Annons

Bästa förvaringen !

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer.jonsson

Avslutat medlemskap
Har sökt runt lite i forumen men inte hittat det svar jag söker !

Jag skulle vilja veta det bästa sättet att förvara negativ och dior för att jag ska kunna kopiera dom om vi säger 30 år

Alltså det bästa sättet att förvara neg och dior , i negativfickor av plast eller papper , mörkt och kallt eller i låda eller pärm ...,allt !

själv så förvarar jag allt i pärmar i min garderob gissar att det inte är det lämgligast sättet ;) !
 
Torrt, mörkt och svalt. Inga stora fluktuationer i temperatur eller fuktighet. Använd inte material som avger skadliga gaser: inte PVC, inte lådor eller skåp av spånskivor (kan avge formaldehyd).

Negativfickor av acetat är säkra (filmbasen är också gjord av acetat). Polyeten och polyester är också OK. Helst inte negativfickor av pergamynpapper, det är inte syrafritt (det gulnar med tiden).
 
Ja, i princip. Kopior ska förvaras i kartonger av syrafri papp eller i arkivskåp av metall (inga spånskivor här heller). Kartongerna som fotopapperen ligger i när man köper dem är inte syrafria och alltså olämpliga för långtidsförvaring.
 
Oj ! då kanske jag får fixa några bättre lådor att ha dom i då, jag har låtitdom ligga kvar i papperskartongerna !

Tack för hjälpen !
 
En liten fråga bara: jag har en hel del negativ som ligger i pappersfickorna man får de i när man lämnat in färgfilmer. Bör jag flytta över negtiven till negativfickor i plast eller ska de få ligga kvar i pappersfickorna?
 
Memmmelie skrev:
En liten fråga bara: jag har en hel del negativ som ligger i pappersfickorna man får de i när man lämnat in färgfilmer. Bör jag flytta över negtiven till negativfickor i plast eller ska de få ligga kvar i pappersfickorna?

Jag har låtit färgnegativ ligga kvar i pappersfickorna i 15+ år utan att se någon förändring. Har även svartvita negativ som legat sedan 50-talet i pappersfickor, utan att ha påverkats.

Men negativfickor är nog bäst i det långa loppet, och så håller man bättre ordning på negativen.
 
Efter att tidigare ha befunnit sig i rumstemperatur har mina äldre dior p g a platsbrist fått flytta upp på vinden. De ligger i sina arkivlådor (2X50) som i sin tur ligger i flyttlådor (det får precis plats 24 st arkivlådor per flyttlåda = 2.400 dior/låda). Vad tror Ni om detta? På vinden är det varmt på sommaren och kallt på vintern. Är flyttlådor syrafria? Jag oroar mig lite för att detta inte är så bra - men vad skall man göra? Annars tycker jag att det är rätt praktiskt.
 
Här skulle det vara intressant att få hjälp av någon konservator eller liknande med specialistkunskaper.

Av det jag vet så är det förhållandevis ovanligt med syrafria material, t.o.m. i arkivsammanhang. Vad jag menar med det är två saker, dels att lådor som inte särskilt tagits fram för arkivering sannolikt inte är syrafria (t.ex. flyttkartonger vilket verkligen skulle överraska mig) och dels att man inte kan utgå från att material är syrafria bara för att de är gjorda för arkivering.

Pergamyn-fickor, d.v.s. de pappersfickor som man får sina neg i från labbet är det alltså inte, och således bör negativen flyttas över till [helst] acetatfickor.

Jag har också intrycket att degenereringen av filmen kan gå fort när den väl börjar, men det kan ta tid till dess. Det skulle alltså inte i sig vara någon garanti att de inte har förändrats på 20 år..

Fukt är vådligt och således skulle jag akta mig för temperaturväxlingar.

Man kan också fråga sig hur det är med tämligen tättslutande diaramar. Bra eller dåligt att diorna inte "vädras"?
 
Neg

Jag har nyligen plockat fram mina 30 år gamla ungdomssynder och de har hållit sig väldigt fräscha! Mina gamla neg har legat i vanliga negark av ryskt smörgåspapper och stått i några sladdriga pärmar. Funkar fint. Det enda som är trist att jag uppenbarligen överframkallade konsekvent på den tiden för att "vara på säkra sidan". Annars är de fina.
 
Läste i en gammal bok om arkivering att man kunde ha sina negativpärmar i trälådor vars insida man först täckte med aluminiumfolie och sedan syrafri kartong. Jag tänkte prova det och förvara lådorna i förådet där temperaturen brukar ligga runt 18C. Vad tror ni om detta? Lådorna bör inte vara helt lufttäta väll? Har fått för mig att det ska ske lite luftombyte stämmer det?

mvh.marcus
 
steinick skrev:
Ja, i princip. Kopior ska förvaras i kartonger av syrafri papp eller i arkivskåp av metall (inga spånskivor här heller). Kartongerna som fotopapperen ligger i när man köper dem är inte syrafria och alltså olämpliga för långtidsförvaring.

Negativfickor ej av PVC.
Hellre i syrafria kuvert eller dyligt som läggs i lådor eller skåp av brännlackerad plåt..
 
Re: Neg

Bjucke skrev:
Jag har nyligen plockat fram mina 30 år gamla ungdomssynder och de har hållit sig väldigt fräscha! Mina gamla neg har legat i vanliga negark av ryskt smörgåspapper och stått i några sladdriga pärmar. Funkar fint. Det enda som är trist att jag uppenbarligen överframkallade konsekvent på den tiden för att "vara på säkra sidan". Annars är de fina.

30 år är ju inte någon speciell lång tid!
När jag nu fotograferar mina barnbarn, så har de ju mest glädje av bilderna efter så där 60 år och deras barn efter ännu längre tid.

Och i samma veva kommer jag att tänka på, hur gör man med sina brända CD-rom-skivor, eftersom det digitala mediet inte efterlämnar något negativ?
Det finns nog ingen dator som kan läsa en CD-R om 60 år och ingen papperskopia som håller så pass länge.
 
Några tips om lagring...

Fotografikonservatorerna som arbetar på museér använder syrefria pärmar, och annat material som uppfyller de sk. SS-ISO 18902-kraven. I övrigt följer de oftast nedanstående punkter:

Omonterade negativ och fotografier bör ligga i papperskuvert som är framställda av ren cellulosa, alternativt 100% rent bomullspapper.

Mapparna ska inte vara limmade utan ihopsydda.

Om man väljer plastfickor MÅSTE dom vara gjorda av polyeten eller ren polyester, ej pvc. Gammal film märkt "Nitrate" kan INTE förvaras i plast.

Använd aldrig gem, tejp eller gummisnoddar, skriv bara med blyerts.

Tänk även på att för maximal livslängd krävs en bra processbehandling innan arkiveringen! Slarvas det vid framkallningen är det kört på förhand! Material som hanterats "kemiskt korrekt" håller MYCKET längre, även om de hanteras ovarsamt.

I USA är reglerna för vad som kan kallas arkivbeständig förvaring av fotografier mycket hård; i sverige saknas såna regler (för material för förvaring av foto alltså). Amerikanskt förvaringsmaterial märkt "Archival" är alltså säkert!

I övrigt gäller regeln "svalt och torrt".
Kolla in www.museiservice.se! Det är dom som förser museérna med sitt arkivmaterial för fotografi.

Källa: En kompis som är fotokonservator...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.