Erfarenheter av min första fotobok: Fuji och Blurb
Jag har nu gjort min första Fotobok, och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Men först lite bakgrund. Jag är en glad fotoamatör, som började fotografera digitalt 1999, födelsedagar, lite resor, nya huset och sånt. När första barnbarnet kom 2004 blev det mer intensitet på fotograferandet, och med fyra barnbarn skaffade jag en Canon 500D 2009. Jag använder Lightroom för att redigera och hålla ordning på alla bilder som nu är ca 10.000. Jag använder INTE Photoshop, det känns som overkill för mig.
Men jag började sakta tappa intresset för fotograferingen. Det kändes som alla digitala bilder försvann in i ett stort svart hål: man tittade på dom nytagna bilderna, tog kanske ut några papperskopior som hamnade i en låda.
Så fick jag se en god väns fotoalbum. Han hade börjat göra årsböcker, som deras barnbarn älskade att titta i. Han gjorde det på gammaldags vis: printade ut dom digitala bilderna, och klistrade in i album. Jag tänkte: det måste jag göra, då känns det meningsfullt att fotografera. Men jag skall göra det digitalt, jag är ändå gammal IT-gubbe, så jag började skaffa information om alla digitalt framställda fotoböcker på marknaden.
Jag läste om fotoböcker här på forumet och jag hittade på nätet fyra olika tester av produkter, som alla visade olika resultat (inklusive Råd och Rön från Januari 2011). Jag hade ett långt samtal med Volker, som verkade vara landets expert på området (tack, Volker!). Till slut bestämde jag mig för en kortlista från dom som låg i topp på dom olika testerna, eller rekommenderas på forumet: Blurb, Cewe, Photohome, Pixopolis, Fuji, Saal.
När jag sedan läste inläggen från denoir i denna tråd, som var mycket entusiastisk över fotoboken från Fuji, förstod jag att det var RGB-tryck på fotopapper jag ville ha. Jag vill ha bra kvalitet på bilderna, och det är snarast en fördel att fotoboken får kraftiga blad (som en barnbok…) när det är barnbarn som skall bläddra i den. Det innebar att listan var reducerad till Cewe, Fuji och Saal.
Jag testade också några olika leverantörers programvaror, och gillade faktiskt Fuji i all sin enkelhet. Och det finns VISST en Ångra-funktion. Jag provade några andra mer avancerade program, som hade betydligt jazzigare användargränssnitt, men då var dom i gengäld mycket segare att jobba med. Cewe sägs vara sämre än Fuji, så det provade jag inte ens. Och Saals program var ganska like Fuji i uppbyggnaden, men det är dels på tyska, och dels så måste man där göra hela uppslag. Min målsättning är ju inte att göra vackra fotoböcker för försäljning, utan helt enkelt en tryckt motsvarighet till ett gammalt klassigt fotoalbum. Och därför känns det inte meningsfullt att köpa vare sig Photoshop eller InDesign.
Så jag bestämde mig för Fuji och deras Brilliant, också beroende på att priset nästan var lägre än alla andra, trots att det görs med bättre papper. Jag gjorde en bok i A4 liggande, matt. Det tog en kväll. Jag fick in ca 160 bilder på 40 sidor, pris 395 kr + 49 kr frakt, det tycker jag är riktigt billigt. Detta täcker åren 1999-2001, sedan blir det mer bilder per år, så då kommer jag att göra en bok per år, med ca 40 sidor.
När det gäller formateringen så använde jag mig av deras Autoplacering, en sida i taget. Bäst tycker jag det blev med 3 eller 5 bilder per sida. Jag har inte mycket text alls, bara en rubrik på kanske varannan sida, för att beskriva vilken händelse bilderna visar. Några av bilderna från de första åren har bara 400 x 600 pixels, men senare är dom 1024 x 768, så input till boken är inte så särskilt bra. Det blir bättre när jag kommer fram till bilderna tagna med Canon 500D.
Nu har boken kommit, och här är mina lärdomar när jag ser det färdiga resultatet
:
- Layouten är jag nöjd med, det blev så bra som jag tänkt. Jag hade dock använt för stor text i rubrikerna på sidorna
- Bildkvaliteten: Fantastiskt bra
- Papperet: Det dubbla fotopapperet kände faktiskt VÄLDIGT tjockt och stelt, svårt att bläddra i.
- Bindning/omslag upplevde jag som ganska gammaldags och tråkigt, ungefär som en lågprisbok gjord i Kina.
Så sammanfattningsvis är jag ganska nöjd med innehållet, men utformningen av själva boken (papper och omslag) kändes inte så roligt.
Jag har därför nu gjort om samma innehåll och skickat den till tryckning hos Blurb. Jag har sett böcker gjorda hos Blurb, och dom ser mycket mer gedigna och eleganta ut. Några erfarenheter av programmen för design:
- jag använder Blurbs Booksmart. InDesign är absolut overkill för mig.
- Det påminner mycket om Fujis program. Men jag saknar låsning till stödlinjer, och redigering av bilderna (typ vrida x grader, ändra exponering etc) som finns hos Fuji. I booksmart kan man bara zooma och flytta, absolut inget mer.
- En fördel med Booksmart är dock att man kan göra ett antal personliga mallar för att få ett mer enhetligt utseende på boken. I Fujis program drog jag i bilderna åt alla håll, med resultatet att alla sidor blev olika…
En fördel med Blurb är att man kan ha helt fritt sidantal. Hos Fuji är man låst till 40, 56, 72 sidor. Prismässigt ligger dom ungefär lika för en bok på säg 56 sidor, men hos Blurb blir det mycket billigare att göra större böcker, på upp till 160 sidor med deras bättre papperskvalitet, som jag valt.
Båda böckerna har jag gjort i liggande format. Hos Fuji blir det liggande A4, medan Blurb ger 25 x 20 cm, vilket är lite fyrkantigare, och därför svårare att göra bra layout för.
Jag återkommer när jag fått boken från Blurb.