Annons

Bästa blixten till Canon D10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Tjena alla prylexperter. Nu har jag lackat ur på den inbyggda blixten i Canon D10an och bestämt mig för att köpa in en bra blixt som kan ställas in ordentligt.

Vad säger ni skall man köpa en av Canons egna, finns det bättre alternativ.

Om jag sparar en tusenlapp eller så spelar mindre roll så typ billigast möjliga är inte alls vad jag vill ha. Nu skall det bli bra bara, punkt slut ;)
 
550EX är den bästa Canonblixten, den går att ställa in helt manuellt också. Har själv två stycken och kör dem tillsammans med blixtsändaren ST-E2.

//Joseph
 
Mest prisvärda blixt skull jag nog vilja på stå att Sigma EF-500 DG SUPER är, kan i princip allt canon 550 kan och är lika ljusstark. Den är lite plastigare men verkar hålla bra i alla fall och är nån tusenlapp billigare. Klart mest ljus per krona.
 
Ja eftersom alla unisont sagt att 550 är den bästa blixten och pengar inte är huvudfrågan så får det bli en sådan. Konstigt jag hade väntat mig att någon skulle peta in nåt okänt supermärke ;)
 
Av Canons egna skulle jag köpa 550ex. den har många bra manuella möjligheter som 420ex saknar. Ifall du fotar med automatik, så tycker jag att 420 räcker långt.

Om nån tusenlapp hit eller dit inte spelar någon roll skulle jag köpa Metz, 60- eller 70-serien, de är krafiga och bra. Även Bowens Pioneer 70 är kraftig och bra. Toppa sen med ett paraply, sen blir det bra bara, punkt slut.
 
Metz... ger de bättre kontroll eller bara mer kräm? Kanske borde förtydliga mig lite. Det jag mest behöver få ut av blixten är en exakt och finkänslig upplättningsblixt när ljuset nästan räcker i sig, men man vill få bort lite skuggor från ansiktet. Om det sen finns kräm till annat är ju bra, men framför allt är det finliret jag saknar nu.

Någon länk till bra säljare av Metz och Bowens?
 
Mest kräm som du får mer av, du kan finlira ganska bra på 550ex. Ett bra tillbehör till 550ex är en omnibounce, kostar drygt tvåhundra och gör blixtljuset betydligt bättre vid inomhusfoto.

Metzarna hittar du här: http://www.metz.de/en/

Scandinavianphoto säljer vissa delar av sortimentet.

Inte så mycket info men en bild på Pioneer 70 hittar du här: http://www.dito.se/hyra.html
 
Av det jag lyckats se och läsa mig till nu är jag dock inte helt klar på om de Metz och bowens du föreslår är nåt man kan montera på kameran eller om det är enbart handhållna modeller med externa batterier. Normalt sett brukar jag få ta mina bilder på ett lite journalistiskt sett d.v.s. mingla omkring eller hitta nån plats och vänta ut "bytet" så klumpiga och svårburna prylar blir ju lite fel eftersom det ofta är lite trängsel och brådska.
 
Metzen kan du sätta på en skena under kameran, så att den sitter fast monterad. Dock är batteriet i ett eget pack.

Det blir givetvis en avvägning. Vill du ta bilder som bara blir bra, punkt slut så ska du använda dessa tillsammans med paraply eller softbox.

Om du fotar i mingelmiljö, ska du ha 420ex, smidigare och drar mindre batteri än 550ex. Fungerar finfint med automatik och är den blixt du ska ha om du fotar under trängsel och brådska. Glöm inte omnibouncen om du fotar inomhus.
 
Gäddfiskarn skrev:
Tjena alla prylexperter. Nu har jag lackat ur på den inbyggda blixten i Canon D10an och bestämt mig för att köpa in en bra blixt som kan ställas in ordentligt.

Vad säger ni skall man köpa en av Canons egna, finns det bättre alternativ.

Om jag sparar en tusenlapp eller så spelar mindre roll så typ billigast möjliga är inte alls vad jag vill ha. Nu skall det bli bra bara, punkt slut ;)

rättelse, kameran heter 10D ;)
 
Tack för infon Carl. Hur stor skillnad i batteriåtgång är det mellan 420 och 550? Typ dubbla eller? Metz verkar lite för mycket att släpa på så jag är nog tillbaka i Canonspåret igen.
 
Jag tycker inte 550 drar så speciellt mycket batteri, men det e klart jag har bara ett 256Mb kort i min holk oxo, aldrig råkat ut för att blixten dött pga batteri brist.
Köp BRA uppladdningsbara batterier så klarar du dig, kör själv med Hähnel powerstation kitet. Batterierna har bra livslängd tycker jag.
En laddning verkar räcka väldigt långt.
Exakt antal blixtar de räcker till har jag inte kollat, men jag har bara laddat dem 3 ggr sen i april o fotat en hel del med blixt.
Uppskattningsvis så räcker en laddning till 100+ blixtar.
Men det e bara en uppskattning, inte kollat exakt som sagt.
 
Jag har kört med min 550 i ett par dagar nu och har ett par Energizer 1200 mAh. Har inte lyckats bränna slut på dom ännu... Iofs laddar jag inför varje gång jag fotar.

Dom förser blixten dessutom med tillräckligt med ström så att den hinner med att fota i takt med avtryckarn oavsett hur jag fotar.

Jag är mycket nöjd. Men iofs så kommer jag att köpa 8 stycken Uniross 2300 mAh inför semestern.
 
Gäddfiskarn skrev:
Tack för infon Carl. Hur stor skillnad i batteriåtgång är det mellan 420 och 550? Typ dubbla eller? Metz verkar lite för mycket att släpa på så jag är nog tillbaka i Canonspåret igen.

Jag kör med tre uppsättningar av GP Powerbank (2st 1800 och 1st 2100mAh). Har aldrig lyckats köra slut på dem under en session hittills. Mycket beror på att jag fotar mycket utomhus med upplättningsblixt och då ligger oftast effekten på 1/16-del. Kör sällan med full effekt, om jag inte fotar inomhus eller nattetid.
 
Fråga, jag har inte fått mina manualer till 550 ännu (köpte import och fick med en tysk)
Hur tusan ser man vilken effekt man kör på ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.