Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avtryckare 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Karlström

Aktiv medlem
Idag tyckte jag att min avtryckare börjat bete sig märkligt. Det var som att dom två stegen försvann och det bara fanns ett. Oavsett hur försiktigt jag tryckte på avtryckaren så tog den en bild direkt efter att kameran fokuserat, och ibland innan AF han aktiveras så bilderna blev suddiga.

Någon som varit med om något liknande? Är det en inställning jag kommit åt, eller är knappen trasig?
 
Säkert ett fånigt förslag, men du har inte kommit åt autofokus switchen på objektivet. Det låter ju, menar jag, som om den inte fokuserar, utan du har bara ett klick på avtryckaren - och det blir suddigt.

Men som sagt, har du kopplat in sladden? Ibland kan det ju vara sånt´ :)
 
Jag har testat med alla mina objektiv, och samma grej på alla så jag har inte kommit åt den knappen, det har jag oxå kollat :)

Oftast tar den fokus, men väntar inte på att jag ska trycka avtryckaren i botten för att ta bild, utan tar så fort den fått fokus. Några få gånger fokuserar den inte alls utan tar på en gång. Bilderna blir som sagt var skarpa, men jag vill kunna följa motivet med skärpan bra, och sen när motivet är på rätt ställe trycka av och ta en bild. Svårt att förklara hur jag menar.

http://cdn1.cdnme.se/591398/6-3/img_9409_518113f7e087c319d3682440.jpg

Kopplat in sladden? :)

Tack för förslaget i alla fall!
 
Låter som skräp/fukt i avtryckaren. Då kan det bli så. Har du någon fjärravtryckare med N3-kontakt, eller ett batterigrepp, så kan du testa om det fungerar som det ska med någon alternativ avtryckare. För att bli klok på om det är kameran som är knäpp eller bara avtrycket som behöver rengöras/bytas.
 
Kan du inte ha ändrat AF mode till kontinuerlig så att det troligen är slutarprioritet istället för fokusprioritet, kan inte det rätta uttrycken för Canon
 
Någon som varit med om något liknande? Är det en inställning jag kommit åt, eller är knappen trasig?

Jag har varit med om exakt samma sak.
Trodde min glugg hade gett upp och testade allt.

Det visade sig att inställningarna hade ändrat sig till "back focus"
Jag fick helt enkelt gå in i inställningarna och ändra tillbaka AF till avtryckaren.

Så mitt tips är, kolla inställningarna.
 
Tack för all hjälp! Jag lät kameran ligga i tre dagar och sen fungerade den precis som vanligt. Fukt under avtryckaren kanske?

Mycket märkligt i varje fall :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.