Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärrem för 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim d

Aktiv medlem
Hej

Jag har nyligen köpt en begagnad EF 300/f2.8 IS och skulle behöva en bärrem till den, tydligen så ska de nya versionerna av Canons super-telen ha riktigt bra remmar och jag undrar om någon vet om de säljs någonstans i Sverige? Alternativt om ni har någon annan rem ni kan rekomendera?

Jag har ett Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM som jag oftast förlänger med en Canon Extender EF 2x III + en 5DIII. Ett paket på 3,5 kg. Har burit det på många sätt men mest på en monopod. Tungt och besvärligt. Sedan fick jag ett tips, av signaturen "Rommel", i en annan tråd om bärremmen BlackRapid RS-7 som jag bär felvänd. Från höger axel till vänster höft. Där hänger paketet i objektivets stativfot upp och ned med kameran framåt. Vill jag ta ett kort så greppar jag stativfoten med vänsterhanden och bara svingar upp kameran till ögat. Helt suveränt och numera tänker jag många gånger inte på att jag bär på ett så tungt paket. Det märks knappast. Tar utan problem med mig en andra kamera med kort objektiv som jag går och fotar med. Det är ett mycket bättre sätt att bära objektivet än i den medsända bärremmen såvida det inte handlar om att bära objektivet omonterat.

Jag har ett Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM som jag oftast förlänger med en Canon Extender EF 2x III + en 5DIII. Ett paket på 3,5 kg. Har burit det på många sätt men mest på en monopod. Tungt och besvärligt. Sedan fick jag ett tips, av signaturen "Rommel", i en annan tråd om bärremmen BlackRapid RS-7 som jag bär felvänd. Från höger axel till vänster höft. Där hänger paketet i objektivets stativfot upp och ned med kameran framåt. Vill jag ta ett kort så greppar jag stativfoten med vänsterhanden och bara svingar upp kameran till ögat. Helt suveränt och numera tänker jag många gånger inte på att jag bär på ett så tungt paket. Det märks knappast. Tar utan problem med mig en andra kamera med kort objektiv som jag går och fotar med. Det är ett mycket bättre sätt att bära objektivet än i den medsända bärremmen såvida det inte handlar om att bära objektivet omonterat.

Har du någon bild när du är ute och bär utrustningen?

Remfästena i en 300/2,8 funkar med vilken bärrem som helst - jag har burit omkring på flera olika sådana i originalremmen eller remmar från kameror.

En rem från Black Rapid funkar som andra remmar rent ergonomiskt, fast den är främst avsedd att bäras tvärs över bröstkorgen (och kameran/objektivet hänger i stativfästet i stället för remfästet). Den är inte ett dugg bättre för ryggen, men det är möjligen något snabbare att flytta kameran från hängande till fotograferingsläge. I gengäld kan du inte kontrollera var på remmen kameran/objektivet hänger då det alltid är längst ner p.g.a. gravitationen.

Vill man tro på såna remmar får man gärna göra det, men jag gör det inte :)

Remfästena i en 300/2,8 funkar med vilken bärrem som helst - jag har burit omkring på flera olika sådana i originalremmen eller remmar från kameror.

En rem från Black Rapid funkar som andra remmar rent ergonomiskt, fast den är främst avsedd att bäras tvärs över bröstkorgen (och kameran/objektivet hänger i stativfästet i stället för remfästet). Den är inte ett dugg bättre för ryggen, men det är möjligen något snabbare att flytta kameran från hängande till fotograferingsläge. I gengäld kan du inte kontrollera var på remmen kameran/objektivet hänger då det alltid är längst ner p.g.a. gravitationen.

Det handlar väl ändå inte om tro, möjligen om tycke och smak. Jag stortrivs med lösningen och bär numera inte den kameran på något annat sätt. En dag till fots, med två kameror, är numera helt problemfri.

Jag läste också tipset här om Black Rapid-remmen, kostar runt 700 spänn. Köpte den till mitt Sigma 300/2.8 på en 5D2 med batterigrepp. Funkar helt suveränt tycker jag, kan gå runt i timmar med den hängande på sidan och snabbt slänga upp kameran i läge om det behövs. Rekommenderas starkt.

Den är inte ett dugg bättre för ryggen, men det är möjligen något snabbare att flytta kameran från hängande till fotograferingsläge. I gengäld kan du inte kontrollera var på remmen kameran/objektivet hänger då det alltid är längst ner p.g.a. gravitationen.

Aldrig hört talas om att det är pga av ryggen man skaffar sig en annan bärrem. Oftast handlar det om nackproblem och bekvämlighet som för mig blir perfekt med black Rapid.

/Stefan R. Nilsson

Ok, jag ska titta på lite mer på Black-Rapid men jag är lite tveksam mot att behöva fästa den i stativfästet. Går det snabbt att ta bort den om man vill sätta fast objektivet på en monopod t.ex?

Är det ingen som har någon annan rem att rekommendera med bra vadering och tillräcklig längd?

Finns en hel del kopior. Ex på kaffebrus med samma koncept.
Sen har EBS liknande fast fästes vid de vanliga öglorna. Då har du stativfästet fritt. Dock lär objektivet släpa nästan vid marken.
Det går snabbt att byta till snabbplattan, men varför bekymra sig? Använder rem beror det väl att du ska promenera med den en längre bit?
Stativ innebär att man ska ta det lugnt och skönt vid fotografering, inget quickshots precis. Då är väl ett byte på 1min inget?

/Stefan R. Nilsson

Aldrig hört talas om att det är pga av ryggen man skaffar sig en annan bärrem. Oftast handlar det om nackproblem och bekvämlighet som för mig blir perfekt med black Rapid.

/Stefan R. Nilsson

Håller helt och hållet med. BR är mycket komfortablare än den vanliga "turistremmen" ((c) Fotosidan). En del småväxta kanske kan använda turistremmen på samma sätt. Det är mycket mer komfortabelt att bära t ex en EOS 1:a eller "vanlig" DSLR+BG mha en Blackrapid. En liten varning dock, om man använder BR t ex till en 5D är risken stor att man får fula skavmärken, då 5D inte har någon gummering under displayen. Dess BG är dock gummerat och därmed minskar risken för skavmärken. EOS 1 är gummerade, och där är risken för skavmärken mindre. Detta gäller när man pular ned kameran i väskan utan att plocka bort BR.

Med tanke på priset och hur mycket man lägger ner på kamerautrustningen ändå så kan jag tänka mig att pröva en Black-Rapid, jag kan ju alltid sälja den eller använda den när jag bär något lättare än 300:an om det inte fungerar.

Jag är ändå fortfarande intresserad av en vanlig bärrem som jag att alternera med så om vi slutar promota Black-Rapid för ögonblicket ;-) vad annars finns?

Måste det vara rem?
Annars finns de som bara liknar ett livbälte fast i olika design.
Spider holster som fäster den vid midjan.
EBS som nämnts.
Quick strap från kaffebrus.
Sen är resten jag kommer på för mindre vikter än än 300/2.8 ;)

/Stefan R. Nilsson

Tack så mycket Henry!
Det där såg ut som en bra lösning.
Ska skaffa mig en sådan jag med tror jag.

Ok, jag ska titta på lite mer på Black-Rapid men jag är lite tveksam mot att behöva fästa den i stativfästet. Går det snabbt att ta bort den om man vill sätta fast objektivet på en monopod t.ex?

Är det ingen som har någon annan rem att rekommendera med bra vadering och tillräcklig längd?
För mig gör det det eftersom jag använder Manfrottos 200PL platta. http://www.manfrotto.com/product/200PL

BlackRapid säljer en utbytesskruv, till den plattan, med bygel som tål att bära i. Man bara lossar objektivet från stativet och krokar på bärremmen och "vise versa".

Tittar Du noga på första bilden så ser Du att snabbplattan sitter kvar!

Black Rapid-remmar är väldigt bra och gör att utrustningen inte faller framåt om man böjer kroppen framåt. Med enbart en nackrem är risken överhängande. Jag använder BR själv och är mycket nöjd.

Det finns en annan lösning som jag använder när jag går med ännu tyngre objektiv (500mm). Först en rem som löper från axel till höft, ungefär som BR. Det kan vara en väskrem eller något hyggligt ordentligt. Sedan bär jag objektivet med hus monterat genom att sticka stativfoten innanför remmen. För att säkra fäster jag objektivet i en rem runt nacken. Då behövs inga skruvar och du kan snabbt fästa utrustningen på en monopod/stativ. Lösningen fungerar mycket bra även för 300/2,8. Det är bekvämt och går att bära länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar