Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Blixten till end ist ds

Produkter
(logga in för att koppla)
Dåligt Pentax

Jag har använt mig av en 360 och en 540 som utlöst med den inbyggda blixten. En alldeles ypperlig och lätthanterlig kombination. Nästan som en liten studio. Så nog blir man lite besviken att Pentax tagit bort den möjligheten i deras "slagskepp" k10. Nu tvingas man vingla runt med en 360 på kamerahuset bara för att kunna utlösa de övriga.

TTL-blixt

Vad jag har förstått så har *istD och *istDS TTL-blixt. Det är ju riktigt bra tycker jag. Jag stör mig jämnt på förblixtarna vilka har en förmåga att ta viktiga mikrosekunder mellan avtryck och exponering.

Med TTL-blixt finns det mängder med blixtar som är kompatibla. Exempelvis Metz.

Re: Dåligt Pentax

marielund skrev:
Jag har använt mig av en 360 och en 540 som utlöst med den inbyggda blixten. En alldeles ypperlig och lätthanterlig kombination. Nästan som en liten studio. Så nog blir man lite besviken att Pentax tagit bort den möjligheten i deras "slagskepp" k10. Nu tvingas man vingla runt med en 360 på kamerahuset bara för att kunna utlösa de övriga.

Vaa? Funkar det inte på K10? då funkar det väll heller inte på K100? Isåfall är det lite surt för jag hade tänkt göra så.

Möjligheten till styrning försvann redan med Ds.När det gäller TTL så försvann den med Dl.
När det gäller P-TTL kontra TTL föredrar jag P-TTL. Jag har provat med Ds och 500 FTZ/540 FGZ. Tidsfördröjningen mellan förblixt och blixt är försumbar.

/Mats

snysop skrev:
Fungerade det bra med DS och 500FTZ? Funderar på att köpa en begagnat.
500 på DS funkar fint, på rimliga ISO. PÅ höga ISO typ 800 och uppåt funkar det inte, bilderna blir överexponerade. Verkar som om blixten inte hinner stänga av tillräckligt snabbt. Jag har för mig det står något om detta i manualen till DS också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar