Annons

Bästa kameran för 5-6000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

ak3r

Aktiv medlem
Hej!

Ska resa iväg till frankrike/Spainen/Italien i sommar.

Tänkte köpa en Systemkamera för att ''dokumentera'' resan.
Med bilder på landskapet, sevärdheter etc.

Har kollat lite på Nikon d80, men undra ifall det finns något mer prisvärd för samma pris(5-6k +-500).(Alla andra i samma prisklass som är likvärdiga eller bättre)

Sen så har jag tänk använda den för ''vanlig'' fotografering när jag kommer hem(ta bilder på lite allt möjligt)
 
Senast ändrad:
En kamera består ju av både hus och minst ett objektiv. D80 är ju ett fint hus men mest för pengarna anser jag du får med Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4-5,6.

Men det är ju frågan om du prioriterar bästa kamerahus eller bästa kombination av hus och optik för pengarna.
 
D80 är svårslaget i den prisklassen, men visst, det finns ju modeller som har inbyggd bildstabilisator från olympus, pentax och sony.
 
det finns inget bra svar på den frågan det finns flera prisvärda paket
i den prisklassen
Nikon D80 + AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G 5790
Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS 6290
Sony DSLR-A300 + AF 18-70/3,5-5,6 4990
priserna från cyberphoto.se finns säkert billigare om man letar
alla är bra kameror och frågar du ägare av kamerorna kommer dom säkert attrekommendera den dom har.
Förmodligen får man mest för pengarna i sonyn men canon och nikon är mycket vanligare ute bland fotograferna och ger ett mycket stort utbud om man vill köpa beg objektiv.
Bäst är att du bestämmer vad du vill ha ut av kameran läs div tester på nätet och far och känn vad du tycker passar bäst i dina händer.
Sedan verkar sony ha en cashback kampanj så du kan köpa till ett objektiv och få igen 1000 kr.
http://www.dpreview.com/ har bra tester
 
Måste även säga att Pentax har ett alternativ som är väldigt prisvärt deras K200d med 18-55 för 5090 (hos fotokungen taget ifrån prisjakt).
K200d har dessa fördelar inbyggd bildstabilisering, vädertätning, bra grepp, AA batterier mm.

Visst den är inte lika avancerad som d80 men den står sig bra emot alla kameror i den klassen :)

Recension på dp om k200d
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk200d/
 
okey tackar.

men har tänkt köpa kameran framåt våren(april-maj)
tror ni d90 kommer sjunka till säg 7000kr. eller är det för mycket
hittar kamerahuset för lite mer än 8000kr nu.

d90 är kanske lite ''overkill'' för mig, men skulle vara kul att kunna filma. sen så är det ju en bättre kamera än d80 med.
 
Aldrig att d90 kommer sjunka så mycket med tanke på att d80 låg på samma pris nivå(10000 för d80 med 18-135) i drygt 8 månader innan d90 släpptes och då börja den sjunka lite så vill du se d90 falla i pris lär du nog vänta till minst nästa höst skulle jag tro

Och du skulle nog lätt kunna klara dig på en d80 eftersom den är så pass bra :)
 
Aldrig att d90 kommer sjunka så mycket med tanke på att d80 låg på samma pris nivå(10000 för d80 med 18-135) i drygt 8 månader innan d90 släpptes och då börja den sjunka lite så vill du se d90 falla i pris lär du nog vänta till minst nästa höst skulle jag tro

Och du skulle nog lätt kunna klara dig på en d80 eftersom den är så pass bra :)

okey var ungefär som jag trodde. men nikon kan ju hitta på något bra erbjudande(likt sonys 1000kr rabatt)

Men är mest sugen på D80 nu. tror det blir en sådan. får se hur mycket pengar jag har tänkt lägga när det börjar närma sig köp om några månader.(Vill kolla upp vad som är bra, och olika argument för kamerorna. och olika tester en bit innan jag tänkt köpa)
Troligtvis blir det en D80!
 
Hur äre det med Canon 40D är den något att kolla på?
verkar ligga en ''högre'' klass än d80.

Hur är den Jämför med D80/90
 
okey, men det som jag tycker är drygt med sony är att det verkar ha mindre valmöjligheter med objektiv än nikon/canon

sen vad är det som gör Sony A350 Bättre än
Nikon D80 & Canon 40D

Finns allt du behöver och mer därtill. Vill du växa finns det fullsensorhus och objektiv som kostar astronomiska summor dessutom. Den avgörande fördelen är fungerande live-view + inbyggd stabilisering.
 
Finns allt du behöver och mer därtill. Vill du växa finns det fullsensorhus och objektiv som kostar astronomiska summor dessutom. Den avgörande fördelen är fungerande live-view + inbyggd stabilisering.

okey.

Så D80 vs A350 vs 40D

då tycker du A350 är bäst?
 
Senast ändrad:
A300 är mera prisvärd än A350 istort sett samma kamera men 10Mp istället för 14Mp men med mindre brus och nästan 2000 billigare kan inte se att A350 tillför något som är värt 2000 kr utan då är det bättre att gå på canon 40d eller nikon D90 då får du något som är värt mer pengar.
 
A300 är mera prisvärd än A350 istort sett samma kamera men 10Mp istället för 14Mp men med mindre brus och nästan 2000 billigare kan inte se att A350 tillför något som är värt 2000 kr utan då är det bättre att gå på canon 40d eller nikon D90 då får du något som är värt mer pengar.

Där kan du ha en poäng, har faktiskt inte klämt på A300, så du kan ha rätt. Varför skulle det vara bättre att gå på Caikon?
 
En anledning, förutom avsevärt bättre objektivutbud, att föredra 40D framför sonyalternativen är hastigheten. 40D är en ypperlig sport och actionkamera till skillnad mot sonyalternativen.
 
En anledning, förutom avsevärt bättre objektivutbud, att föredra 40D framför sonyalternativen är hastigheten. 40D är en ypperlig sport och actionkamera till skillnad mot sonyalternativen.

Vilka sporter tänker du på? Fotade man inte sport (och det bra) redan på filmtiden, ja t o m före winders? Begriper man sig bara på sporten man fotar så fixar man det med en Hasselblad om så vore...
 
Vill du verkligen föra en diskussion om hurvida det tas fler bra sportbilder nu eller inte? Du kommer i så fall förlora den diskussionen ordentligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.