Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar Mac för fotored?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en laptop. Har idag en iMac som jag fullkomligen älskar men saknar bärbarheten. Vilken av de bärbara Mac'arna bör man som minst ha för att den skall klara fotoredigering med PS CS3?

Vad jag förstått så är grafikkortet bra mycket vassare i Macbook Pro än i lillebror Macbook.

Sen råder det delade meningar om hur pass lämpligt det är att redigera bilder på dessa maskiner...t.ex. ser bilderna olika ut beroende på hur man sitter och vilken vinkel skärmen har osv. Åtminstone på min Macbook.

Men för enklare redigering kan jag inte tänka mig att dessa två datorer skulle vara "dåliga" på något sätt. Det beror helt på vilka krav och vilken nivå det rör sig om. Bägge klarar CS3 utan problem.

Du har inte många val. Antingen en Macbook eller Macbook Pro. Min sambo har Macbook, standrad version som går på ca 9500:- Har nu uppgraderad minne till 4GB och har testat Photoshop och Aperture och båda fungerar bra. Photoshop funkar mycket bra dock kräver Aperture mer från grafikkort vilket macbook inte har.

Det jag har testat med hennes Macbook är att koppla den till extern skärm och redigera RAW filer i Camera Raw och sen Photoshop. Funkar mycket bra. Testat även utan skärm och då funkar det ännu bättre då grafikkortet behöver inte dela resurser med extra skärm. Macbooken's skärm är inte så stor vilket gör att stora bildfiler kan vara svåra att jobba med men man vänjer sig. Jag hade inte problem med det men vissa kan störas på sådana saker.

Jag själv har andra generationen Macbook Pro 17 med C2D 2.3ghz, 2gb minne och 7200 rpm hårddisk och det är skillnad i prestanda jämfört med Macbooken. Ganska stor skilland eftersom snabbare diskar läser och skriver snabbare vilket gör datorn rapp vid diskläsning. Speciellt när det handlar om många bildfiler. Grafikkortet har 256mb ram vilket gör att Aperture funkar till 100%, ingen lagg osv...

Överlag så är Macbook pro 30-40% snabbare datorn när man jobbar med de tyngre program medan använder man datorn till vanliga funktioner som surf, musik osv...så märks inte så stor skillnad.

Till slut ändan är det ändå pengar som avgör. hur stor är din budget. Är den tight satsa på Macbook, har den inga gränser satsa på Macbook Pro.

Det kan förekomma stavningsfel osv....har inte tid att kolla igenom inlägget :)

Hallojs!
Jag behandlar bilder på rättså enkelt vis och har inte behov för varken mer kraft eller bättre skärm än det jag får i en macbook. (2gb ram)
Tyvärr så är ju det yttre formatet stort (järmfört med äldre powerbook tex..) med tanke på skärmstorleken men helt klart en ok bärbar.
Lycka till!

Man måste absoluuuut inte har ngn värstingmaskin för att behandla bilder mer än bra nog i CS3..

Men som sagt, det beror ju på vAd man faktiskt gör i datorn:)

MVH Niclas,

Ps, jag önskar att mac kunde komma med en supernätt 12"are med ruggigt batteri och bra skärm...

Nyaste macbooken (2,4Ghz) fungerar riktigt bra med CS3. Personligen tycker jag den är minst lika smidig att jobba med som min jobb-pc (core2duo 3,16). Det känns liksom inte som om datorn är flaskhalsen, snarare min lista av snabbkommandon. Jag jobbar iof endast med Raw från D200, ibland en hel del interpolerade. Jag vet inte hur det går om man vill göra samma sak med bilder från en 1ds mkIII..

Dock skulle jag vänta just nu, apple är på väg ut med nya datorer, förmodligen macbook pros.. De kan ju vara intressanta om än dyra...

muskorv skrev:
Vad har din nuvarande iMac för prestanda och hur upplever du hastigheten på den?

Jag har iMac 24" med 2,4 ghz och 3gb RAM. Tycker att den är underbar. :) Så då skulle mellanvarianten av Macbook passa mig men med mer RAM. Pro'n är för dyr. Har lite annat jag vill köpa också.

Skönt att veta att det inte måste vara en Pro iaf. Tack för era tips! :)

En för mig stor fördel var att man kunde få macbook pro med matt skärm, riktigt snice, å går å använda i stark sol osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar