ANNONS
Annons

Bästa Blixten till end ist ds

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns inte 360'n kvar? Den hade väl också P-TTL? Hittar den inte på prisjakt.

EDIT: Hittade den på cyberphoto, dock ingen info.

Re: Nja

Bofoto2 skrev:
Jag blev fundersam och tog min Pentax FTZ500 och satte den på K100D med en DA12-24 på 24mm o bländare 8 vred upp blixten i taket och fick denna bild:
Tyvärr så var det för bra för att vara sant, provade igen med olika bländare och det visade sig att jag hade träffat rätt med full blixteffekt.

För min del lutar det åt en 360. Den inbyggda blixten fungerar ju inte alls (eller så är kameran felinställd på autoläget???). Knappt motivet blir ju upplyst.

Finns det ytterligare fabrikat som passar till Pentax? I mitt fall gäller det K100D.

Jag är inte alls bra på blixtrar, så jag tar tacksamt emot all information!
Missar jag några funktioner om jag väljer Sigma EF 500 super istället för Pentax AF 360 FGZ?
Ska man till och med slå till på den dyrare Pentax AF 540 FGZ - och i så fall varför?

Som det är nu använder jag den inbyggda blixten när det är mörkt och ibland som upplättningsblixt.
Ger en extern blixt fler möjligheter eller är det bara så att resultatet på blixtbilderna kan bli bättre?

En Pentaxfråga till: Som jag tolkar min manual klarar inte min kamera att blixtfota på andra ridån med den inbyggda blixten. Har jag fattat rätt? Och i så fall varför är det så, om någon vet.
Tydligen ska det iaf fungera med extern blixt, men med vilka modeller?

Sådär, nu ser jag fram emot att få lära mig lite nytt om blixtar!

Puffar tråden lite med att undra samma som ovan. Är det värt att köpa en 540 framför en 360? Om man vertikalfotograferar, vart vrider man blixten då om man har en 360? Den går ju ej att vinkla lika mkt som 540'n.

Först Sigman, den är prisvärd och stark men anses som lite klenare byggd och behöver uppdateras för varje ny kameramodell.
Pentax 360 är lite svag och räcker inte så långt vid indirekt blixt(kan i och för sig kompenseras med iso800)samt går ej att vrida i sidled, men är finessfylld i övrigt. 360:an(även 540) kan användas med adapter på kamera och blixt + sladd, vilket ger en blixt som kan vinklas och hållas hur som helst.
Det kostar en del men ger en blixt som man kan slå direkt mot motivet men på avstånd från kameran.
Pentax 540 har nog någon finess till samt går även att vrida och är stark och dyr.
Den inbyggda blixten är bra på att lätta upp med utomhus, men med 360/540 finns synk på korta slutartider, modelljus, blixt på andra ridån mm.
Den inbyggda kan inte vad jag förstår gå på andra ridån, bör kunna fixas i en uppdatering.
Metz kommer säkert med nya blixtar till Pentax så småningom, kommande modeller har USB port för uppgradering.

snysop skrev:
Puffar tråden lite med att undra samma som ovan. Är det värt att köpa en 540 framför en 360? Om man vertikalfotograferar, vart vrider man blixten då om man har en 360? Den går ju ej att vinkla lika mkt som 540'n.

Oftast när man fotar vertikalt så är det ju porträtt som gäller. Då tycker jag att ljuset blir mer effektfullt om man slår den i en vägg så att ljuset kommer från sidan. Självklart så är det inte alltid det finns en vägg inom rimligt avstånd. Men det går för det mesta om man kan leva med ISO 800, vilket inte jag tycker stör. För övrigt så är jag riktigt nöjd med min 360. Jag kollade på sigman också med den gick bort pga sin byggkvalité och 540 är på tok för dyr för mig.

jag gick i samma funderingar i höstas, det slutade med att jag valde 540'n. eftersom jag fotar en del actionsport så behöver jag den sista krämen man får ut från 540'n, plus att den är riktbar åt alla tänkbara håll(nästan iaf).
så det beror på i vilka situationen man vill använda sin blixt, 540'n är mer mångsidig eftersom den är vinklingsbar åt alla håll. den är även lite starkare så att man inte behöver tänka lika mkt på var man ska studsa den eller om det är långt till motviet.
jag har kört 540'n till min k10 i ungefär en månad snart, tycker att det funkar klockrent, har testat de flesta funktionerna och jag är mkt nöjd med deras samspel=)

snysop skrev:
Har hittat ytterligare ne blixt till DS, Soligor 420Z. http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=58427 Någon som vet något om den?
Vet inget om blixten mer än att det står att den bara stöder TTL. Det innebär alltså att den inte fungerar på K100 eller K10 heller om man tänker uppgradera i framtiden. Jag har sett Pentax 360 till salu för 2000 spänn (undrar om det var på Fotokungen?) så jag skulle nog ändå rekommendera att lägga ett par hundralappar till så har man en blixt som funkar ett tag.

quarc skrev:
Det innebär alltså att den inte fungerar på K100 eller K10 heller om man tänker uppgradera i framtiden.

Ahaa, om den inte fungerar på K10 så är det kört. Har ju tänkt att uppgradera någon gång. Tack för infon!

Attans, nu är man tillbaka på ruta ett. Om jag köpte denna så hade jag haft råd med 110w-paketet hos kaffebrus och sluppit budgetlösningarna. Hmmm.......

snysop skrev:
Ahaa, om den inte fungerar på K10 så är det kört. Har ju tänkt att uppgradera någon gång. Tack för infon!

Attans, nu är man tillbaka på ruta ett. Om jag köpte denna så hade jag haft råd med 110w-paketet hos kaffebrus och sluppit budgetlösningarna. Hmmm.......
Fast frågan är ju om 2 st 360 och bara 1 stativ och paraply från kaffebrus är så dåligt. Då kan du ju köra trådlöst (så länge den ena blixten sitter på kameran).

quarc skrev:
Fast frågan är ju om 2 st 360 och bara 1 stativ och paraply från kaffebrus är så dåligt. Då kan du ju köra trådlöst (så länge den ena blixten sitter på kameran).

Men den är ju inte vridbar. :-/ Så det ultimata hade varit en 540 och en 360. Eller denna slaven från soligor istället för 360'n http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58115

Men då är man uppe i studiopengar igen.

Sigman, har också bara TTL. Usch. Tillbaks till ruta ett.

Senast ändrad:
TTL-blixt fungerar genom att det finns en sensor i kameran som mäter hur mycket ljus som reflekteras mot filmen. Dessvärre finns det ingen film i en digitalkamera.

Sensorn i en digitalkamera är högblank. Därför kan man inte mäta blixtljus på samma sätt som i en digital kamera. Därför mäter man det ljus som reflekteras mot slutaren när den är stängd mha en förblixt.

PerFogelberg skrev:
TTL-blixt fungerar genom att det finns en sensor i kameran som mäter hur mycket ljus som reflekteras mot filmen. Dessvärre finns det ingen film i en digitalkamera.
Antagligen är det sensorn som mäter TTL blixten, Pentax MZ-S(analog kamera),D och DS har både P-TTL och TTL-blixtmätning.
Sensorn i en digitalkamera är högblank. Därför kan man inte mäta blixtljus på samma sätt som i en digital kamera. Därför mäter man det ljus som reflekteras mot slutaren när den är stängd mha en förblixt. [/B]
P-TTL bixtmätning(förblixt) anses ge en nogrannare exponering.Med "förblixt-TTL" fungerar det inte att använda slavblixtar i manuellt, A läge eller TTL, då utlöses dom för tidigt, utan bara i P-TTL med trådlös styrning.

PerFogelberg skrev:

Sensorn i en digitalkamera är högblank. Därför kan man inte mäta blixtljus på samma sätt som i en digital kamera. Därför mäter man det ljus som reflekteras mot slutaren när den är stängd mha en förblixt.

Fast *istD DS och DL har alla stöd för TTL mätning, det var först med K100 och K10 man valde att ta bort TTL-sensorn. SOm jag förstod det var det av besparingsskäl, samt att P-TTL get bättre resultat (med förblixt). Det känns lite opentax dock att inte vara bakåtkompatibel. Min 500blixt fungerar nu bara i manuell mode. Då medan objektiven kan vara 30 år gamla, kan blixten inte vara mer än 6-7 år. Men ok, vi Pentaxianer skall nog skatta oss lyckliga ändå, men det känns ltie synd att TTL-sensorn försvann.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar