Annons

Bästa fyndet och värsta nedköpet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte också en fin Durst 138 för drygt 1,5 år sedan för 2500kr ock då fick jag med objektiv, en jättebra timer med finesser för efterbelysning och reprobelysning + reprokamera-tillsats.

Alla yrkesfotografer byter till digitalt så man kan pruta ordentligt. Nu kan man kanske få det ännu billigare. Ett komplett proffs färg-mörkrum för storformat för någon tusenlapp kanske :)

Fyndpris..

Kom över 30 diamagasin för 10:-/st i helgen..så nu blir det ingen digital
på åtminstonde 3-4 år framåt :))
Mvh/Gunte..

Bästa är min underbara Durst D659 Duomat. Förstoringsapparat upp till 6,5x9, autofokus och revolverfattning för två objektiv. Pris inkl schneider componon 50/4: 400 kronor.

Sämsta affären är inte fotorelaterad: När jag som 18-åring för halva sommarlönen köpte en trimmad motor till min bil, upptäckte att den var helt havererad och säljaren borta med vinden.

Datorgrejor för fotograferandet har man ju köpt en hel del skräp: Bibble Pro klarar jag mig utan, har köpt både Nikon Capture och CS2 efteråt -borde läst på bättre. Något PS-action för att förminska bilder, görs enkelt själv om man bara forskar lite. En mängd USB-hubbar som inte funkar, det är datorn som är problemet men det tog både tid och pengar att upptäcka.

Bra affär: Alla mina Nikon, köpta till normalpris under åren. Men alla lika prisvärda tycker jag.

Vet inte riktigt vad mitt sämsta köp är ... visserligen köpte jag en eos 650 för 3500 kronor, men det var 1996, så då var det väl också ett överpris, men inte så extremt. Dessutom var jag rätt nöjd med kameran.

Mitt största fynd måste nog bli helgens loppisfynd!
Visserligen är jag inbiten Canontönt men jag kunde inte motstå en Nikkormat FTN med vivitar 35-85 2,8 för 100 spänn! =) alltid roligt att ha någon ny pryl att fingra på.

Några av mina fynd:
1: beskrivet i det här inlägget http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40071
2: 3 st Hasselblad A12 magasin med serienummer i följd, och i ruggigt fint skick för 200:- st. Köpt av en fotoaffär i Lund omkring 1984.
3: Min kära Pentax LX som bara går och går. Inköpt ny i februari 1981. 24 problemfria år skojar man inte bort.

Tabbar och nerköp:
1. Att jag sålde mitt SMC Pentax-M 15/3.5 för 1800:-
2. Att jag sålde min mörkrumsutrustning för en spottstyver vid samma tillfälle.
2b. Vid samma tillfälle sålde jag en hel del pryttlar, dels för att jag behöde pengarna och dels pga nästa punkt.
3. Att jag förvarade 20 års negativ och dior i ett lättinbrottat källarförråd.

-- MW

Loj skrev:
... ropade jag in två tavlor samt två lampskärmar för sammanlagt 20 kr. Lampskärmarna och ena tavlan hamnade i soptunnan (...) den andra tavlan (...) fick jag senare av ett museum värderad till 10 - 15 000:-
Du har aldrig funderat på vad soptunnetavlan kan ha varit värd ... ?
Var bara tvungen att fråga ;)

-- MW

Bästa fotofyndet gjorde jag för någon månad sedan i mina egna lådor:) fast jag var helt omedveten om vad jag haft i min ägo sedan -90, förutom några få som jag fick senare.. Ett flertal underbara s/v fotografier av Sven Hörnell som en släkting förvarat ännu fler år innan på samma sätt innan mig. Välbehållna:)

Det som känns som mitt största nerköp gjorde jag i december -04, men jag törs inte tala om vad det var. Halva fotosidan skulle nog "attackera" mig då;(

lottae skrev:
Det som känns som mitt största nerköp gjorde jag i december -04, men jag törs inte tala om vad det var. Halva fotosidan skulle nog "attackera" mig då;(

Kom igen nu! Vad köpte du i december -04? =)

Mitt bästa (någorlunda fotorelaterade) köp var nog
ett Hillebergtält, ett Nallo 2, för 4800:-. Det fina var att jag fick ett presentkort på Femmans sport på halva summan, dvs. 2400:- som kommer att finansiera en vintersovsäck senare i år. (Relationen till foto är att jag nog kommer att ha med mig kameran på de flesta turerna framöver då jag slipper 2,5 kg tältvikt.)

Mitt sämsta köp någonsin var en ny V70 som jag och min fru behöll några månader och sedan sålde. Jag lyckades under tiden dessutom skrapa kofångaren och slå av en spegel. Det hela blev hyggligt kostsamt och plågar vår ekonomi än idag. =)

Canon 100-400 för ca 8000kr, köpt på B&H.
Va begagnat fast någon måste ha köpt det och lämnat tillbaka det direkt efter, eller så va det bara uppackat, för det va verkligen som nytt :)

dunberg skrev:
Kom igen nu! Vad köpte du i december -04? =)
Du vill verkligen "attackera"?
Enda ledtråden du får är att det var ett kamerahus och att det inte finns i din kameraväska. Du behöver alltså inte oroa dig;)

Jag har bytt efter det..

Jag fick just hem ett inrop från eBay. En Pentax smc 135/2.5. Den var utannonserad som "ren och snygg". Den var i nyskick. Sammetslen i fokuseringen, inte ett märke på vare sig linser, filtergängor eller objektivkropp. Och detta på ett objektiv som gick ur produktion 1985.

Tack, människor som är så stolliga att dom köper prylar, låter bli att använda dom, och sedan säljer dom till mig för en spottstyver.

nöjd och glad -- MW

Sämsta köpet

En komplett Hasselblads utrustning för 14000:-.
Helt klart värt pengarna då men inte nu. Blev bjuden 5000:- av en och 2000:- av en annan.
Så nu står den på hyllan tillsammans med alla andra gamla kameror.

Fördelen är ju dock att beggade optik börjar sjunka i pris

Magnus W skrev:
Tack, människor som är så stolliga att dom köper prylar, låter bli att använda dom, och sedan säljer dom till mig för en spottstyver.
Dom behöver inte alls vara stolliga. Alla mina objektiv, 18-25 år gamla, ser ut som nya trots att åtminstone några är väl använda.

Mitt bästa köp är kanske mitt nuvarande makroobjektiv Tokina 90/2,5. Skarpt och ljusstarkt. Det senare en stor fördel när man fokuserar manuellt.

Nåt nerköp minns jag inte, men det jag mest ångrar är att jag för länge sen sålde min första egna kamera, Minox B 8x11 mm.

Olle

lottae skrev:
Du vill verkligen "attackera"?
Enda ledtråden du får är att det var ett kamerahus och att det inte finns i din kameraväska. Du behöver alltså inte oroa dig;)

Jag har bytt efter det..

Hm.. ett kamerahus som inte finns i min väska... hm.. var det en f90x??? Nä, den finns ju i min väska... hm.. nä, jag kommer inte på det! ;)

Jag skriver i min profil

...början av 80-talet och därefter hade jag en Pentax systemkamera. Den sålde jag av ngn anledning och fotograferade inget på flera år.

Sanningen är att jag köpte detta Pentax hus och flere objektiv, men hann aldrig bli ens du med kombinationen innan det blev dags för skilsmässa. Hustrun hittade en bättre karl och hivade ut mig. Hon ville av ngn anledning absolut ha denna kamera när vi delade på egendomen och hon gav den direkt åt sin nya karl.

Detta retar mig ännu, som det sämsta köpet, fastän det är åtminstone 300 år sedan det hände.

Mitt bästa köp låter tyvärr ännu vänta på sig.

Bästa köp
Efter år 2000
Nikon F90X
Den första 80-200 2,8 som kom ut på marknaden för "hundra år sen" Köptes före 2000
nikon 50mm 1,8 mm

Sämsta köp
Nikon D100 digitalkamera
nikon 50mm 1,2

Mvh/-Anders

Senast ändrad:
Redan gett bort.
Sorry.
Hade varit en plåga att få ge det till dig.
Med din kunskap och skaparglädje så hade en sådan gåva bara gett../..
....ja....kisss och bajs om man säger så.
Mvh/-Anders

Re: Sämsta köpet

Enfotograf skrev:
En komplett Hasselblads utrustning för 14000:-.
Helt klart värt pengarna då men inte nu. Blev bjuden 5000:- av en och 2000:- av en annan.

Får väl säga tvärtom då...

Fick en komplett Hasselbladutrustning av min svåger, kostade på den ett par tusen. Använde den i ett år & sålde den sen för 14 000 (när grejorna fortfarande var värda nåt, i höstas)...

Nu blir det DSLR, får se om det blir ett bra köp?

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar