Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"bärbar" accesspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Vad finns det för accesspunkter på marknaden som inte kräver extern strömkälla d.v.s. som kan köras på de 5V (?) som datorns USB-kontakt kan leverera?

Finns det andra accesspunkter som kan köras på batteri?
 
Hejsan,

Vad jag vet finns det nog inga som är tänkta att gå på USB, men många accesspunkter/routrar/switchar går på 5V och någonstans kring 1-3A.

En USB-port på en modern dator lämnar ut 5V/1A så det borde ju inte vara omöjligt att - om man orkar vara lite pysslig - köpa någonting i stil med en http://www.kjell.com/content/templa...6&path=97000000,119000000,149500000,151500000 och sedan skruva på en passande DC-plug. Kanske inte den smidigaste lösningen men ändå fullt möjligt?

Ha det!
 
Vad finns det för accesspunkter på marknaden som inte kräver extern strömkälla d.v.s. som kan köras på de 5V (?) som datorns USB-kontakt kan leverera?

Finns det andra accesspunkter som kan köras på batteri?
Till vad behöver du en bärbar accesspunkt?
Är det bara två enheter som ska kopplas i hop kan du ju sätta upp en peer to peer-koppling i stället.
Jag tror också att det går att sätta upp en dator (t ex en bärbar) att agera accesspunkt med rätt programvara.

---/Thomas
 
Vad finns det för accesspunkter på marknaden som inte kräver extern strömkälla d.v.s. som kan köras på de 5V (?) som datorns USB-kontakt kan leverera?

Finns det andra accesspunkter som kan köras på batteri?

Om du tänkt använda en bärbar PC i sammanhanget så finns det s k "soft AP" som du kan köra med ett WLAN-kort (klient). PC:n agerar då accesspunkt. Kan du inte beskriva vad du vill åstadkomma?

Micke
 
Om du tänkt använda en bärbar PC i sammanhanget så finns det s k "soft AP" som du kan köra med ett WLAN-kort (klient). PC:n agerar då accesspunkt. Kan du inte beskriva vad du vill åstadkomma?

Micke
Jag använder mig av Nikons trådlösa sändare WT-4 i vissa sammanhang och då genom att jag har med mig en laptop och en peer-2-peer uppkoppling på ett litet usb-wlankort. Det inbyggda trådlösa kortet i laptopen är uppkopplad mot Homerun och utdelad lokalt.

Det finns tyvärr inte stöd för inloggningsuppgifter i WT-4'an och därför kan jag inte skicka direkt. Ibland är vi fler fotografer som fotograferar för samma uppdragsgivare och det vore bra om vi kunde dela på en laptop men då krävs det att vi kör i infrastructure-mode.

Just nu har jag inte planer på en andra WT-4 för min andra kamera men om jag skaffar en så vore det bra om jag hade en AP istället för adhoc
 
ANNONS