Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Generation II AAA-batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

T_M

Aktiv medlem
Någon som har koll på vilken man ska satsa på och som håller vad dom lovar?
 
Definera

Storleken heter R3 i Europa.
Menar du engångs eller uppladdningsbara?
Om engångs, brunsten, lithium eller alkaliskt?
Om du menar uppladdningsbara, NiCa, NiMh eller
NiMh av enveloptyp?

Eller menar du nåt annat?
NiMh och nog dom andra oxå brukar vara kraftigare
i senaste versionen, men ju högre strömstyrka
på en NiMh ju färre uppladdningar tål den.
Har själv tänkt köpa Varta ready to use i veckan;
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55539858
 
Ajdå... blev det så otydligt av mig. Jag menade givetvis 1,2v uppladdningsbara MiMH batterier 2100 mAh :)

Skrev fel... det ska väl vara AA och inte AAA

Jag har tittat lite på:

GP ReCyko+

och Varta Ready2use

Men var bara nyfiken ifall någon hade erfarenhet eller läst om någon test om dessa...
 
Senast ändrad:
Teknikmagasinet har "xPower ready2go NiMH AA 2200 mAh"
för 99/4pack och 229/10pack.
Jämfört med Clas Varta redy 2 go för
149/4pack och 399/12pack.
Men eftersom man använder använder 4st
i kameror och blixtar är 12pack bättre än 10pack...
 
"Update 5/23/2009

In March of 2006 I ordered and set aside some AAA Eneloop cells. I just got around to needing them and decided to see what they had left in them as far as capacity goes. Over the last three years they have been stored at room temperature.

They ended up with about 550 mAh left. This is about 74% of their original capacity..."

Anders
 
"Update 5/23/2009

In March of 2006 I ordered and set aside some AAA Eneloop cells. I just got around to needing them and decided to see what they had left in them as far as capacity goes. Over the last three years they have been stored at room temperature.

They ended up with about 550 mAh left. This is about 74% of their original capacity..."

Anders


ok.... vad förväntade han sig? är inte haj på batterilagring, men spontant så känns det som att han hoppades lite för högt. Som att köpa en bil ny, ställa den i garage och efter 3 år ta ut den och värdera och hoppas på nästan nypris.

men jag hade fel en gång i tiden :)

OnTopic så har jag alltid varit nöjd med mina GP, men det är nog porsche eller lambo, man får testa sig fram för båda är bra.
 
Jag undrar om han inte hade väntat sig att de skulle ha mindre kräm kvar? NiMh har ju tidigare haft ganska hög självurladdning (hög jämfört med t.ex. LiPo, låg jämfört med NiCd).

74% kvar efter tre års lagring i rumstemperatur är bra. Riktigt bra. Jag har LiPo-celler som har lagrats ungefär så länge, och idag är i det närmaste döda..dock slarvade jag nog med laddningen av några, det var inte så att jag en dag tänkte "nu ska jag lägga undan de här cellerna i tre år", utan jobb, livet samt andra prioriteringar fick mig att lägga ner mitt radioflygintresse. Att nämnas bör väl att LiPo sägs ha endast 5% självurladdning per år. Tjena, säger jag, inte enligt mina erfarenheter.

Ursäkta OT.
 
Mitt tips är att om du ska använda batterierna till kamerautrustning (blixtar) så glöm kapaciteten! Stirra dig inte blind på om batteriet har 2000 eller 2500mAh. Det du vill ha är ett batteri som kan ge mycket ström, så att blixten laddas upp snabbt. De med många mAh har högre självurladdning, kan ge mindre ström och håller inte lika länge.
Jag har ett stort antal Sanyo Eneloop som är fantastiskt bra!
Dessutom har de den i särklass jämnaste kvaliteten jag sett.
Jag köpte 96st (alla var inte till mig) och efter sedvanlig inkörning (cykling+mätning av intern resistans och mAh) var de väldigt lika hela bunten. Det inger förtroende. Dessutom låg alla inom +-30mAh restkapacitet från fabriksladdningen!

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=79302

Kolla kurvorna/kapaciteten vid höga strömmar, 5-10A, det är en direkt indikator på hur länge de håller i en blixt, och hur snabbt den laddas upp.

GP Recyko är också bra men de 12 jag provade var inte lika jämna.
Jag handlade förresten på akkustadt.de

Efter att under många år provat enstaka 4-pack av varierande märken kan jag bara konstatera att de är skräp jämfört med Sanyo Eneloop. Det finns enstaka no-name exemplar som är bra, men vilka det är vet man ju inte vid köp. Visst är Eneloop generation två med låg självurladding och orättvisa att jämföra mot men även om man bortser från att vanliga NiMH av okända märken har ojämn kvalitet (vilket gör att om du har fyra st som legat i en månad så är ett garanterat mycket mer urladdat än de andra) så har alla utom mina GP och vanliga Sanyo dött efter ett tag eller drabbats av så hög självurladdning att jag inte kunnat lita på dem. GP har dock fått hög inre resistans efter ett par år och är därför värdelösa i en blixt. Jag fann för gott att kasta allihop och köra med Eneloop som jag kan lita på. Har bara haft Eneloop i något drygt år ännu men de har inte tappat något i prestanda än. Annars brukar man kunna skilja ut dåliga batterier på att självurladdning och inre resistans ökar redan första året.

Det skulle kunna vara så att med "Generation II" med låg självurladdning så måste man förbättra kvaliteten ordentligt för att de ska få låg självurladdning vilket i sig kanske gör att kvaliteten generellt höjs och att skillnaden mellan no-name och märkes minskar. Eller så blir no-name bara ännu uslare för att de egentligen inte alls är "Generation II". :) Detta sista stycke är bara ren spekulation, medan övrigt text baseras på 10 års egna mätningar.
 
Senast ändrad:
ok.... vad förväntade han sig? är inte haj på batterilagring, men spontant så känns det som att han hoppades lite för högt. Som att köpa en bil ny, ställa den i garage och efter 3 år ta ut den och värdera och hoppas på nästan nypris.

men jag hade fel en gång i tiden :)

OnTopic så har jag alltid varit nöjd med mina GP, men det är nog porsche eller lambo, man får testa sig fram för båda är bra.

Hej.
Nä, han har mest kunskap av "batterier" av alla jag varit i kontakt med, Silverfox på CPF citerades, han var förvånad över de 74% som de presterade efter 3 års lagring.



Här är den tråd varvid citatet togs ifrån:
http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=149804&highlight=eneloop+study

martin2000 har så rätt, till blixtar behövs kapacitet till hög urladdning.

Anders
 
Någon som har koll på vilken man ska satsa på och som håller vad dom lovar?

Varta ready2use är dom absolut bästa batterierna idag, men det gäller att ha en bra laddare. Snabbladarna som finns, skräckexemplet är dom som ska ladda på 15 minuter, förstör bara batterierna.

Ett batteri ska inte laddas mer än 10% av kapaciteten per timme, om man vill att det ska hålla länge.

Den här laddaren kan jag rekommendera, jag har den själv och den är också med i testen från Nikonforum som finns med i dessa inlägg.

http://www.mahaenergy.se/c9000.html
 
Hej bikeman.

Jag har använt Maha Powerex C-9000 nu i tre år nu och de celler jag laddat har inte haft nämnvärd kapacitetsförlust trots att jag laddat med 0,5-1,0 C, visst kan en "standardladdning" vara bra framförallt vid laddning av ack då det rekommenderas vid var 20-30:e laddning ungefär men med laddning av lösa celler så fungerar alla i Mahas 800 serie samt C-9000 mycket skonsamt mot dina celler.

Ca 150-160 cykler kan man ta ut ur de celler som laddas med en sk. ultrasnabb laddare, i många fall så är det ypperligt om snabbhet efterfrågas.

Varta ready2use/Rayovac Hybrid har inte samma anseeende som Sanyo
Eneloop.
Maha Imedion har i vissa tester också haft bättre resultat än övriga celler.

Christian på Nikonforum gjorde ett ypperligt test, det har också gjorts ett flertal andra tester med varierande resultat.
Sammanfattningsvis så kan man säga att köper du celler av LSD typ så spelar det inte så stor roll vilka du tar om du köper av kända tillverkare

Det viktigaste är att inte köpa den första generationens celler.

Anders
 
Hej bikeman.

Jag har använt Maha Powerex C-9000 nu i tre år nu och de celler jag laddat har inte haft nämnvärd kapacitetsförlust trots att jag laddat med 0,5-1,0 C, visst kan en "standardladdning" vara bra framförallt vid laddning av ack då det rekommenderas vid var 20-30:e laddning ungefär men med laddning av lösa celler så fungerar alla i Mahas 800 serie samt C-9000 mycket skonsamt mot dina celler.


Anders

Jag håller med.
Brukar ladda med c/4-c/3 ungefär då det ger tillförlitlig dV-detektering men ändå är skonsamt för batteriet.
Laddar man med 0,1C måste man ju dra ur batteriet helt varenda gång då dV-detektering ej fungerar. Annars dödar man ju batteriet långsamt genom överladdning, även om moderna batterier "tål" överladdning med 0,1C hyfsat, men degraderar det gör dom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.