Annons

Bästa fyndet och värsta nedköpet

Produkter
(logga in för att koppla)
Sämsta köp(byte)

Bytte en Nikon FG med Nikon 35-70 Zoom mot en Pentax Efina APS kamera.
Denna kamera tar otroligt dåliga bilder(ibland helt svarta)
Kanske ni har tips på hur man fixar detta eller suger APS så fruktansvärt??

///Mats

bästa köp: canon f1 old, 24mm/2,8 samt en bra ljusmätare för 2500:-. kamerahuset/optik är i mint condition nästan, inga synliga skavanker och fungerar perfekt. sen bytte jag ett gammalt moderkort (som jag köpt för en hundring) mot komplett mörkrumsutrustning, en "meopta opemus 4x4" med tillbehör.

sämsta köp: canon eos 500n, 2 filter (rött å blått), 38-76mm 3.5-5.6 canon samt 75-300 4-5.6 sigma. köpte i höstas för 3500:-. min första systemkamera visserligen, kom i efterhand på att jag egentligen skulle ha köpt en manuell som nybörjarkamera. som tur var sålde jag iväg det för samma pris.. och sparade filtrena som jag fick med!

Bästa=Minoltas Spotmeter F. Så skall en exponeringsmätare vara. Jag använder den som densitometer också.

Sämsta=En Rolleiflex från 1965 i gott skick. Jag råkade sätta mig på den så hela skiten vek sig efter att jag bara hunnit fotografera med den två gånger.

mipert skrev:
Sämsta=En Rolleiflex från 1965 i gott skick. Jag råkade sätta mig på den så hela skiten vek sig efter att jag bara hunnit fotografera med den två gånger.
Haha!! :) Det låter ju super-klantigt... Var inte det en relativt DYR sittning...?

Jag betalade 1100 kronor för den vilket var på gränsen till ett fynd.

Sedan lämnade jag in den till en pensionerad gubbe från Zeiss i Köpenhamn som skulle fixa den.

Jag fick chansen att jobba i Toronto (assistent)ett år och stack iväg. Sedan dess har jag inte brytt mig om att hämta ut kameran. Men banne mig om jag inte skall hälsa på honom och kolla om han har kvar kameran?

Igår köpte jag ett Nikkor 28/2,8 i mycket bra skick för 650kr inkl uv-filter och motljusskydd hos en lokal fotohandlare. Jättefynd, jämfört med min gamla e-serie-28 som jag köpte för en tusenlapp....

Sålde idag mitt gamla Tokina 80-200/4 för två rullar Provia hos en handlare...bättre än att det ligger och skräpar, men...eller det kanske är normalt.

Bästa köpet:
Nikon 50mm f/1.8 E-series. $23.50 på eBay. Perfekt skick. Billigast i Sverige på den gluggen är typ L-foto på 1800kr.
Galet kap!

Något vansinnigt felköp har jag inte gjort, förutom "nerköpet" att gå den där fotokursen i gymnasiet som fick mig hängd på en så jobbigt dyr hobby....

Bästa köp var nog en Minoltautrustning, SRT 101, 35, 55, 105, 300 gluggar, bälgtillsats och hård väska för 500 kr. Inget som används så ofta men det blir någon rulle per år när jag vill vara "manuell". Sämst är nog de skräpstativ jag inhandlade innan jag äntligen köpte ett rejält Manfrotto.

Sämsta: Köpte en blixt till min digitala minolta använde den max 5 gånger innan jag sålde kameran. Så nu sitter jag på en blixt jag inte kan använda.

Bästa: Har inte gjort något jätefynd ännu.

Bästa köp

Min bästa fotoinvestering alla kategorier är när jag köpte D100:an. Jag inhandlade den nästan direkt när den kom och la såklart en betydligt högre slant än vad den nu betingar. Men, det kan man inte gråta över, jag ju fotat nästan två år med den. Den har aldrig svikit. Batterierna håller en evighet. Och efter någon månads användning var den betald...

Värsta köp, tja inget direkt dåligt mer än paketlinsen som följde med f 801:an en gång i tiden. Hur i h-e kan man bara producera sånt skräp....

Bästa köpet är väl två stycken bananlådor full med kameragrejor, 18 stycken systemkameror, Minolta, Nikon, Olympus och Pentax, 60+ objektiv, div motorer, winder och en hel del kompaktkameror från en fotoaffär som skulle lägga ner begagnatförsäljning.
Jag var där och frågade, om dom hade begagnat, dom sa att dom hade kvar lite, men det var nedpackat. Jag fick söka igenom lådorna oxh köpte sedan en MD12 och en Olympus OM10 med en Zuiko 2,8/100 för en tusenlapp.
Fyra veckor senare var jag på plats igen och frågade, om dom hade lådorna kvar, det hade dom.
Sedan frågade jag om jag fick köpa rubbet.
Ge ett bud då, fick jag som svar.
3000:- sa jag, "nä, det är väl för lite."
"3500:- då."
"OK, grejorna är dina!"
Tank, hur förvånad jag blev, att jag fick hela det här för så lite pengar.

ett av dom sämsta köp var en Canon AE1P med skrikande spegelbroms för 500:-
Jag lämnade in den på service, betalade 1100:- för ett job som inte blev riktig bra. Sedan trivdes jag inte med kameran och sålde den för 500:-

Bästa köp har nog varit EF 70-200/2,8L för 7500:- och EOS 3 + 70-200/4L + 50/1,4 + 35/2,0 för 12000:-. D30 för 7000:- för nästan ett år sedan vill jag minnas var ett hyfsat pris iaf, även om det kanske inte var något kap.

Sämsta kan jag inte komma på direkt, har nog inget som jag har gått och grämt mig över någon längre tid...skulle möjligen vara stativhuvudet, 141RC, en ordentlig kula hade nog varit att föredra, men tyvärr tillät inte ekonomin det då.

Senast ändrad:
Bästa köpen:
Undersöker och kommunicerar med säljarna ordentligt innan köp så ett par klipp har det blivit
bla Minolta 85/1,4G (a+) på Ebay för 3000:-, Minolta 200/2.8ApoG med 2x konverter (bägge A-) på Ebay för 3500:- Minolta 100/2,8 macro för 500:- (B+). Iofs över 2 år sedan så idag hade det kanske varit ännu billigare. Allt smet igenom tullen dessutom.

Komplett nytt mörkrum i semiproffsstandard använt 2-3ggr värt över 35 000:- för 3500:- + biltur genom halva Sverige,. Bara att rigga och köra utan ett enda inköp, inte ens vätskor eller papper. Nikon 80objektivet hade inte ens varit ur kartongen, puss till killen som sålde.

Värsta blåsning:
En Yashica mätsökare som vara bara skrotet och som säljaren vägrade ta tillbaka iofs bara 500:- men de kunde jag köpt film för istället. Den hamnade på Myrorna veckan efteråt

Bästa köpet jag väntar på:
Förstoringsapparat för storformat med färghuvud typ
Lpl C 7452TC eller Durst L1200 i nyare skick.

Mitt sämsta köp var en begagnad Canon L 16-35 /2,8 som jag aldrig har använt. Jag lade alla mina sparpengar på den och den går inte att använda. Det finns ingen skärpa, så jag antar att den har grova fokuseringsproblem. Ha ha. Nu har jag inte några pengar kvar, till att kunna laga den.

Bästa köpet jag har gort är ett komplett fotolab för 150 spänn som jag ändå delade betalningen med en kompis.

aldrig använt verkar det som tror att killen hade köpt en kurs på postårder för allt var med tillochmed kursen :) och fotopappaer å vätskor i pulverform :p haha

har aldrig gort nåt riktigt dumt köp men jag har ju inte hållit på så länge

sämtsta köpet kom jag på nu: ett hama stativ star 40 hette det nog riktigt skräp kostade typ 400spänn men det vägde inte så mycket det var fördelen.

sen köpte jag ett sjysst stativ från grannen.

dahlgren skrev:
Sämsta: Köpte en blixt till min digitala minolta använde den max 5 gånger innan jag sålde kameran. Så nu sitter jag på en blixt jag inte kan använda.

Lägg en radannons vetja... jag letade som en tok efter en begblixt en gång i tiden. Slutade med att jag köpte en ny, som jag sen bytte mot en lätt beg större modell... Det är många som vill ha tag i såna, vad som helst funkar ju inte på Minoltas digitalkameror...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar