Annons

Bästa Ixusen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbob

Medlem
Hej, jag är på gång och köpa en ny kompaktkamera.

Jg har tidigare kollat in Ixus 980. Den verkar vara på utgående. Det finns en som heter Ixus 990 som också är på gång att fasas ut.

vilken skulle ni välja av nedanstående?
Ixus 990 IS
Ixus 120 IS

Hur står de sig bildmässigt mot tex Olympus vattentäta varianter (Tough 6000, 6010, 8000)?

Finns det något bra alternativ?

Har du kollat Canon S90?

Jag hade inte undersökt denna då jag skrev inlägget. Den är lite för dyr för mig. Jag hade tänkt mig max 3000:- Jag är så klart ute efter det mest prisvärda alternativet.

Det jag är ute efter är en kamera som jag kan ha med mig vid de flesta tillfällena. Som information så har jag redan en digital systemkamera.

//Robert

Ett alternativ till Ixus 120 är Ixus 100. Den är lite billigare, ännu mindre och har optisk sökare (vilket för mig är ett måste). Tyvärr har den inte lika trevligt objektiv som 120-modellen: vidvinkel bara motsvarande 33 mm och inte riktigt lika ljusstarkt.

Ett alternativ till Ixus 120 är Ixus 100. Den är lite billigare, ännu mindre och har optisk sökare (vilket för mig är ett måste). Tyvärr har den inte lika trevligt objektiv som 120-modellen: vidvinkel bara motsvarande 33 mm och inte riktigt lika ljusstarkt.

Jag har en Ixus 100 och allvarligt talat så kan man både ha och mista den optiska sökaren. Den gör verkligen ingen människa glad. Dessutom så använder man mest displayen och när man väl skulle vilja använda sökaren så är den så fylld av fickludd att man ändå inte ser igenom den. Då bildstabiliseringen funkar så bra som den gör så finns det heller ingen anledning att använda sökaren för att hålla kameran mer stabilt.

Storleksskillnaden mellan Ixus 100 och 120 är bara någon mm och det väger inte upp den trevliga vidvinkeln på 120-modellen. Prisskillnaden är väl heller inte något att bli alltför upprörd över.

Missförstå mig inte nu för jag tycker verkligen om Ixus 100:an jag är jättenöjd men skulle jag köpa i dag när 120 modellen finns så hade det definitivt blivit 120 modellen.

M

Jag har en Ixus 100 och allvarligt talat så kan man både ha och mista den optiska sökaren.
Att den inte gör någon glad håller jag absolut med om -- men själv befinner jag mig regelbundet i situationer där jag är tvungen att använda den optiska sökaren på min Ixus (en lite äldre modell, 850 IS -- att jag inte byter upp mig till Ixus 100 beror enbart på brännviddsomfånget).

Överlag känns det som att hela Ixus-serien börjar tappa stinget. Vart tog alla feta modeller med optisk sökare vägen? Nu finns bara 100IS med optisk sökare. Inte ens S90 har fått denna batterisparare.

Överlag känns det som att hela Ixus-serien börjar tappa stinget. Vart tog alla feta modeller med optisk sökare vägen? Nu finns bara 100IS med optisk sökare. Inte ens S90 har fått denna batterisparare.

Jag vet inte om det kommit någon medell med bra optisk sökare på senare tid, men den optiska sökaren på min gamla trotjänare (Ixus 400) tror jag inte jag använt en enda gång.

//Robert

Om vi nu skall tala om hur IXUS:arna står sig bildmässigt, och inte som hittills bara prata om utformning, finesser och optik, så måste man ju ändå se till de som har den lite större sensorn. 100 och 120 har liten sensor och kan i ren bildkvalitet inte matcha t ex nya S90 som har den lite större sensorn. Därför är det intressant att se vad 980 går för, för den har den större sensorn (samma som Canon G10)vilket innebär lägre brus och kanske den högsta kvaliteten på bildresultatet bland IXUS-modellerna. Men den är utgående, men säljs nu av Fotokungen som demoex för 2290 kr, dvs ett fynd. Jag köpte en igår, den ger strålande resultat för att vara en så liten kamera och dessutom var den sprillans ny, inte alls något demo. Rekommenderas framför 100 och 120 om du står ut med mindre vidvinkel, bulkigare format och mindre lcd-skärm.

100 och 120 har liten sensor och kan i ren bildkvalitet inte matcha t ex nya S90 som har den lite större sensorn. Därför är det intressant att se vad 980 går för, för den har den större sensorn (samma som Canon G10)vilket innebär lägre brus och kanske den högsta kvaliteten på bildresultatet bland IXUS-modellerna. Men den är utgående, men säljs nu av Fotokungen som demoex för 2290 kr, dvs ett fynd.

Det är just 980 och liknande jag menade. Man kan ju hoppas att det är en övergångsperiod just nu och att en ersättare är på väg. Jag var nära att köpa ett demoex av 100IS i förrgår, men vill egentligen ha just de lite större med 1/1,8"-sensor och optisk sökare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto