Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst sidförhållande på S95?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Kort fråga som hopperligen får ett snabbt svar, vilket av de sidförhållanden som finns att välja på i min S95 är bäst för dels allmänfotograafering men främst för djur/natur foto det jag kan välja på är: 16:9, 3:2, 4:3, 1:1, 4:5 så vilken av dessa och gärna en kort förklaring av fördelarna med de olika.

Sensorn har proportionerna 4:3. Så allt annat innebär att bilden beskärs, och det kan man ju även göra i efterhand.

En del ställer in kameran på 2:3 för att proportionerna ska bli samma som med deras systemkamera. Då kan man blanda bilder från olika kameror i samma bildvisning utan att det ser konstigt ut.

Sensorn har proportionerna 4:3. Så allt annat innebär att bilden beskärs, och det kan man ju även göra i efterhand.

En del ställer in kameran på 2:3 för att proportionerna ska bli samma som med deras systemkamera. Då kan man blanda bilder från olika kameror i samma bildvisning utan att det ser konstigt ut.

OK låter vettigt, gäller samma med Pentax systemare som CaniKon för jag har ju Pentax som systemare men det vore bra att kunna blanda bilder från båda i tex bildspel så vore uppskattat att veta.

Du skriver 2:3 men på kameran har jag inte det läget men 3:2 men det kanske var så Du menade?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar