Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa bärbara??

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag sitter på en 3-4 år gammal Latitude 850 mhz med 512 i ram, och med 15" skärm och 1400 upplösning. Nu börjar den dock falla i bitar.

Jag har full koll på vad Mac levererar, men jag tänker inte gå ner i upplösning och jag tänker inte köpa en 17" som inte går ner i väskan. Däremot suktar jag efter Macs fina skärmar.

Så vad jag letar efter är:
- 1400 upplösning
- lika bra skärm som på nya G4:eek:rna.
- snygg design

Priset får komma i andra hand. Först vill jag veta vad ni tror. Har sneglat lite på Sony, men tyckte nog att den var ganska plastig. Skall det bli en Dell igen!?

Vilken bärbar PC rekommenderas??

Jag kan tillägga, när kommer Powerbook G5? Den måste ju bara komma med 15" och 1400 upplösning.

Jag kan ju säga att jag skulle köpt en Sony Vaio 505sp från japan.. Så underbart söt och praktisk så det är inte klokt. Liten som ett block och väger 700gram.. Men det va ju inte det du va ute efter. En ny 15" mac powerbook skulle inte heller sitta fel. Lär ha allt man behöver.

Jag har sneglat en del på Acer , främst då TravelMate 370 eftersom jag är ute efter en liten maskin, helst med 12" skärm eller mindre. Macarna är fina, men saknar PCMCIA, och sedan kör jag ju XP hemma. Skulle jag enbart köra bärbart och ingen stationär hemma skulle Macen ligga bättre till.
Och Sonys är fina. De har en fullfjädrad bärbar med 10" skärm, brännare och allt. Skulle vara perfekt men 29.000:- är bara för mycket.
Dell har jag hört att det är en hel del krångel med, känner mig lite skeptisk till dem.
OnOff är jag allergisk mot, men de säljer Packard Bells bärbara, de är ganska snygga och har anständiga prestanda. Den för 13998:- har 512 RAM, 15" XGA, DVD-brännare och 60GB hårddisk.

Dell kan nog vara väldigt prisvärt tror jag, men är du ute efter topp-prestanda och fräck design ska du kolla in Toshibas senaste alster. Vet inte hur pass hållbara dom är, men flera modeller ur sortimentet har vunnit prestandatester i bl.a. tidningen Mikrodatorn.

Sonyn lockar men är verkligen svindyr. Tänkte på den där med 16" skärm för 29 sköna tusenlappar. Min inställning är dock att om jag skall sitta och jobba med en sak 14h om dygnet i 3-4 år så skall den vara ganska bra.

Dell har riktigt riktigt bra supportavtal. De kommer t.o.m hem och byter tangentbord. Efter 24h. Det är bra service.

Men är det ngn som har praktisk erfarenhet av Sonymodellen. Är den hållbar? Hur är skärmen? Matchar den Powerbook G4?

Lite off topic...
Ska skaffa en gammal Latitude i veckan, en gammal 700mhz, 256mb, 20gb.

Är de nåt o ha?
Kan ju inte varit helt dum ifall du haft den så pass länge.

Jag har kanske vant mig, men jag tycker att det är perfekt. 1280 känns alldeles för lite.

Ja, det var OT. Låt inte tråden spåra över till det. Den är säkert bra, men lär sjunga på sista versen rent mekaniskt. Får du den för 2-3 tusen så kan det vara värt det.

Jag är väldigt nöjd med min HP NC8000 (1Gb ram, 1.7Ghz Pentium Mobile SD-kortläsare, blåtand, w-lan etc.). Framförallt är skärmen något i hästväg jämfört med föregångaren Compac NC800. Samma upplösning men helt annan briljans och ljusstyrka. Har tidigare haft en rad IBM:are som jag inte har varit nöjd med pga skärmen + ett gäng Toshiba-laptops som väl var ok men HP:n slår de andra i byggkvalitet och skärmprestanda.
/Jens

Jag har nyligen köpt en Dell Inspiron 8600, 15,4" widescreen med 1680x1050. Helt underbar skärm i mitt tycke. Går att få med både lägre och högre upplösning om man vill också.

HP Compaq eller IBM hade blivit mitt val om jag skulle ha en ny bärbar just nu. Hittade en go en här:

ThinkPad R50p (TJ227xx),
1.70GHz Intel Pentium M Processor
Microsoft Windows XP Professional
1GB/ 2GB/PC2700 DDR SDRAM
60GB (ATA-100 (Enhanced IDE))
15'' 1600x1200TFT FlexView display with wide viewing angle and high density
ATI Mobility FIREGL T2
3.2Kg
IBM ThinkPad UltraNav
DVD Recordable
Integrated Intel PRO/1000 Gigabit Ethernet
56K V.92 designed modem
IBM 11a/b/g Wi-Fi Wireless and Bluetooth
IBM Embedded Security Subsystem 2.0

Men den är ju rätt tung förstås.

Något hekto lättare:
HP Compaq nx9110,
Microsoft® Windows® XP Professional
Intel Pentium 4
Hastighet 3.2 GHz w/HT
Cache 512 kB L2
DDR SDRAM 512 MB max 2 GB
60 GB Hastighet 4,2k rpm
TFT 15,4 WXGA tum

HP har lite dålig info om skärmen bara.

Thinkpaden hade en kund med sig till ett möte idag. Äkta habegär satte in omedelbart. En sån skulle jag kunna ha istället för min stationära på jobbet, utan problem. Men prislappen är nog inget kul.

/AnnaKarin

elmfeldt skrev:
Jag kan tillägga, när kommer Powerbook G5? Den måste ju bara komma med 15" och 1400 upplösning.

Därom tvista de lärde. Den förhållandevis strömsnåla variaten av G5:an har nyligen börjat skeppas, så rimligtvis tar det väl ett kvartal eller två minimum.

En kvalificerad gissning är Macworld i Januari - näst på tur är snarare en uppgradering av de "vanliga" G5:eek:rna, troligtvis i samband med WWDC (Apples årliga utvecklarkonferens) som löper i månadsskiftet juni/juli.

IBM är bra, oftast lite för dyra för vad man får.

HP/Compaqs nuvarande serie tycker jag är riktigt bra, fast dom är stora och tunga.

Dell, latidude är bra, D600 är rätt bra mellanläge, inte för stor, inte för liten. Köp
dock INTE inspiron(som är hemanvändarens version).

I regel är företagsserierna klart bättre i hållbarhet och byggnadskvalite, så det är oftast värt att satsa lite extra för att få dom.

Sitter själv på en Dell med 1400-skärm men bara 700MHz och har för avsikt att byta inom kort.
Är det någon av er som har erfarenhet av DGC. De har en modell EuroNote 735 med 1400-skärm som verkar trevlig med bra priser på extra minne och 5400-hårddisk.

Har för en annan persons räkning beställt en Dell Inspiron 8600c.
Beställde och betalade den 26 maj. Först var beräknat skeppnningsdatum (ej leverans) den 8 juni, men har nu skjutits fram till den 26 juni, Då har man den väl inte förrän ~30 juni-1 juli.
Överhuvudtaget tycker jag att Dells hemsida har blivit mycket rörig och svårframkomlig med mängder av olika kombinationer av erbjudanden.
Dessutom är väl inte deras priser så där väldigt bra som de var förr i förhållande till konkurrenterna.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto