Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bästa brännvidden för helkropp
- Trådstartare disab
- Start datum
disab
Aktiv medlem
Vilket avstånd fotar du ifrån?
Min 35/1.8 funkar bra till helkropp från c.a 2,5 m
Det var ungefär från det avståndet jag tänkte på. Dvs 2-2,5 m.
AndyK
Aktiv medlem
Det går hyfsat enkelt att räkna ut.
Om du dividerar halva höjden på det du ska fota med avståndet till det. Sen tar du svaret genom tangens, då får du halva bildvinkeln. Multiplicera med 2 och du har den bildvinkel du behöver. Sen är det bara att leta upp den brännvidd som motsvarar bildvinkeln.
Om du dividerar halva höjden på det du ska fota med avståndet till det. Sen tar du svaret genom tangens, då får du halva bildvinkeln. Multiplicera med 2 och du har den bildvinkel du behöver. Sen är det bara att leta upp den brännvidd som motsvarar bildvinkeln.
disab
Aktiv medlem
*ASGARV*
Hyfsat enkelt? För vem? :-D Nej, du. Sån där uträkning tror jag att jag lämnar till nån annan.
AndyK
Aktiv medlem
*ASGARV*
Hyfsat enkelt? För vem? :-D Nej, du. Sån där uträkning tror jag att jag lämnar till nån annan.
Tur att jag gjorde det åt dig då....
disab
Aktiv medlem
Tur att jag gjorde det åt dig då....
Var ju ren grekiska du skrev.... ;D....Plus och minus kan jag väl rätt hyfsat......men sen......hahahaha.....
tgr
Aktiv medlem
Grundläggande geometri borde alla läst i högstadiet. Vinklar kunde egyptierna räkna med för många tusen år sen... Miniräknarna har förstört mångas mattekunskaper.
Om vi ska återgå till objektivval så gå till en fotoaffär och testa lite olika typer av objektiv tills du hittar nått du gillar. Du kanske kommer på att det blir enklare eller snyggare att stå på 4m eller nått annat.
Om vi ska återgå till objektivval så gå till en fotoaffär och testa lite olika typer av objektiv tills du hittar nått du gillar. Du kanske kommer på att det blir enklare eller snyggare att stå på 4m eller nått annat.
RE1NE V1NDEBR0
Avslutat medlemskap
ju längre brännvidd desto snyggare bakgrund får du... sen blir det otympligt med föör långt objektiv...
men ute i det fria (dvs inte studio) tycker jag 85mm är ganska snyggt...
AndyK
Aktiv medlem
ju längre brännvidd desto snyggare bakgrund får du... sen blir det otympligt med föör långt objektiv...
85 mm på APS-C eller småbild?
perstromgren
Aktiv medlem
Jag gissar att det där finns som javaskript på webben någonstans. Någon som har sett ett bra exempel?
Per.
Colonel Bogey
Aktiv medlem
Min erfarenhet säger att ett normalobjektiv är bäst för helfigur. Man får bra fotoavstånd, OK proportioner och en lagom separation från bakgrunden. Har man utrymmet och en lugn bakgrund funkar även kort tele. Vidvinkel deformerar och är det inte en del av bildidén så är det bäst nog att avstå.
Sammanfattningsvis - med crop-kamera borde 35 mm funka utmärkt.
Sammanfattningsvis - med crop-kamera borde 35 mm funka utmärkt.
Olle
Aktiv medlem
Mycket enklare är att dividera avståndet till motivet med motivets höjd och sedan multiplicera med sensorns höjd.
Exempel: Om avståndet är 2,5 m, motivets höjd 2 m och sensorns höjd 22,2 mm (Canons s k APS-C-sensor) får man en brännvidd på ca 28 mm.
Olle
Bofoto2
Aktiv medlem
Det går att använda från fish eye till över 2000mm.
Men är du ute efter rätt proportioner är 85-100mm på småbild rätt, eller 50-70mm på APS. Är du inomhus kan en vidvinkel bli nödlösningen om du inte får plats, men att stå på en plats och "zooma" är inte riktig "fotografering". Vidvinkel-perspektiv är inte fel heller, men då väljer man brännvidd efter "effekten" och inte efter var kameran råkar stå...
Men är du ute efter rätt proportioner är 85-100mm på småbild rätt, eller 50-70mm på APS. Är du inomhus kan en vidvinkel bli nödlösningen om du inte får plats, men att stå på en plats och "zooma" är inte riktig "fotografering". Vidvinkel-perspektiv är inte fel heller, men då väljer man brännvidd efter "effekten" och inte efter var kameran råkar stå...
MacMagnus
Aktiv medlem
Mycket enklare är att dividera avståndet till motivet med motivets höjd och sedan multiplicera med sensorns höjd.
Jo, likformiga trianglar borde ju funka fint på dessa avstånd
http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_view#Derivation_of_the_angle-of-view_formula
// Magnus;
disab
Aktiv medlem
Grundläggande geometri borde alla läst i högstadiet. Vinklar kunde egyptierna räkna med för många tusen år sen... Miniräknarna har förstört mångas mattekunskaper.
Hade väl inte så bra lärare i högstadiet då...... ;D
whynot
Aktiv medlem
Exempel: Om avståndet är 2,5 m, motivets höjd 2 m och sensorns höjd 22,2 mm (Canons s k APS-C-sensor) får man en brännvidd på ca 28 mm.
Olle
Så här menar du för en Canon APS-C, typ kameran som efterfrågas
Fotograferingsavstånd(mm)
---------------------------------- = brännvidd(mm)
Målbredd(mm) x 0.045 x 1,5
Målhöjd(mm) x 0.067 x 1,5
vrids kameran på högkant blir målhöjd => målbredd och målbredd => målhöjd
whynot
Aktiv medlem
Så här menar du för en Canon APS-C, typ kameran som efterfrågas
Målbredd(mm) x 0.045 x 1,5
Målhöjd(mm) x 0.067 x 1,5
vrids kameran på högkant blir målhöjd => målbredd och målbredd => målhöjd
Det ska så klart vara 1,6 cropfaktor istf 1,5, marginellt men ändå.