snap01
Aktiv medlem
Jag är inte etablerad naturfotograf, hur blir man det? Räcker det med att man säljer bilder? Tar bilder? Jag jobbar mot bildbyrå och stora högupplösta brus- och artifaktfria bilder är ett säljargument. Faktum är att jag började med denna teknik just för att minimera bruset / öka användbart DR. Det funkar förstås inte bra för rörliga motiv som vi redan diskuterat i tråden men det funkar bra i många statiska situationer som sträcker sig långt utanför naturfoto. Jag tillåter mig att störas av klippblock, hus, eller öar som får "fel" ljus eftersom de hamnat fel i höjdled.
Det stör mig. Om det inte stör andra, vad bra...nåväl, jag ser såna fel ofta och tycker det är fult när toppdelen av byggnader etc mörkas ner.
Ursprungsfrågan gällde c:a ND1-justering, en nivå där efterbehandling torde vara ett enklare och bättre val.
"Min" teknik är rätt etablerad och Nikon har gjort den lätt att använda även för andra situationer än naturfoto. Att lägga över "aligna" två bilder tagna med så kort mellanrum finns inbyggt i photoshop i en automatfunktion sedan många år, det är inget man gör manuellt och inte heller något svårt. Skapa en lagermask och man får ett redigerbart ND-filter. Knappast rocket science.
läs om o gör rätt nu
han skrev att han köpt ett nd o skulle köpa ett avtonat filter o undrade över vilken styrka han skulle välja han ställde frågan till dom som använder avtonat filter (uppenbarligen inte du som kör ditt mission mot filter) o han undrade över vilken styrka han skulle välja dom han funderade på var
0,6 0,9 eller 1,2 o det är 2 till 4 steg.
gradueringen som man kan välja styrka på o mjukhet gör att man inte har några problem med klippor etc o sedan väljer du själv från vilken nivå den börjar o vet du hur en verklig himmel ser ut så brukar den inte börja över skorstenen utan en liten bit högre upp. Det TS ville ha hjälp med var vilken styrka han skulle välja inte höra din profetia om ditt sätt att jobba o tro mig hade ditt sätt varit bättre då skulle inte naturfotografer/landskap köra med filter finns nog ingen som lägger ner dyra pengar på det i onödan. Jag antar att din erfarenhet består av en kasse cokin filter o dom är ingen hit direkt.
Så kan du tillföra något som TS frågar om alltså vilket filter han ska välja styrka osv som jag gjort iom beskrivningen hur man använder det samt matnyttiga länkar. Det vore bra om du tittade på någon av dom för du har uppenbart inte förstått hur man använder o hur dom fungerar avtonade ND filter.