Annons

Avtonade gråtonsfilter på EF-S 17-55mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett Canon 17-55 IS o undrar om det funkar att använda ett runt gråtonsfilter på det objektivet för att t ex mörka ned en fin kvällshimmel mot förgrunden.

Och vad är det för skillnad på 50% eller 25%, är det hur mörk toningen är eller är det var på filtret toningen börjar? Ser lika ut på bilderna dock.

Har kollat på de här två hos Cyberphoto, någon som testat den kombinationen?

25% för 77 mm
50% för 77 mm

Eller ska man hellre satsa på ett Cockin filter med fyrkantig hållare som är lättare att flytta toningen?
 
Såg att diameter 77 mm som det är på Canons 17-55mm är det ju också på 10-22mm och då borde det ju gå att använda samma filter till båda.

Tänkte bara på vilket typ av avtonat gråtonsfilter som är bäst, runda att skruva på direkt eller de fyrkantiga m hållare...
 
Glöm runda - det är helt värdelöst. Man måste kunna flytta toningens placering. Alternativet är att man anpassar kompositionen, och alltid lägger horisonten på det fulaste stället - i mitten.
 
Jag testade runda filter sådana som du länkar till, men de är precis som nämnts helt värdelösa. Köpte sen Cokin filtersystem. Där kan du vrida och justera avtoningen hur du vill, det är även lätt att stacka olika typer av filter osv..

Jag skulle rekommendera Cokin..

/Andreas
 
Föreslår å det bestämdaste att göra det avtonade gråfiltret digitalt i datorn istället. Mer kontroll på avtoningen samt absolut färgneutralitet är fördelarna.

Se bara till att full teckning i filen. Alternativt baka ihop två olika exponeringar.

http://www.fredmiranda.com/article_2/
 
Att göra ett filter i efterhand är inte alltid möjligt då man kan ha förlorat infon i högdragarna, digitalkameror har som vi vet inte obegränsat dynamiskt omfång. En HDR-tonemapping ser väldigt onaturlig ut i mina ögon, med halos o.s.v.

Själv har jag ett cokinfilter, det fungerar ofta bra eftersom den dåliga färgneutraliteten oftast skiftar mot rosa-lila, och det passar ganska bra vid en solnedgång.

Jag sket dessutom i att köpa hållaren, hittils har det gått bra för mig att ställa in kameran, hålla filtret still framför objektivet med handen och komponera, sen trycka av.

Ska nog investera i ett glasfilter från lee när pengarna rinner till, men jag skiter nog i hållaren där med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.