Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa fotoskrivaren??

Produkter
(logga in för att koppla)

aiWa

Avslutat medlemskap
Vilken fotoskrivare tycker ni är bäst??. Måste köpa en eftersom min skyltskrivare inte klarade kant till kant utskrifter.

//Carl-Philip Karlsson

Ingen som har någon fotoskrivare att rekomendera???

//Carl-Philip Karlsson

Hej,
jag har Epson R300. Jag tycker den är superbra. I defaultläget matchar den min okalibrerade EIZO-skärm alldeles förträffligt. Inte så dyr i inköp heller.

mvh
Thomas

Och Epson R200 är samma som R300 men utan display och därför ännu billigare. Och alldeles utmärkt.

Beror på vad du är ute efter. Jag följer en epostlista för arkivbeständiga sv/v utskrifter och där är det uteslutande Epson-skrivare med pigmentbläck och arkivbeständigt papper som gäller. Dito torde gälla för färg också. Epsons R-serie verkar väldigt bra. Många seriösa fotografer har länge kört med 2200 och högre och den serien är nu uppgraderad med nya bläck (och modellbeteckningar). Se t ex http://luminous-landscape.com/reviews/printers/K3-Preview.shtml och http://www.josephholmes.com/news.html. Behöver du profiler eller en RIP kan du kolla på http://www.profiler.nu/.

Epson Stylus Photo R1800

Epsons skrivare med pigmentbläck står i alla fall högst på min önskelista just nu. Pigmentbläcket har ju fördelen att det är beständigt i över 100 år för arkivkopior och ca 70 år på bilder som utsätts för ljus.
Själv har jag en Canon Pixma 5000 som jag är nöjd med men som sagt, bilderna håller inte så länge om man vill hänga dem på väggen.
Du kan läsa om Epson Stylus Photo R1800 här på fotosidan : http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=4112&viewID=

PS. Den skriver ut A3+... DS.

MVH
Ulrika

Hoppsan, där var jag visst lite sent ute...

Det gör väl inte så mycket igentligen att bilderna inte håller i 100 år, om ett, två, kanske tre år så kommer det bättre skrivare. Då kan man skriva ut en ny bild... bättre bild, eller.

/ janne

En liten varning för Epson: Om ni kör Mac så är Epsons drivrutiner inte alls bra, klarar till exempel inte att skriva ut kant till kant, som de gör på PC. Slött!

Jag valde en Canon Pixma ip5000 och tycker den fungerar finfint. ip8500 ger nog ännu bättre resultat tack vare fler bläckpatroner men den kostar lite mer. Båda är för A4 och hur det är med arkivbeständigheten vet jag inte (och bryr mig inte speciellt mycket om).

På Canons hemsida kan du skicka in en bild och få den utskriven på valfri skrivare om du vill se hur det blir. Jag har själv inte testat det, men det påstås gå fort och bli bra.

Tack för tipsen. Det blir nog en canon i9950. Har kollat på den innan. Vill ha en skrivare som klarar kant till kant.

//Carl-Philip Karlsson

aiWa skrev:
Tack för tipsen. Det blir nog en canon i9950. Har kollat på den innan. Vill ha en skrivare som klarar kant till kant.

//Carl-Philip Karlsson

Du kan väl ge en recension på den sen Carl, jag är väldigt intresserad av den också.

Kent.

Jern skrev:
Det gör väl inte så mycket igentligen att bilderna inte håller i 100 år, om ett, två, kanske tre år så kommer det bättre skrivare. Då kan man skriva ut en ny bild... bättre bild, eller.

/ janne

Ja... så kan man ju resonera - men om du t ex säljer eller ger bort en inramad bild så är det ju trevligt om den inte bleknar bort på ett par år. Om jag får välja så väljer jag helt klart bilder som håller i 100 år, men det är ju en smaksak...

Har en i9950 som jag är väldigt nöjd med!
Snabb, tyst, bra färger och skarpa utskrifter, upp till A3+ och möjlighet att skriva ut utan kanter. Känns inte som om den är speciellt dyr i drift i förhållande till andra heller, gör en hel del jobb med den. Rekomenderas!

/Micke

Håller med Micke i allt han säger. Har också en Canon i9950 o rekommenderar den varmt. Den bullrar till just när den tar in papperet, men sen är själva skrivandet väldigt tyst.

Fördel också att den kan skriva på CD o DVD skivor.

Suveräna utskrifter!

/Sonja

Har en Epson 2100 som ger väldigt bra utskrifter, dessutom är de arkivbeständiga. Det har nyligen släppts en efterföljare till 2100 som heter 2400 och man kan ana att det kommer ut en del begagnade 2100 när 2400 levereras. Själv gav jag 3500:- för min begagnade 2100 och detta var med en automatisk kniv och rullpappershållare.

Nackdelen är att 2100 på vissa blanka papper ger en effekt som kallas Bronzing, färgskiftningar om man tittar på bilden från sidan.Inget större problem anser jag som använder Ilfords Smooth Pearl papper och matta mapper. Den är relativt långsam jämfört med Canons skrivare, om nu snabbheten är avgörande.

Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar