Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbara lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt tips: 10 pack med 256MB eller 512MB flash kort. Behöver inte laddas upp med batterier, och dessutom går inte samtliga kort med alla bilder lagrade sönder på en gång om det mot förmodan skulle ske. Man sprider risken. En 20GB disk med 400 lagrade bilder på, om disken slutar fungera...ja ni vet....
 
jo men det räcker ju inte så långt... 10x512 blir bara 5 GB... räcker högst en vecka om man e på ett lagom intressant ställe o mycket mindre om det är ett mycket intressant ställe. Så frågan är väl om 40 eller 80 GB ska till. Men visst är det en risk att lägga alla sina fina ägg i samma korg...
 
Dels kan man ju räkna på hur mycket GB per krona det skulle bli med flashkort eller hårddisk, dels räkna på risken.
I nuläget blir flashkort dyrare än hårddiskar om man vill upp i större lagringsmängder. Billigaste 1GB-kortet kostar ungefär 750:- ex moms.

Avvägning blir också: Ta bilder med JPEG istället? Rensa i kameran på plats?

Jag ska till Singapore i november med min EOS300D, funderade på att lämna in mina minneskort därnere succesivt för bränning på CDROM i diverse fotoaffärer, eller att skaffa fler minneskort. Min budget var begränsad så jag beslutade att ta med mig min laptop och använda den som tankmaskin och succesivt bränna ner filer till CDROM för att minimera risken. Det är ju civiliserade trakter med strömförsörjning...

Den största nackdelen i hela detta är förstås att om man reser någonstans där stearinljus är standardbelysning att hitta någonstans att ladda upp sina saker när batterierna tar slut.

Var på ett sådant "remote" ställe i Norge i somras i två veckor. Ingen ström, inget vatten eller mobiltäckning. Hade 3 extra zebramedia-batterier till kameran med mig fulladdade, samt 4 stk 256MB-kort, men sista veckan fick jag köra utan LCD-skärm och hade då ingen möjlighet att radera eventuella dåliga bilder. Kameran drar en hel del ström när man tittar på preview och speciellt när man bläddrar genom bilderna som drar access på flashkortet.
 
Senast ändrad:
Då kan PD6A vara ett alternativ. Den går på AA-batterier vilka är lätta att få tag på (kan visserligen vara svår mitt ute i skogen), men även enkelt och billigt om man vill bunkra och ta med sig. Sen går det bara åt ett par fyrpack till att fylla hela disken.

Kolla testet av bärbara lagringsenheter i nästa nummer av Allt om digitalfoto. Det kommer även att bli fler tester i kommande nummer.
 
Tyvärr kan jag inte läsa nästa nummer pga jag förnärvarande pluggar i Brighton. Men kanske testen läggs upp på nätet :/
 
En liten fråga gällande dessa fina små manicker - funkar preview med RAW format på dem eller stöder de endast .jpeg?
Har för mig att en liten jpeg bild skapas med RAW filen, men grejen är den - visas den på skärmen, klarar t.ex Archos eller epsons bärbara av att visa dem?

Lurar på att skaffa mig en nämligen...
 
Epsons och även FlashTrax (tror jag den heter)skall klara att visa RAW. Jag fick veta av Epsons support att det är jpg-bilden, som sparas tillsammans med RAW-filen, som visas, men supporten verkade väl inte sådär väldigt säkra på hur det förhöll sig. Det verkar dock rimligt att det är så.

mvh

Bent
 
iRiver H3xx

Ett alternativ kan vara iRivers H300 serie. Den finns både i 20 och 40 Gb version. Om du har en kamera med USM (dvs du behöver ingen programvara för att läsa över bilderna till datorn) så är det bara att koppla ihop dator och spelare annars får du plugga in en kortläsare. Spelaren har en riktigt bra färgskärm. Kostar strax över 4'

/Aron
 
Lista över PSD - Inköp i Sydostasien etc

Här finns en link med en ganska komplett (?)uppställning på allt som finns på marknaden, dock utan någon djupare test.

http://fhoude34.free.fr/PortableHD.htm

Till Daniel som tidigare frågade om websites i Sydostasien, jag bor och reser runt här nere sedan några år och det är inte alltid så lätt att hitta "det senaste". Om du köper just en PSD vill du ju ha det senaste och inte en två år gammal burk som inte klarar att visa dina RAW och har en kapacitet i nivå med senaste Compactflashkortet. I Japan hittar du förståss allt och de lanserar först men i Sydostasien kan det vara värre. Hong Kong och Singapore är ok men i Indonesien kommer du bara att hitta saker som har funnits på marknaden ett år minst och på Bali är det värre än i Jakarta. Exempel: jag ringde precis Epson i Tailand för att fråga när de lanserar P2000 och det är så långt fram så de vet inte ens OM de kommer att lansera den.

Det jag skulle rekommendera dig är att köpa objektiv i Sydostasien. De blir ju inte obsoleta efter ett år eller två och betydligt billigare än i Sverige.

mvh

Joakim

Ps. Om du köper i Hong Kong, var väldigt försiktig. Det är en hel industri att lura turister som köper elektronik och du måste veta exakt vad det du köper bör kosta.
 
peter_wahlström skrev:
Jag har kollat på en maskin som heter "Compact Drive PSD PD6A/PD7X" Den ligger under 2000:- med 20GB hårddisk. Idiotsäker och snabb maskin med USB2.0 De åsikter jag hört från användare av denna pryl är mycket positiva.

finns på zebramedia förresten...

mvh /Peter

Denna använder jag, den funkar kanon, man kan byta hårddisken i den då det är en vanlig 2,5"s hårddisk (samma som i bärbara), jag har 20Gb, men vill man byta kan man byta till en 40 eller 60Gb disk. Den använder vanliga AA batterier och tankar in ett 1Gb CF kort på ca 3-5min, den hittas som en disk i windows. Den är prisvärd, att betala över 4000kr för någon med skärm är inte värt tycker jag, den kanske inte tar alla olika bildformat ändå osv. MP3 kan man lyssna på på en mindre enhet..

/Magnus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.