ANNONS
Annons

Bärbar dator med 4gb RAM

Produkter
(logga in för att koppla)

Diiva

Avslutat medlemskap
Har ni tips på bärbara datorer med 3-4gb RAM?

Jag har tittat på Dell som säljer
”XPS m1710”
Men de vill ha 11500 kr för att öka från 2gb till 4gb RAM, det känns inte prisvärt, datorn hamnar på ca 39000 kr i så fall.
Intel ® Core™ 2 Duo 2.16 GHz
17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®(Blank skärm)
4GB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2x 2G)
160GB (5,400 rpm) Sata Hard Drive (långsam!)
8X DVD+/-RW
512MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX graphics card

Som sagt det är inte värt 39k i mina ögon.

Vilka andra säljer bärbara datorer mer än 2gb RAM?
 
Köp minne själv och sätt i. Det blir betydligt billigare. Speciellt Dell är ökända för att ta helt sjuka överpriser för extra minne.

Kolla vilken minnestyp som krävs och leta billigaste leverantören på t ex pricerunner.

Johannes
 
Johannes: jag har ringt till Dell och visade intresse för att köpa datorn ifall de gjorde något åt priset.

Försäljaren förklarade att 11500 kr var inte för att de byter ut 2gb mot 4gb, det krävs att de bygger om hela datorn enligt honom. Då frågade jag:
alltså en uppgradering till 4gb RAM (på egen hand) är omöjligt?
- Det går inte, sa han. Du måste bygga om datorn, byta ut fläkt osv.

Jag har byggt ihop massor av stationära men har ingen erfarenhet från bärbara, alltså vet jag inte om hans påstående stämmer.
 
Ett problem återstår väl dock, att de flesta bärbara datorer inte går att bygga ut till 4GB. Eller är det bluff och båg det som står i specarna?
 
Diiva skrev:
Johannes: jag har ringt till Dell och visade intresse för att köpa datorn ifall de gjorde något åt priset.

Försäljaren förklarade att 11500 kr var inte för att de byter ut 2gb mot 4gb, det krävs att de bygger om hela datorn enligt honom. Då frågade jag:
alltså en uppgradering till 4gb RAM (på egen hand) är omöjligt?
- Det går inte, sa han. Du måste bygga om datorn, byta ut fläkt osv.

Jag har byggt ihop massor av stationära men har ingen erfarenhet från bärbara, alltså vet jag inte om hans påstående stämmer.

Hehe, det låter som kvalificerat skitsnack! :) Det brukar ta 5 minuter att byta ut/lägga till minne.
 
Leifer skrev:
Hehe, det låter som kvalificerat skitsnack! :) Det brukar ta 5 minuter att byta ut/lägga till minne.

Håller med dig när det gäller stationära datorer!

Han menade att det krävdes bättre kylning och då var man tvungen att byta ut fläkten och det krävde att man byggde om resten...
 
Epix skrev:
Som sagt...det kanske är därför det står som det gör?

Erik: det finns faktiskt några moderkort till bärbara som klarar 4gb RAM. Det rör sig alltid om 2 platser så man måste ha 2x2gb, alltså är det billigast att få rätt mängd från början.
 
Diiva skrev:
Håller med dig när det gäller stationära datorer!

Nu var det ett drygt år sen jag köpte laptop (från Dell) men då beställde jag utan minne alls (förutom 128 MB som var integrerat på moderkortet) och separat minne från nån av de vanliga nätbutikerna. Att sätta i SODIMM-minne i en laptop är enklare än att byta minne i en stationär, det är bara marginellt mer komplicerat än att byta SIM-kort i en mobiltelefon.

Googla runt lite, om det verkligen är så att det inte går att stoppa i två 2GB-moduler direkt så är det säkert nåt som diskuteras flitigt på olika forum. Däremot är det kanske så att Dell stoppar i två 1 GB-moduler eller tvingar dig att köpa minst 1 GB och då måste du kanske försöka sälja av det för att få affären att gå ihop.

Johannes
 
Gjorde en snabbkoll på pricerunner: 2GB SODIMM-moduler är sjukt dyra (över 5000 kr) så det är nog inte så orimligt pris av Dell då.

Johannes
 
Apple

Apple rekommenderar inte att man har mer än tre GB i sina bärbara MacBook Pro. Du kan läsa varför här. Om det är samma i PC världen vet jag inte men det är nog inte omöjligt då de använder sig av liknande komponenter.

Läs mer här:
http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=321

Pontus
 
Diiva skrev:
Erik: det finns faktiskt några moderkort till bärbara som klarar 4gb RAM. Det rör sig alltid om 2 platser så man måste ha 2x2gb, alltså är det billigast att få rätt mängd från början.
Epix skrev:
..de flesta bärbara datorer inte går att bygga ut till 4GB.
Jag påstod inte att det var generellt utan resonerade bara kring varför killen på Dell sa som han gjorde, jag tycker inte att det låter orimligt.. Det verkar ju vara dumt att köpa den datorn med 2GB minne eller inget minne alls för att själv sätta i 4GB, om det inte kommer att fungera till 100%. Däremot, som du säger, så finns det ju vissa datorer som är specade för upp till 4GB, då ska det ju inte vara något problem.. Förutom att det blir dyyrt. =)
 
Diiva skrev:
Erik: det finns faktiskt några moderkort till bärbara som klarar 4gb RAM. Det rör sig alltid om 2 platser så man måste ha 2x2gb, alltså är det billigast att få rätt mängd från början.

Vilket moderkort är det? Alla jag sett har en begränsing och använder bara lite stax över 3 Gb av de 4 GB man stoppar in. Apple har ju det problemet nu med att inte finna moderkort som klarar mer på den bärbara sidan.
 
Diiva skrev:
Har ni tips på bärbara datorer med 3-4gb RAM?

Jag har tittat på Dell som säljer
”XPS m1710”
Men de vill ha 11500 kr för att öka från 2gb till 4gb RAM, det känns inte prisvärt, datorn hamnar på ca 39000 kr i så fall.
Intel ® Core™ 2 Duo 2.16 GHz
17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®(Blank skärm)
4GB 667MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2x 2G)
160GB (5,400 rpm) Sata Hard Drive (långsam!)
8X DVD+/-RW
512MB DDR3 nVidia® GeForce™ Go 7950 GTX graphics card

Som sagt det är inte värt 39k i mina ögon.

Vilka andra säljer bärbara datorer mer än 2gb RAM?


Har du kollat upp vad minneskretsarna kostar separat?

Gör detta innan du går vidare. Mina efarenheter är att minnes kretsar som tillverkarna inte gör stora serier av som exempelvis det som kommer att sitta i Dell laptopen är mycket dyrare per GB än om du köper en minnes typ som är mycket vanlig och säljs i stora serier.

Detta problem är rätt vanligt när man ska försöka minnes expandera äldre datorer och ibland blir det dyrare än att köpa ny maskin. P-4 med RDRAM är ett typexempel.

Mina efarenheter av Dell är att kvaliten på laptop är mycket bra men monitorerna är ej lämpliga för grafiskt arbete. Glöm inte att köpa till Dells service avtal.

// Fredrik
 
Niklas: jag vet inte vilket moderkort Dell använder, men de kanske berättar om man ringer till en försäljare och frågar.

Per: Windows Vista kommer ut de här dagarna och det lär kräva sin "lilla" del av det totala minnet, dessutom krävs det mycket minne i t ex Photoshop.
 
Diiva skrev:
Niklas: jag vet inte vilket moderkort Dell använder, men de kanske berättar om man ringer till en försäljare och frågar.

Per: Windows Vista kommer ut de här dagarna och det lär kräva sin "lilla" del av det totala minnet, dessutom krävs det mycket minne i t ex Photoshop.

Det känns ju lite som de har koll på den där 3GB spärren som även Apple gått ut med. För jag skulle gärna ha en bärbar med mer minne, men det tycks saknas vettiga moderkort, än så länge.
 
Nu har jag gett upp hoppet om att få tag i en bärbar dator med 4GB RAM (förutom Dell som tar för mycket betalt, ca 40000 kr).

MacBook Pro kan man köpa med 3GB RAM, men vad jag förstår är det inte helt smärtfritt att även köra windows på den datorn.

Datorer är färskvara, någon som har tips på en bra bärbar dator med superb skärm?
övriga krav:
RAM: minst 2gb
CPU: Core 2 Due
Skärm: gärna > 17
Grafikkort: klarar Windws Vista
vikt: spelar ingen roll
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.