Annons

Bästa gluggen inför semestern??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ferry

Medlem
Tjenare!

Jag sitter i en oerhört ambivalent situation där jag inte kan bestämma mig för vilken glugg som är bäst/smidigast att ha med sig på t.ex semestern. Har en eos 450 med ett sigma 17-70mm samt 50 mm f1.8. Dock känner jag för att jag skulle vilja/behöva ha en glugg med längre brännvidd som samtidigt är ganska smidig.
Vad är att rekommendera?
har sneglat på följande:

canon 85mm f1.8
70-200 f4 l
sam 100mm f2.0 alt macro versionen.

Vore väldigt tacksam för hjälp!

mvh Joakim
 
Tjenare!

Jag sitter i en oerhört ambivalent situation där jag inte kan bestämma mig för vilken glugg som är bäst/smidigast att ha med sig på t.ex semestern. Har en eos 450 med ett sigma 17-70mm samt 50 mm f1.8. Dock känner jag för att jag skulle vilja/behöva ha en glugg med längre brännvidd som samtidigt är ganska smidig.
Vad är att rekommendera?
har sneglat på följande:

canon 85mm f1.8
70-200 f4 l
sam 100mm f2.0 alt macro versionen.

Vore väldigt tacksam för hjälp!

mvh Joakim

Om du vill ha längre brännvidd ska du nog kolla på 70-200. Mycket behaglig brännvidd. Den är kanske inte lika smidig som dina andra gluggar men det är ju längre brännvidd :)
 
Fasta linser är ju lite "smalare" i användningsområdet - speciellt på en semesterresa. Visst kan du ha zoomen i benen med mitt tips är 70 - 200/4L. Det objektivet lär du behålla och köra väldigt mycket med. Har du ekonomin för en ren semesterlins, en s.k. walk-around lins då skall du kika på Canons långzoomare. En kompromiss med allt men du behöver sannolikt inte ha med dig något annat objektiv.
 
Ska du fota i dåligt ljus skulle jag säga 85/1,8!

I samma ljus får du 4 ggr längre slutartid med f/4,0 jämfört med f/1,8.
 
jag skulle säga Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS optimala rese zoomen lätt med stort brännvids omfång och bildstablisering för mindre skaknings oskärpa i dåligt ljus
plus ett ljusstarkt fast tex Canon EF 50/1,8 II
smidiga och bra objektiv
 
Jag har när nog limmat fast min EF 100 f/2.8 L IS MACRO på mitt ena hus - det är befriande att INTE kunna byta brännvidd också och gluggen är bra så man blir aldrig besviken på utrustningen - sen att man själv ibland strular till det får man leva med :)

Är sakerna skapligt stilla så kompenserar IS i det objektivet rätt väl bristen i ljusstyrka gentemot 85an
 
Jag betvivlar detta, men visst kan det vara sant. Problemet uppkommer då det finns ljus så det hade räckt till den där 200mm-optiken!

Per.

Helt sant!

Men jag använder faktiskt ett 85/1,8 precis så och fick jag välja skulle jag faktiskt välja 85 mm. Om TS inte kommer att fota i dåligt ljus är det ju inget problem ändå. Helt fel blir det ju inte med något av dem, de är fina allihop.
 
EF 85/1.8 (ny 3.200kr) eller 100/2 (ny 3.900kr) är båda mycket bra val. Från Tyskland www.idealo.de eller Holland www.cameranu.nl/en

EF 100/2.8 USM hade jag nog hoppat över, om du inte hittar ett exemplar beg för 2.500kr.

EF 100/2.8L IS (ny 6.500kr) är också ett mycket bra val http://www.fotemia.de/canon/af-100-2-8-l-macro-is-usm/?

Om 70-200, välj 4L IS (ny 8.400kr) http://www.fotemia.de/canon/ef-70-200mm-1-4-0l-is-usm/?

...om du dessutom byter ut Sigma 17-70 till Sigma 30/1.4 (ny 3.750kr) har du tre bra fasta, smidiga och ljusstarka objektiv 30mm + 50mm + 85/100mm.
 
Tack för alla tipsen, det känns fortfarande ganska svårt dock :) Alla tre gluggarna är vad jag läst och hört förbannat bra och skarpa. 85mm f1.8 är väldigt ljusstark 100mm f2.8 macro har jag läst väldigt gott om, is eller ej, är det bara en prisfråga? 70-200mm f4 L känns det som om jag kommer använda väldigt mycket framöver, gillar att fota bland annat sport. Dock är 2.8;an på tok för dyr, inte tala om is versionerna. Tanken är väl mest att fota under dagtid/eftermiddagarna, 50mm f1.8 är en trogen vän i mörkret!
 
70-200 f/4L är en given kamrat, med eller utan IS -dock är det inget mörkerobjketiv då f/4 trots allt är långt ifrån f/1.8...

EF 100 macro med och utan IS är två helt olika objketiv. Det med IS är bra :)
 
Jag antar att för en resekamera vill man minimera antalet objektiv. Så antingen tar man ett eller ett par fasta och använder fotzoom, eller så tar man en superzoom eller max två andra zoomar.

Om man vill ha fasta så är väl en 28 och en 85:a lämpliga. Då kan man få mycket hög bildkvalitet på sina semesterbilder. Ska man bara ha en glugg får det bli en 28.

Om man vill vara bekväm tar man en 18-200 e d. Men då får man kompromissa med bildkvaliten och avstå från många bilder när ljuset är dåligt.

Själv skulle jag av de gluggar jag har ta med min 10-20 och min 55-250. Täcker det mesta. Om jag tog tre skulle jag ta med min 50/1,8 också.
 
Eftersom du redan har 70 mm, så skulle det i alla fall för mig kännas onödigt med brännvidder som 100 mm och framför allt 85 mm. Och ljusstyrka har du ju i ditt 50/1,8. Ett telezoomobjektiv skulle jag valt att komplettera med.

Nu vet jag inte vilken typ av semester det är fråga om, men om den innebär mycket promenerande bland diverse sevärdheter och/eller i natur i kanske varmt klimat, så skulle jag prioritera låg vikt. 55-250/4-5,6 är ett litet och lätt objektiv, som fått skaplig kritik. Även om det kanske inte faller alla pixelpeepare på läppen.

Olle
 
Om låg vikt är prioriterat så är den vanliga kitgluggen EF-S 18-55/3,5-5,6 IS ett mycket bra komplement till telet EF-S 55-250. Nu har du kanske ingen sån eftersom du har en Sigma 17-70.

EF-S 18-55 IS är mycket bättre än sitt rykte vill jag påstå. Även om Sigma 17-70/2,8-4,5 är ett bättre alternativ både med hänsyn till skärpa och ljusstyrka. Men tyngre att bära och klunsigare, vilket kan ha betydelse på semestern.
 
Har aldrig förstått det här med att så fort någon ska på semester så ska man köpa ett teleobjektiv.

Min erfarenhet är att på semester så ligger 70-200 i väskan och skräpar. Det jag fått mest behållning av är vidvinkel och smidiga fasta gluggar. 14, 35, 50 och 85 är kul på semestern tycker jag.

Självklar gäller inte detta fotoresan till Afrika, Antarktisk eller liknande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.