavsett)

En klok observation. Jag har ofta noterat att fotografer ofta är mindre vädertåliga än sina kameror :)

Skillnaden i byggkvalitet mellan 7D (i synnerhet med batterigrepp) och en 1D ligger delvis också på ett annat plan, som antagligen inte spelar så avgörande roll för dig. Jobbar du hela dagar, 5-6 dagar i veckan med en kamera och hela tiden byter objektiv, tar upp och ned den ur väskan, slår i den i saker osv, osv ... Då kommer en 1D hålla längre än en 7D. Men fotograferar du snarare lite då och då, kanske mest på helger och resor ... Då får du hålla på i bra många år innan de här skillnaderna märks.

Återstår då de övriga punkterna som gör 1D3 till ett bättre val...har inte riktigt fått grepp om vilka de är... :)

OBS! Jag är INTE ute efter att käfta emot utan vill bara förstå mer om 1d3 valet! :)

Man måste fråga om man skall få svar :)

Grundskillnaden handlar egentligen om att 1D är en kamera utformad och byggd för att passa en heltidsarbetande fotograf som vill ha den bästa möjliga kameran för sitt arbete och då kanske i synnerhet som press- eller sportfotograf. Den är rätt kompromisslös, priset spelar en underordnad roll.

Eos 7D däremot är mer av en kompromiss där man har försökt stoppa in så mycket som möjligt av en 1D (Mk3/Mk4) i en kamera som inte får bli för dyr eller för stor. För majoriteten av fotografer är antagligen en 7D en bättre kompromiss. Detta gäller inte bara entusiaster. För många frilansare med en begränsad budget kan det vara mer kostnadseffektivt och ge mer för pengarna att ha två stycken 7D eller t.ex. en 5D + en 7D (backupkamera är viktigt när man åtar sig uppdrag) snarare än att bara ha råd med en enda 1D. (Här jämför jag priser med en ny 1D Mk4, inte en bagagnad Mk3 som ofta kostar ungefär som en 7D.)

Men det du vinner med en 1D framför en 7D är en mycket mer kompromisslös byggkvalitet (exempel: löst batterigrepp är smart, men inte lika tåligt som ett integrerat), den har en snabbare autofokus (autofokusen hos 1D Mk3 är betydligt bättre än sitt rykte), snabbare framerate, kortare spegelblackout, kortare avtrycksfördröjning, dubbla kortfack osv. Om de här skillnaderna är värt priset (lägre upplösning, ingen garanti osv) för dig ... Bra fråga :)

TS - antar att det är jag :) - är mycket nöjd med hur det här utvecklade sig! Superlärorikt!

sitter med mark II, 7d och en mark IV. Efter köpet av en mark IV så är de andra enbart reservhus. Kan inte annat säga än att jag är otroligt nöjd med vad den presterar.
Innan den så var 7d den kamerna jag fotade när det gick undan. Väldigt nöjd med den innan jag kunde jämföra med IV.
2 helt olika prisklasser så vad klarar plånboken av ?

Skaffar du en 1D mark III så är visserligen 18-200 oanvändbar på den. Jag tycker ändå det finns en aspekt på 1D husen som inte diskuterats: de är utformade för att kunna skötas med (tunnare) handskar - guld värt om man skall foto t ex skidsport. Då ergonomin i 1D III och IV är snarlik (lite mer distinkt känsla i knapparnabi IV:an) så tycker jag du sticker till en fotoaffär med hanskar på och testar en 1D och en 7D.

Ett alternativ kan vara ett beg 1D Mk IIn hus för ca 6000 och lägg pengar på bra optik.
Ett 70-200 f/4 och ett 17-40 f/4 och du har "allt" du behöver för actionfoto så länge du inte behöver det absolut sista i ljusstyrka och känslighet.

Skaffar du en 1D mark III så är visserligen 18-200 oanvändbar på den. Jag tycker ändå det finns en aspekt på 1D husen som inte diskuterats: de är utformade för att kunna skötas med (tunnare) handskar - guld värt om man skall foto t ex skidsport. Då ergonomin i 1D III och IV är snarlik (lite mer distinkt känsla i knapparnabi IV:an) så tycker jag du sticker till en fotoaffär med hanskar på och testar en 1D och en 7D.

18-200 är väl ett EF-S objektiv som då inte passar till något 1D-hus

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto