Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar dator: cirka 18000 i budget

Produkter
(logga in för att koppla)

Allt extra man belastar datorn med tar energi och får den att gå långsammare. Jag hade kalibrerat min bärbara skärm också, men det sackade ner hastigheten väsentligt. Egentligen är flertalet någorlunda dyra bärbara datorer ganska bra i färgåtergivning nu för tiden, med vissa undantag.

Hade just turen att få min dator att fungera dubbelt så snabbt efter det att en kille i Indien som arbetar för Adobe CC tagit bort onödiga filer och program när han fjärrstyrde min dator för att fixa en bugg i Photoshop. Ett stort + för Adobe där ;)

Allt extra man belastar datorn med tar energi och får den att gå långsammare. Jag hade kalibrerat min bärbara skärm också, men det sackade ner hastigheten väsentligt. Egentligen är flertalet någorlunda dyra bärbara datorer ganska bra i färgåtergivning nu för tiden, med vissa undantag.

Hade just turen att få min dator att fungera dubbelt så snabbt efter det att en kille i Indien som arbetar för Adobe CC tagit bort onödiga filer och program när han fjärrstyrde min dator för att fixa en bugg i Photoshop. Ett stort + för Adobe där ;)

Trots att jag arbetat med färghantering sedan 1994 har jag aldrig hört eller sett att en skärmkalibrering skulle få en dator att sacka ner hastigheten väsentligt. Så jag är rätt nyfiken på vad du använder för dator och för program för kalibrering.

Trots att jag arbetat med färghantering sedan 1994 har jag aldrig hört eller sett att en skärmkalibrering skulle få en dator att sacka ner hastigheten väsentligt. Så jag är rätt nyfiken på vad du använder för dator och för program för kalibrering.

Jag tar mycket gärna emot förslag och hjälp med detta! Har använt Spyder 3 på en Lenovo. Efter installationen tog uppstart dubbelt så lång tid och blev ganska enerverande. Har försökt använda samma kalibrering till min stora Eiso och då fungerar det bättre. Som sagt, är ingen hejare på detta och det jag skrev är utifrån erfarenheter.
Ser fram mot en experts utlåtande ;)

Jag tar mycket gärna emot förslag och hjälp med detta! Har använt Spyder 3 på en Lenovo. Efter installationen tog uppstart dubbelt så lång tid och blev ganska enerverande. Har försökt använda samma kalibrering till min stora Eiso och då fungerar det bättre. Som sagt, är ingen hejare på detta och det jag skrev är utifrån erfarenheter.
Ser fram mot en experts utlåtande ;)

Då är det något fel på din installation. Visst ska programmet laddas in i samband med start, men inte ska det ta dubbelt så lång tid som om du startar utan. Om det är en korrupt skärmprofil eller det är programmet i sig själv som inte fungerar som det ska. Avinstallera och installera på nytt. Sedan är Spyder 3 en gammal kalibrator idag och ger ofta en dålig kalibrering, eftersom filtren blekts.

Det jag gjorde till slut var att köpa en begagnad Macbook Pro Retina 15 med 16gb RAM och 256GB HD med vanligt Intel grafikkort för 8500kr. Inget kap kanske, men det funkar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto