Annons

Bärbar lagringsmedia eller laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluedude

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa mig något att ta med för att flytta över bilder när jag fotar och inte kommer hem på ett tag. Har funderat på en bärbar lagringsenhet eller en laptop.

Skulle gärna höra lite synpunkter från er som använder någon av dessa när ni är ute å fotar. Berätta gärna vad som är bra och dåligt med respektive enheter.

Vilken typ skall jag köpa?
 
Laptop
-stor, tung, besvärlig
+möjlighet att titta på bilderna


Tripper /Liknande bärbarlagring=
-Batteri tid, ömtålig, ingen möjlighet att titta på bilderna
+ Liten, smidig, snabb, flexibel


/Adam
 
Laptop
Fördel, oftast bra batteritid, möjlighet att titta på bilderna i bra upplösning och i rätt antal färger.

Nackdel. Stor, tung och klumpig att ha med sig.


Mellanlagring.
Fördel. Anpassat för ändamålet, oftast ingen förhandstitt, Lätt att ha med sig.

Nackdel. Oftast dålig batteritid
 
Använder båda..

Det dåliga med datorn är batteriet och platsen den tar, däremot kan man gå igenom bilderna på ett helt annat och man får en klar fördel om man har en deadline..

Men behöver man inte sådant så skulle jag förespråka en liten lagringsenhet, deras batterier räcker ofta länge, fördel om man är ute i naturen på längre turer.

Jag har med den lilla för det mesta, men om man ska resa med en fast punkt, dvs hotell eller liknande ett tag, då är det datorn som gäller.

Det var mina tankar..

Damn, folk är snabba! Till saken hör att min laptop har ett dåligt batteri och min hårddisk har ett monster som räcker för runt 40 Gb per laddning.
 
En annan fördel med en laptop är att man kan bränna ner cd för ytterligare säkerhet. Men de är ju lite klumpigare. Acer gör en modell som är lite mindre, väger strax under två kilo. Sony har en fullfjädrad laptop med USB, PCMCIA, FW, brännare, nätverkskort och 10" skärm. Pytteliten, men den kostar...
 
Har man tillgång till en dator på resan, kanske ett hotell eller ett it-café så kan ju en ftp-anslutning till sin dator där hemma fungera bra.
Ring hem, be mottagren starta datorn, börja överföra.
Man kanske dock inte får ansluta sin kamera till en dator på ett it-café.
 
Jag tror det beror på under vilka förhållanden man är ute vilket som är bäst.

På en längre resa och du bor bekvämt funkar ju laptop bra. På en fjällvandring med boende i tält blir den besvärligare.
 
Många tankar och synpunkter om det hela. Tackar allihopa men det hela gör det inte lättare att välja :)

Inte ännu i alla fall
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.