Annons

Bästa digitala kompaktkameran just nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fujifilm släpper nu F11... uppföljaren till F10 med manuella möjligheter... man kanske slår till om jag hittar något bra UV-hus till.
 
Sony tillverkar allas ccd sensorer, gissa om dem lägger all sin kvalité på sina egna, det är just sonys ccd som gör de nya höga iso 800 bilderna så brusreducerade.
Sen att N1an har Carl Zeiss gör ju inte kameran sämre ;)
 
ok, fick infon att Sony stod för de flesta, inkluderar inte fujifilm då.

se dpreview.com för ccd sensorers kvalités jämförelse för egen uppfattning.
 
hailstorm skrev:
Föregångaren till S80... typ S70 och S60...
Ja, Canon förlorar många kunder på att S80:an inte tar RAW.

Jag skulle bytt upp min "Middagskamera S50" till S80 om den hade haft RAW. Jag fotar alltid i RAW med S50:an när 20D är för stor och drar till sig för mycket uppmärksamhet.

Jag tror att vi som har S40, S45, S50, S60 och S70 skall hålla hårt i dom för dom kommer att betraktas som guld framöver av dom som vill fota "på riktigt" med middagskamera.
 
skulle jag köpa en kompakt idag så skulle det bli en Fuji Finepix F10. Fuji har här lyckats mycket bra med att få ned bruset på höga ISO, något som jag annars tycker är kompakternas allra största nackdel.

På endast designen hade de blivit en Lecia D-lux2...
 
Köp en canon S80 eller en fuji F11. s80 är helt klart DEN bästa avancerade kompakten trots att den saknar RAW.
Har haft en S50 tidigare, bildkvaliteten är dag och natt jämfört med många nya kameror trots att den är så gammal.
Ska du köpa en kompakt så köp Canon, optiken, färgerna och framförallt bildbehandlingen är överlägsen andra kameror (även på budgetmodellerna). Det är många tillverkare som påstår att deras kameror klarar av höga ISO tal men till priset att allt ser ut som vore det insmetat i vaselin..
 
Tror det blir en Fujifilm e900 för egen del. Synd bara att den inte kunde ha fått lite bättre vidvinkel, dock motsv. 32mm och lite bättre serietagning... Den kan även spara Raw-filer, tyvärr bara i interpolerad 18MP, så det blir väldigt tunga filer som tar tid att spara.
 
Graal skrev:
Jo Ricoh GR 1 Digital. 8 Mp. Dessutom manuellt förinställbar och svartvitläge. Är dock lite tveksam till brännvidden som motsvarar 28mm för småbild. Borde fungera bättre med 35-40mm för gatufoto. Men 28mm går ju även det.

JO, fast den tar ca 14 sekunder per bild på sig att skriva till kortet (ultra II) ifall man fotar i raw.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.