Annons

Bästa fyndet och värsta nedköpet

Produkter
(logga in för att koppla)
Chano skrev:
Redan gett bort.
Sorry.
Hade varit en plåga att få ge det till dig.
Med din kunskap och skaparglädje så hade en sådan gåva bara gett../..
....ja....kisss och bajs om man säger så.
Mvh/-Anders
äsch säg inte det. jag har tagit rätt balla bilder med det sämsta objektivet genom tiderna.. det var knappt det höll ihop.
men det var en... fin komplimang iaf. tack! :eek:D

Hm.. det bästa fyndet jag har gjort var när jag köpte en beg Minolta srt101b med ett 50/1,7 på tradera för 350 kr för ca 7 år sen..

Det värsta jag gjort var att sälja minoltan och köpa en Nikon FM istället.. vilket jävla nerköp! Det går inte fota med den! Nikonen har ingen själ.. *suck*

Bästa.
Köpte en OM 4:a med 50 1.4 ,50 1.8 mc 35 2.0 mc,
85 2.0 , 100 2.8 , 135 2.8 200 4.0 , + en massa andra grejor bla. bälg. för 3800:- på ebay.

Best and billigst..... (eng.)

Jo, det var nog en "Lot old Cameras and equipment" till $49 på e-Bay i höstas. (+frakt $20).
I en stor sliten(!) kamera väska dök det upp en 95% Canon A-1, en MINT FD35/2, en Mint FD 70-210/4, en 90% FD50/1.4, Speedlite 199A, och icke minst; i en sammetspåse lå en New F-1 med AE Finder och Motordrive + 6 stk Focus Screens.!!! utan synliga slitasjmärken. Orginala manualer och kvitton.

Säljaren visade bara en bild på den gamla väskan öppnad. T.o.m. tullen visade 0-interesse :) Värdet är nog ca. 25X. Rena julafton.

Värsta??? Huff; måsste jag.......... Jo, en Konika Revio kompact. Köpt för 8K i 2000; värdens längsta shutterlag; såldes för 850 etter 3 år i princip oanvänd. *skäms*

Det är inte roligt att vinna varje gång................
/Erik J

Hmm.

Bästa kamerainvestering var nog när jag gjorde mig av med det analoga och konverterade till DSLR. Det satte lite fart på skapandet.

Senaste klokaste investering är Scott Kelbys "photoshop CS2 för digitalfotografer". Nu kan jag börja lära mig lite om det som jag hållt på med i några år.

Sämsta affär finns det tyvärr gott om.
När man är lite blåögd så kan man åka på blåsningar. Kameran i fint skick kan vara rena skrotet när man öppnar paketet. Det händer då och då.

Köpte ett nytt EF50/1,8 för 500:- i London 1991 och ett nytt EF24/2,8 för 1800:- på Manhattan senare samma år.

Jag använder fortfarande både två. Dessa måste ses som mina bästa fynd.

Några dåliga köp kan jag ej komma på.

Bästa köpet är min Nikon F för 35 år sedan (egentligen en gåva från mina föräldrar), jag använder tjuåttan fortfarande till min digitalare.

Sämsta köpet, en canonskrivare. Maken till skit har jag aldrig varit med om i min proffesion inom datorvärlden. Det är bara min snålhet som hindrade mig från att begrava den med en träpåle genom drivrutinen. Men jag fick byta den mot en HP, som är såååå bra att det inte förvånar mig om den börjar koka kaffe till mig också.

Sämsta köp. Lätt val! Var när jag sålde mitt Canon F1N system. Hus + sex objektiv, för en spottstyver och pengarna räckte precis till en Minolta Dynax 7000i med 28-105. Kanoninvestering!!!!

Till saken hör att jag var så helt less på att Canon nyligen presenterat EOS systemet och jag var just klar med mitt FD...

Bästa? Ekonomiskt är det nog den AI85mm f2,0 i kanonskick som jag köpte på en bakgata i Bukarest, Rumänien för 200 kr. Ekonomiskt är det väl dessutom diskutabelt. Bra pris var det men jag har nog bara använd objektivet en eller två gånger.

Mitt/mina bästa köp är en massa grejer.

Hasselblad 500c med ett 80/2.8 och 2st C12 magasin och 1st C16Smagasin för 4000:- med en väska och 4paket film.

Någon månad efter köpte jag 3st A12 magasin och en 21mm mellanring för 600:-

Jag har hittat lite roliga saker på Blocket också. Fuji GA645 för 2500:-
Contax 139Q med optik och blixt för 800:-

Det är några av mina bästa köp utöver en massa
"småsaker".

.ps. nu när dom flesta gått över till digitalt
så dimper det ner en hel del fotopapper =P .ds.

Bästa hittills: en självläkande Ricoh GR1s för femhundra. Trasig räkneverksdisplay har helats av min kärlek och lite kontaktspray.

Bra, tror jag: Canon AT1 med 28/2,8 på myrorna, men vad ska jag med den till?

Dåligt: sliten F801s för 2900 precis innan D70 kom och definitivt tog död på analogmarknaden. Men skitsamma. Jag har tagit bra bilder med den.

Jag har gjort en hel del fynd genom åren, både på HIFI och fotoprylar, men det största fyndet fann jag år 2000 på en pantbank, för 2500 kr fick jag en Aquila Expressen fotoväska innehållande en Canon T90 med FDn 35/2.0 och FDn 85/1.8, en Contax 139 med Carl Zeiss 28/2.8, 85/2.8 och 135/2.8 samt en Metz 45 CT-5 allt i mycket fint skick! Jag sålde vidare grejerna och inkasserade 12000 kr köpesumman borträknad!

Något dåligt köp har jag inte gjort ännu!

Bästa: IBM Microdrive 1GB för 50kr inkl frakt.(Den visade endast en parttion på 2mb).

Efter lite trixande fick jag ut full storlek igen, emellertid valde jag att sälja den och fick ut lite över 400kr.

Fick tag i en Nikon D1H, i ganska bra skick komplett med laddare och batteri för 2800kr, i September 06.

Nikkor 35mm 1.4 för 700kr, i April maj 05. Vid den tidpunkten gick objektivet normalt sett för en bit över 1000kr.

Sämsta köp: Något spegeltele som var riktigt suddigt, sålde det kvickt igen.

Digital vattentät Pentax, bildvkaliten var inget vidare i full upplösning, fastän inställningarna stod på highest.
Synd det, på en i övrigt trevlig kamera.

Bästa köp: KM D7D-utrustning som jag köpte för 16tkr, och sålde i delar för 25.

Sämsta: En fotoryggsäck Lovepro Rower AW som inte alls passar mina behov. Helt i nyskick, någon..? ;)

/Per

På fotofynd.se hade någon lagt upp en defekt Nikon FE, Nikor 50mm 1.8 Ai och zoomen 75-150mm 3.5 Series-E.

Köpte alla tre då det var ett "kit" för 650kr inkl frakt. Kollade nyss med tradera och likadan zoom gick för strax över 1000kr, men då fanns det en hel del bilder på objektivet.

Nikon FE:n kanske fungerar trots allt, dock är ljumätaren död, men det kan va så enkelt att batteriet behöver bytas ut. Mekaniskt tycsk den va okej.

På 70 talet köpte jag en Hasselblad 500c med optik i en butik i Göteborg för 3000:-.Ville prova den direkt så jag köpte med ett par filmer o gick ut på stan o börja fota.Då började det regna våldsamt,ville ju inte dränka min nya kamera så jag tog skydd i en liten tobaksbutik.Då säger tanten där ,-du måste köpa nåt om du ska vara här.Vad skall jag köpa då,frågar jag.Köp den sista penninglotten av mig ,sa hon.Så jag gjorde det o vann 5000:- på den.Tjohoo.

Köpte en OM4:a på ebay med 50mm 1.4 optik till för 1200:-.Säljaren skickade med lite film ,filter bw,mellanringar.Den klarade sig igenom tullen ochså.

I mitten på 60-talet köpte jag en Canon FP för sommarjobbspengarna, och några år senare en Kodak Carousel S. Bra affärer båda tyckte jag och var stolt över prylarna. I slutet på 70-talet behövde jag pengar, och sålde båda, en dålig affär.. Tanken var att så snart som möjligt göra nyköp, en kamera blev det ganska snabbt men åren gick utan att det blev någon Carousel.

I dag var jag på återvinningsstationen och besökte då deras butik Returhuset. Jag såg den på långt håll, en Kodak Carousel S-AV 1030. Jag högg den direkt och fick låna ett eluttag. Den fungerade! Till och med lampan lyste! Det blev köp på studs, även de fyra magasinen i kartong åkte med.

Och det var nog mitt bästa klipp på länge. Under dammet är projektorn i mycket bra skick, och 100:- för en Carousel och magasin för en tia styck kan ju knappast sägas vara dyrt ;-)

Blir till att leta fram de gamla fulla snurrorna och kolla igenom ungdomsbildskörden, kanske något fortfarande är i sådant skick att man kan ana vad som plåtats...

När jag hade ärvt farmors Contaxer och objektiv mm blev jag erbjuden en G1 för 3500: själv tyckte jag det var för billigt men när jag skulle hämta den visade det sig att ägaren menade med 28, 45, 90mm och blixt han fick 3800;- så vi blev 2 nöjda den dagen. Ett par veckor senare hittade jag ett 21/4.5 till 2000 med sökare.....tyvärr håller inte en så tur för evigt....

Bästa fyndet? Antingen mitt Sigma 24/1.8 för 200€ eller mitt Nikkor 55-200/4-5,6 för 86€. Svårt att välja...

Sämsta köp? Klar etta är UV-filtren jag köpte i början av "karriären" i fjol somras, i tron att jag behövde dem. De förstörde många bilder innan jag förstod lämna dem hemma.

Bästa köpet gjorde jag när jag köpte mitt Minolta 80-200 F2.8 HS för 5000kr. Billigt bara för att färgen var ordentligt avskavd, optiskt och mekaniskt sett var den perfekt. Strax efteråt fick jag tag på ett orginal motljusskydd för 400kr och orginalväskan gratis. Summa 5400kr!

Sämsta var när jag köpte ett minolta 28-105 via en mellanhand. Gör aldrig det! Någon av linserna hade hamnat snett och objektivet var värdelöst. Vem ska man skylla på, säljaren eller mellanhanden? 1500kr fattigare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar