Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa fyndet och värsta nedköpet
- Trådstartare Sumpen
- Start datum
Magnus Wahlgren
Aktiv medlem
Sämsta köp: begagnad minolta-rokkor 135/2.8 för 500 kr 1979. Hade en motsv glugg av märket Promura (!). Minoltagluggen har sämre skärpa...
Har också en Nikon aps-systemkamera vad det nu ska vara bra för.
Har också köpt 30m råfilm Tri-X som jag aldrig iddes ladda i kassetter utan till slut slängde bort. Det var ju så påfrestande att sitta i beckmörkret och fippla med detta.
Bästa köp är kanske en omvändningsring. Bra skärpa till närbilder för nästan inga pengar.
Har också en Nikon aps-systemkamera vad det nu ska vara bra för.
Har också köpt 30m råfilm Tri-X som jag aldrig iddes ladda i kassetter utan till slut slängde bort. Det var ju så påfrestande att sitta i beckmörkret och fippla med detta.
Bästa köp är kanske en omvändningsring. Bra skärpa till närbilder för nästan inga pengar.
Senast ändrad:
Festfotografen
Aktiv medlem
Skaffade mig en Nikon D100 vilket innebar att den gamla SB24 inte riktigt passade in i mitt system.
Tittade på en SB50 fast den såg inte så trevlig ut och ganska begränsad.
Hittade en SB28 på tradera och upptäckte att den hade dom magiska bokstäverna DX i modellnamnet.
1700:- för en blixt i nära nog nyskick känns som ett rikitgt bra köp.
Tittade på en SB50 fast den såg inte så trevlig ut och ganska begränsad.
Hittade en SB28 på tradera och upptäckte att den hade dom magiska bokstäverna DX i modellnamnet.
1700:- för en blixt i nära nog nyskick känns som ett rikitgt bra köp.
bjanha
Aktiv medlem
Frångår kameravärlden ett tag.
Bästa affär:
Nån gång i slutet av 80-talet köpte jag en Roland TB-303 "basmaskin" för 50:- av en kille jag sommarjobbade med. I mitten av 90-talet blev denna lilla synth värsta hypen och jag hade inga problem att sälja den för 5000:-
Bästa affär:
Nån gång i slutet av 80-talet köpte jag en Roland TB-303 "basmaskin" för 50:- av en kille jag sommarjobbade med. I mitten av 90-talet blev denna lilla synth värsta hypen och jag hade inga problem att sälja den för 5000:-
Senast ändrad:
Andreas F.
Medlem
Mitt bästa: En 4*5 storformatskamera i trä för 500:- på en loppmarknad. Den är i jättefint skick! Hoppas bara jag kan fynda lika bra när jag ska köpa optik.
Mina sämsta: En bokstavlig uppsjö av dyra svartvita filmframkallare. Den enda skillnaden jag kan upptäcka är mellan negativ framkallade i Rodinal och negativ som inte är framkallade i Rodinal.
Mina sämsta: En bokstavlig uppsjö av dyra svartvita filmframkallare. Den enda skillnaden jag kan upptäcka är mellan negativ framkallade i Rodinal och negativ som inte är framkallade i Rodinal.
Highweiss
Aktiv medlem
Var påväg att knipa en Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM för £400 (5500 kronor...) på E-Bay - bara några minuter kvar tills auktionen avslutas....
*spänningen stiger*
*trumvirvel*
...och då piper det till i mailboxen, auktionen avslutas, E-Bay misstänker att nån "kapat" försäljarens id... Naiv och/eller önskedrömmare som jag är trodde jag
a) att det var en riktig, regelrätt auktion
b) att killen bara glömt att lägga en "reserve" på auktionen
c) att startspriset var £300 för att locka folk att bjuda...
Man lär så länge man lever... ;-)
*spänningen stiger*
*trumvirvel*
...och då piper det till i mailboxen, auktionen avslutas, E-Bay misstänker att nån "kapat" försäljarens id... Naiv och/eller önskedrömmare som jag är trodde jag
a) att det var en riktig, regelrätt auktion
b) att killen bara glömt att lägga en "reserve" på auktionen
c) att startspriset var £300 för att locka folk att bjuda...
Man lär så länge man lever... ;-)
mganga
Aktiv medlem
Vad säga om ett Canon EF 50/2.5 Macro för 700kr då nypriset fortfarande var 4500kr eller två stycken Canon EF 2X telekonvertrar för 3000kr ihop där jag sålde den ena för 2500kr eller en liten kamerautrustning för 3200 kr där ett Canon EF 100/2.8 macro ingick i nyskick och resten av prylarna såldes för totalt 1600kr ... man kanske skulle satsa på att bli bizznizzmann?
Highweiss
Aktiv medlem
Hjälp!
Läs inlägget ovan om den floppade auktionen...
...well, jag hann skicka ett mail till killen ifråga med lite frågor innan auktionen stängdes. Nu fick jag svar - och hans vill sälja gluggen för £650 = 975 euro = 9000 kronor. För ett EF 70-200 f2.8 L USM IS!?
Uff... skall korrespondera lite med killen för att försöka luska ut vid vilket rån han kommit över gluggen... ;-)
Läs inlägget ovan om den floppade auktionen...
...well, jag hann skicka ett mail till killen ifråga med lite frågor innan auktionen stängdes. Nu fick jag svar - och hans vill sälja gluggen för £650 = 975 euro = 9000 kronor. För ett EF 70-200 f2.8 L USM IS!?
Uff... skall korrespondera lite med killen för att försöka luska ut vid vilket rån han kommit över gluggen... ;-)
andm31
Aktiv medlem
Bästa köp
Tja får nog instämma med någon ovan om att det är medlemskapet här.
Sämsta köp
Efter att ha fotat en massa år med min F60 så fick jag för mig att jag skulle "utvecklas" så glad i hågen köpte jag en F65 med något kasst nikkor objektiv och batteripack... enda problemet var att jag utvecklades betydligt snabbare än jag trodde och efter en månad så var jag så uppretad på kamerans begränsningar så jag köpte en ny F80. F65 ligger fortfarande kvar i gardroben (där också F80 står nu när jag köpte en begagnad D1:a... kan ju inte asa runt på en F5, D1 och F80 på samma gång).
F60 gav jag bort till min pappa som insisterade på att jag skulle ha betalt så han gav mig en ny kostym.
Funderar på att ge bort F65:an till min bror, även om han bara tar några rullar per år så gör den ju större nytta i hans händer än i min gardrob *ler*. Synd bara att alla är så digitalkåta... svårt att bli av med sina analoga hus.
Tja får nog instämma med någon ovan om att det är medlemskapet här.
Sämsta köp
Efter att ha fotat en massa år med min F60 så fick jag för mig att jag skulle "utvecklas" så glad i hågen köpte jag en F65 med något kasst nikkor objektiv och batteripack... enda problemet var att jag utvecklades betydligt snabbare än jag trodde och efter en månad så var jag så uppretad på kamerans begränsningar så jag köpte en ny F80. F65 ligger fortfarande kvar i gardroben (där också F80 står nu när jag köpte en begagnad D1:a... kan ju inte asa runt på en F5, D1 och F80 på samma gång).
F60 gav jag bort till min pappa som insisterade på att jag skulle ha betalt så han gav mig en ny kostym.
Funderar på att ge bort F65:an till min bror, även om han bara tar några rullar per år så gör den ju större nytta i hans händer än i min gardrob *ler*. Synd bara att alla är så digitalkåta... svårt att bli av med sina analoga hus.
katriina
Aktiv medlem
Bästa köpet är nog vertikalgreppet till min 300D för 1500:- hos zebramedia.Gjorde en super kamera ännu bättre!
Sämsta köpet måste bli polaroidbakstycket till Holgan för ca 1000:- Det är svårt att hitta film till den (i Sverige). Och det är dessutom jättesvårt att fotografera med den aftersom bakstycket skymmer sökaren nästan helt mm
Sämsta köpet måste bli polaroidbakstycket till Holgan för ca 1000:- Det är svårt att hitta film till den (i Sverige). Och det är dessutom jättesvårt att fotografera med den aftersom bakstycket skymmer sökaren nästan helt mm
Loj
Aktiv medlem
Har inget direkt fotomässigt bästa köp, men väl ett bildmässigt. För några år sedan ropade jag in två tavlor samt två lampskärmar för sammanlagt 20 kr. Lampskärmarna och ena tavlan hamnade i soptunnan utanför auktionslokalen, men den andra tavlan, den jag egentligen ville ha, fick jag senare av ett museum värderad till 10 - 15 000:- Målad av konstnären Ture Ander i Rackstadgruppen...
När det gäller sämsta köp finns en del att välja på. Ett som dyker upp är mitt försök att skaffa en andrakamera att ha med när jag inte ville släpa på systemkameran. Det blev en Pentax 928, som jag i princip aldrig tog ur lådan...
mvh Janne
När det gäller sämsta köp finns en del att välja på. Ett som dyker upp är mitt försök att skaffa en andrakamera att ha med när jag inte ville släpa på systemkameran. Det blev en Pentax 928, som jag i princip aldrig tog ur lådan...
mvh Janne
Festfotografen
Aktiv medlem
Var på biblioteket idag och snubblade över lite utgallrade böcker.
Den första jag hittade var Family of Man sen en Bill Brandt och lite fler också.
Hyfsat bra pris också 10 kr/st
För nått år sen fick jag tag på Sune Jonssons Bondens år för samma pris.
Den första jag hittade var Family of Man sen en Bill Brandt och lite fler också.
Sonnaren
Aktiv medlem
Du är att gratulera på det hjärtligaste.festfotografen skrev:
Var på biblioteket idag och snubblade över lite utgallrade böcker.
Men bibliotekarien borde åka ut så snabbt att han/hon fick dörrposten med sig!!
Us
Festfotografen
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Du är att gratulera på det hjärtligaste.
Men bibliotekarien borde åka ut så snabbt att han/hon fick dörrposten med sig!!
Us
fast dom gallrar bort böcker som inte lånas ut längre :/
Fick tag i Bondens år och nån annan Sune Jonsson bok på samma sätt och för samma pris för nått år sen
bdajegu
Aktiv medlem
Sämsta köp:
Pentax Espio 120sw för 3500:- tror inte min flickvän fick en enda skarp bild med den skitkameran.
Sigma Reflex 600/f8, dålig kontrast och skärpa,-helt oanvändbar..
Bästa köp:
Det var nog min första FM2:a som lyfte mitt fotograferande något alldeles väldigt. Efter jag sålt kameran saknade jag den konstant och köpte snart en ny som sedan byttes bort. ..för att än en gång bli saknad och ersatt av en ny FM2.. Fundrar på att skaffa mig en fjärde som inte skall säljas.
Pentax Espio 120sw för 3500:- tror inte min flickvän fick en enda skarp bild med den skitkameran.
Sigma Reflex 600/f8, dålig kontrast och skärpa,-helt oanvändbar..
Bästa köp:
Det var nog min första FM2:a som lyfte mitt fotograferande något alldeles väldigt. Efter jag sålt kameran saknade jag den konstant och köpte snart en ny som sedan byttes bort. ..för att än en gång bli saknad och ersatt av en ny FM2.. Fundrar på att skaffa mig en fjärde som inte skall säljas.
roypeter
Aktiv medlem
Sämsta köp:
Ryggsäck Lowepro Rower AW med utbytbart bärsystem. Helt kass, skulle köpt varianten med fast bärsystem.
Bästa köp:
Måste nästa bli mitt hus Minolta 800si som jag köpte ny för under 4000 kr. Jag har sett att den finns att få tag på begagnad för ungefär det priset.
Mitt stativ Manfrotto 190CLB var också ett mycket prisvärt köp.
Ryggsäck Lowepro Rower AW med utbytbart bärsystem. Helt kass, skulle köpt varianten med fast bärsystem.
Bästa köp:
Måste nästa bli mitt hus Minolta 800si som jag köpte ny för under 4000 kr. Jag har sett att den finns att få tag på begagnad för ungefär det priset.
Mitt stativ Manfrotto 190CLB var också ett mycket prisvärt köp.
Highweiss
Aktiv medlem
Ok, här kommer ett trevligt köp - kanske inte världens häftigaste men i alla fall...
Köpte en EF 90-300 USM i Kuala Lumpur för 1550 kronor för tre månader sen. Nu var det dags att byta upp sig till en EF 70-200/4 L. Hörde mej för i fotobutiken igår och försäljaren bjöd 1350 kronor i bytesvärde för zoomen. Gick hem och funderade. Gick dit idag igen - ny försäljare. Och han bjöd 2000 kronor för zoomen! Hur kul som helst - höger hand vet inte vad vänster gör! Slog till, fick min 70-200 för 5200 kronor och budgetzoomen gick i byte. Den nya pärlan andas kvalitet... ojojoj.
P.S "Affären" med 70-200/2.8 L IS USM som jag skrev om tidigare är definitivt "off" - killen gick ner från redan löjliga 600 euro till 400 euro i pris... "Jojo, så fort jag har pengarna på mitt konto skickar jag den..." Sure, grabben... inga problem... . D.S
Köpte en EF 90-300 USM i Kuala Lumpur för 1550 kronor för tre månader sen. Nu var det dags att byta upp sig till en EF 70-200/4 L. Hörde mej för i fotobutiken igår och försäljaren bjöd 1350 kronor i bytesvärde för zoomen. Gick hem och funderade. Gick dit idag igen - ny försäljare. Och han bjöd 2000 kronor för zoomen! Hur kul som helst - höger hand vet inte vad vänster gör! Slog till, fick min 70-200 för 5200 kronor och budgetzoomen gick i byte. Den nya pärlan andas kvalitet... ojojoj.
P.S "Affären" med 70-200/2.8 L IS USM som jag skrev om tidigare är definitivt "off" - killen gick ner från redan löjliga 600 euro till 400 euro i pris... "Jojo, så fort jag har pengarna på mitt konto skickar jag den..." Sure, grabben... inga problem... . D.S
sagan
Avslutat medlemskap
Bästa fyndet...en ny Sigma 120-300/2.8 EX HSM för 13995:- (ord. pris 23 995 Expert, fridhemsplan.
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/120-300
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/120-300