ANNONS
Annons

Bärbar dator med plats för tre hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en bärbar med plats för tre hårddiskar. Efter mycket sökande har jag inte hittat det. Någon som sett det?
 
Tyvärr inte, förmodligen för att den knappast skulle vara bärbar :) Får man fråga varför just 3, för RAID 5 eller för behov av diskyta eller vill du helt enkelt sprida system, bilder och databas t ex?
 
Senast ändrad:
Köp en vanlig och ett par externa hårdiskar som kan försörjas av strömmen från USB-porten. Jag har aldrig hört talas om en bärbar med tre interna hårdiskar (men jag har aldrig heller letat efter det).

Jag vet att på moderna macbooks kan montera ut cd-spelaren och skruva dit en extra hårdisk med ett specialanpassat chassi, kanske finns sådana lösningar för PC också.

//Mårten
 
Köp en vanlig och ett par externa hårdiskar som kan försörjas av strömmen från USB-porten. Jag har aldrig hört talas om en bärbar med tre interna hårdiskar (men jag har aldrig heller letat efter det).

Jag vet att på moderna macbooks kan montera ut cd-spelaren och skruva dit en extra hårdisk med ett specialanpassat chassi, kanske finns sådana lösningar för PC också.

//Mårten

På HP's elitebook sortiment 6930p, 8530p, 8530w, 8730w så kan man välja bort den optiska enheten för en hårddisk. Köper du en vanlig modell på typ dustin så måste du köpa till detta och installera själv. Annars kan man göra en "custom" konfiguration av modellerna (s.k top config) så byggs dem efter dina önskemål. HP's återförsäljare kan hjälpa till med detta. De har ett konfigurationsverktyg via distributörerna för att skapa en sådan konfiguration.

Ska man RAID konfigurera dessa så måste den primära hårdisken vara lika stor som den sekundära.

Mvh
Fabian
 
Både Dell och Acer har bärbara datorer med plats för två diskar (i vissa fall med RAID-möjlighet). Kompletterar man med ett ExpressCard SSD 128GB så har man en bärbar med tre diskar. Pris? Mycket, antar jag.
 
Både Dell och Acer har bärbara datorer med plats för två diskar (i vissa fall med RAID-möjlighet). Kompletterar man med ett ExpressCard SSD 128GB så har man en bärbar med tre diskar. Pris? Mycket, antar jag.

Med SSD blir det nog väldigt dyrt. :) Priserna på SSD kommer dock att gå ner rejält framöver.. prognosen är väl att vill till hösten och vintern kommer att ha priser på SSD som kan konkurrera med vanliga hårddiskar.

/Fabbe
 
Senast ändrad:
Med SSD blir det nog väldigt dyrt. :) Priserna på SSD kommer dock att gå ner rejält framöver.. prognosen är väl att vill till hösten och vintern kommer att ha priser på SSD som kan konkurrera med vanliga hårddiskar.

/Fabbe

Kan man nöja sig med 32GB SSD så kommer man undan med dryga tusenlappen.
 
Tyvärr inte, förmodligen för att den knappast skulle vara bärbar :) Får man fråga varför just 3, för RAID 5 eller för behov av diskyta eller vill du helt enkelt sprida system, bilder och databas t ex?


Tre stycken: 1xSSD som systemdisk för snabbhet. 2xStora för lagringskapacitet.

Visst kan det vara bärbart, en 17-tummare är inget ovanligt idag. Bärbara med två hårddiskar förekommer också.
 
Någon som prövat Lenovos Thinkpad W700? Enligt vissa källor på nätet kan den ev rymma tre hårddiskar, nåon som vet mer?
 
Tre stycken: 1xSSD som systemdisk för snabbhet. 2xStora för lagringskapacitet.

Visst kan det vara bärbart, en 17-tummare är inget ovanligt idag. Bärbara med två hårddiskar förekommer också.

Se till att du köper en bra SSD bara, finns många mindre bra. Se Anandtech's SSD Anthology.

Jag har själv en 15" och den klassar iaf jag som knappt bärbar. Har också sett 17" med plats för två diskar men dom har enligt mig passerat gränsen för bärbar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.