Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

peterjon

Ny medlem
Jag har skaffat en D70 och är på jakt efter en bärbar hårddisk som jag kan ha med mig på semestern. Är det någon som kan rekomendera någon?
 
Amitech Travel Disk (www.amitech.dk). Har en själv och den fungerar bara bra. Tar de flesta minneskort. t o m xD.

Från 40GB för knappt 1500:-
Finns upp till 100GB.
 
jag har en archos gmini 220. den är nog mest tänkt som en mp3-spelare, men har en slot till CF-kort, rymmer 20GB och är mycket kompakt. jag är mycket nöjd med den, även om kopieringen från kortet är ganska långsam och displayen inte visar färg.
 
Håkan & Åke: Hur en Amitech fungerar?

Tja, jag valde den för att den var:
1. billig
2. klarar CF- & xD-kort
3. inget lulllull.

Fungerar perfekt till det som den är avsedd att klara av. Jag är totalt ointresserad av att betala extra för mp3-spelare och granskningsmöjligheter. Det är viktigare för mej att batterierna fungerar när den är dags att användas.

Har ännu inte hunnit testa att tappa den i backen, men i och med att det är en standard extern HD, 2 knappar och 0 finesser så tror jag att den är ganska stryktålig.

Köpte min på Liontech i Spånga (www.liontech.se) beroende på att jag bor ett stenkast därifrån. Men den finns även på en del andra InterNet-butiker om ni söker.

Edit: Fungerar även som kortläsare när den är ansluten till datorn.
 
Senast ändrad:
någon som testat en Ipod Photo 60GB för denna uppgift? Funderar själv att köpa en sådan som extern hårddisk till min 20D (med fördel kan man ju ha med sig lite musik på fjället när man ska fota så man slipper lappsjuka) :)

Bengt A Wänergård
 
iPod photo fungerar bra

Jo jag har en iPod photo. Den är liten, snygg och enkel att föra över bilder till. Tycker dock att det är lite dåligt att det behövs ett tillbehör för runt 300kr för att det skall fungera.

Men som du skriver så funkar den ju bra för musik också =)

Håller dock med OskarD att drifttiden inte är den bästa.
 
Bengus skrev:
Tack för svaren.

Efter att ha läst recentionen och testen verkar det nästan som en

http://www.smartdisk.com/eWeb/smartdiskus/www/staticpages/FlashTrax1.asp

Flashtrax vore ett bättre val.

Har ni några siffror på hur länge batterierna på era Ipods räcker? Funkar de för att tömma 1GB Ultra II?

Bengt
Jag använde min iPod när jag var på resande fot senast. Det är ingen optimal lösning men fungerar bra för mina behov (jag köpte den främst som mp3 spelare/backup-hd). Det tar cirka 40min att tömma 1GB och batterier räcker till ett 256 kort efter det, sen är det stopp. Men eftersom jag oftast inte tar mer kort än 1GB per dag och hade möjlighet att ladda den varje kväll på hotellet så funkade det bra. Det är alltså främst en extra grej för fotografer som redan har en iPod och tömmer max 1Gb per dag och kan ladda varje dag på hotellet.
 
Tänk på att bärbara hårddiskar innehåller mycket rörliga delar och det är mycket större chans att den kraschar eller bilder blir felaktiga när de ska laddas över. Jag köpte en 40gbs bärbar förra året och den kraschade efter cirka en månad så 2000 bilder försvann. Sedan ajg fick en ny så har det hänt flera gånger att bilder gått förlorade när de ska föras över trill datorn.

Jag tänker aldrig använda en bärbar hårddisk igen. Minneskort är så pass billiga nu och är nästan oförstörbara. Misstänker att det är ganska lätt att hitta ett internetcafe med cd-brännare på de flesta ställen.

Bara en varning!
 
Rudie skrev:
Tänk på att bärbara hårddiskar innehåller mycket rörliga delar och det är mycket större chans att den kraschar eller bilder blir felaktiga när de ska laddas över. Jag köpte en 40gbs bärbar förra året och den kraschade efter cirka en månad så 2000 bilder försvann. Sedan ajg fick en ny så har det hänt flera gånger att bilder gått förlorade när de ska föras över trill datorn.

Jag tänker aldrig använda en bärbar hårddisk igen. Minneskort är så pass billiga nu och är nästan oförstörbara. Misstänker att det är ganska lätt att hitta ett internetcafe med cd-brännare på de flesta ställen.

Bara en varning!

Är det någon som provat med en batteridriven CD-brännare som bränner direkt "från" minneskortet?

Har sett några på Scandinavian.

/E
 
Jag använder en Epson P2000. Jag har varit nöjd med den. Det blir väl en del extrapris för lcd displayn som man kan använda för att se på både bilder (raw+jpg) och videon. Fungerar i nödfall som en digital portfolio. Behöver man inte den funktionen så finns det säkert bättre alternativ för förmånligare pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.