Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa jpg direkt i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte riktigt jämföra eftersom jag bara har erfarenhet av Olympus, men av tester att döma (till exempel på dpreview.com) så lyckas Olympus väldigt bra på att "kräma ut" dynamiskt omfång i sina jpeg-filer. Till exempel så har e-620 lika stort dynamiskt omfång än till exempel Nikon D5000 trots attatt Olympuskameran bara har 0,6 gånger så stora pixlar (http://www.dpreview.com/reviews/olympuse620/page16.asp). Olympus brukar också få beröm för färgåtergivningen i sina jpg. När det gäller brus så verkar de ligga i mittfältet.

Själv använder jag mest jpeg sen en tid tillbaka, eftersom mitt hårddiskutrymme börjat tryta och jag kan inte säga att det begränsar mig det minsta. Det är snarare min egen skicklighet och brister i optiken som är flaskhalsen. Undantaget är blandljussituationer då det är råformat som gäller, eftersom jag inte får ttil någon riktigt bra förinställning på kameran (fast det tror jag inte är unikt för Olympus).

Första erfarenheterna med E-300 för knappt 6 år sedan var att hitta rätt exponering och i förekommande fall vitbalansen. Erhöll så pass mycket bättre bildresultat från dess Kodak-sensor med att fota i råformat (.ORF) att jag övergick till att låta PC'ns datakraft räkna fram bilderna.

Den nyare E-400 hade en väsentligt träffsäkrare exponering och vitbalansering, men fortfarande behövdes en extern PC, framför allt eftersom kameran saknade intern brusfiltrering. Tyvärr blir de okomprimerade råfilerna relativt ohanterliga för denna 10 Mpixelkamera, så de flesta bilder tar jag i JPG med E-400 och sällan över 400 ISO. Alla senare lanserade kameror, dvs efter E-400 har haft inbyggda brusfilter och likt E-400 en tillförlitlig exponering och vitbalans, där i mitt fall bildkvaliteten från E-3 räckte ytterligare några snäpp uppåt på ISO-skalan. Dess inbyggda vitbalanssensor, vilken funnits även tidigare på E-1, hjälper till att leverera konsistent färgkvalitet.

Kontinuerliga framsteg inom halvledartillverkningen har möjliggjort ytterligare integration och prestanda hos bildbehandlingskretsarna, vilka Olympus väl tillvaratagit genom att se till att bildkvaliteten från t.ex. E-PL1 och nu senast E-5 nått ytterligare synbara förbättringar. Med en svagare optisk lågpassfiltrering så nås kamerans sensor av mer information till bildbehandlingskretsarna, som blivit kraftfullare att optimera fram en naturtrognare bild. Olympus gamla mantra med telecentriskt konstruerade objektiv har säkert bidragit till att det fortfarande lönar sig att förbättra kamerornas bildbehandlingskedja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar