** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bäst och mest prisvärd?

Produkter
(logga in för att koppla)

HP-David

Ny medlem
Vilken är den mest kompletta samt mest prisvärda systemkameran från Canon just nu? Är amatör, men har ändå hållt på med fotografering ett bra tag och är utbildad webdesigner i grunden. Jag letar efter en kamera som ger skarpa bilder och återger riktiga skildringar av färger och nyanser.

Beroende på vilka krav man som fotograf har på möjlighet till manuella inställningar, skulle iofs. kanske en EOS 300D vara mer prisvärd. Dock är den som sagt lite "nerdummad" inställningsmässigt.

hailstorm skrev:
350D utan att tveka... den ger mest bang for the buck. Identisk bildkvalité med EOS20D som är mycket dyrare.

Bildkvaliteten skiljer något, det är 8 miljoner effektiva pixlar i 350D och 8.2 miljoner i 20D, samt att 20d har större sensor. Bilderna är närmst identiska, men skillnaderna finns där.

Om du kan tänka dig något annat märke finns ju tex Nikon D50 som har bättre objektiv och ergonomi och bara lite sämre bildkvalité.

Det var inte alls min mening... Om du vill ha Canon så är förmodligen 300/350 D bäst för dina behov, men det finns andra kameror som är värda att kika på.

Det här med prisvärt är en rätt intressant tanke.

Min regel är att det är alltid den billigaste modellen som är mest prisvärt. Utifrån tanken att man får mest funktioner för pengarna.

Sedan är dyrare modeller oftast uppbyggda så att man får betala dyrare för få fler funktioner och andra förbättringar jfr med billigaste versionen.

Så utgå ifrån t ex EOS 350D och fråga dig sedan om du vill / måste betala extra för de funktioner och förbättringar som finns att få i t ex 20d eller ännu dyrare canon-modeller.

En annan sak att tänka på också är att dyrare systemkameror är t ex tyngre och kräver även dyrare kringutrustning. Större digitala bilder som ska bearbetas kräver t ex större hårddisk, flashminnen, snabbare dator etc.

Tror vi alla här utgår ifrån att det är en systemkamera som avses.

Tim_H skrev:
Bildkvaliteten skiljer något, det är 8 miljoner effektiva pixlar i 350D och 8.2 miljoner i 20D, samt att 20d har större sensor. Bilderna är närmst identiska, men skillnaderna finns där.

20D har inte större sensor mej veterligt. 0.2mp har ingen som helst betydelse för bildkvalitén... Att sensorn i 350D är en vidareutveckling av 300Dn spelar knappast någon roll...

Det är identisk bildkvalite.

Ja, det är en digital systemkamera som jag är ute efter. Skulle kunna tänka mig en nikon också. Priset ska väl ligga kring 7 lakan.

Om du kan tänka dig att köpa begagnat är jag helt övertygad att du kan hitta en 350D för 7000:-, antagligen kan man hitta ännu billigare..

Kan man hitta en 1D för ca 10000kr så har man en suveränt bra kamera. Klart mer prisvärd än 350D.

A

Elgiganten

Såg precis att elgiganten säljer canon 350d kitet för 7690:-. fast det kanske tillkommer fler kostnader?

Hade jag köpt en kamera nu istället för ett år sedan så hade jag nog satsat på Konica Minolta Dynax 5D, på grund av den inbyggda bildstabiliseringen, även om jag nu är mycket nöjd med min Canon EOS 350D så saknar jag just detta hos min kamera.

:: Susanne ::

Senast ändrad:
För övrigt kan jag bara tipsa om att det finns över hundra recensioner om 350D här på FS. Ifall du ville veta vad folk tykcer om den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar