Annons

Avtal om bokning för bröllop.

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Ska fota ett bröllop till sommaren och tänkte skriva någon form av bokningsbekräftelse eller liknande. Dvs om de avbokar mig så får de ändå betala 50% eller något liknande? Även att jag gör allt jag kan för att ordna en ersättare om jag blir sjuk eller dubbelbokar.

Någom som har några förslag? Har fotat en del bröllop innan men inte skrivit något sånt här.

//Daniel.J

hasse lundberg skrev:
Lämpligt är nog att ta ut en "bokningsavgift" som täcker ditt nedlagda arbete inför fotograferingen.

Det är ju inte enbart arbete inför fotograferingen som skall täckas av en sådan avgift. Rimligen måste även den uteblivna vinsten täckas, d.v.s Priset minus egna uteblivna utgifter.

arldic skrev:
Det är ju inte enbart arbete inför fotograferingen som skall täckas av en sådan avgift. Rimligen måste även den uteblivna vinsten täckas, d.v.s Priset minus egna uteblivna utgifter.
Hur man lägger upp en "bokningsavgift" är ju öppen.
När man bokar så betalar man några hundra för att visa att man menar allvar.
Några veckor innan arbetet betalar kunden ett förskott som då täcker eventuell avbokning och förlust.
Att få in en ny fotografering kan vara svårt.
Innan fotografering är ju normalt att man betalar typ halva fotokostnaden.

Jag tar 20% i bokningsavgift, och först då får de en bekräftelse. De flesta yrkesfotograf ligger runt det.MEn valet e fritt hur mycket man skall ta.

/ NIKLAS

Hur gör ni om kunden inte kommer in med bokningsavgift? Jag har en bröllopsfotograf som vill debitera för "ej bekräftad/avbokad preliminär fototid", där ett jobb uteblev eftersom vi tänkt boka honom genom bokningavgift. Är det brukligt? Enligt fotografen är det rätt rörigt med att hålla reda på alla bokningsavgifter, och han hade skrivit in en fotografering i sin kalender, men vi gjorde ingen bokningsbekräftelse genom inbetalning av bokningavgift eftersom han gjorde en del förlöjligande kommentarer om vårt bröllop som vi inte uppskattade, och vi inte gillade hans personlighet. Han tar bra bilder dock, men passade inte in i vårt bröllop som var lite speciellt (medeltida tema). Vi ville helt enkelt inte ha honom, gjorde ingen inbetalning av bokningsavgift men meddelade dock inte honom mer än genom utebliven boknngsbetalning. Hur resonerar ni?

growingart.se skrev:
Hur gör ni om kunden inte kommer in med bokningsavgift? Jag har en bröllopsfotograf som vill debitera för "ej bekräftad/avbokad preliminär fototid", där ett jobb uteblev eftersom vi tänkt boka honom genom bokningavgift. Är det brukligt? Enligt fotografen är det rätt rörigt med att hålla reda på alla bokningsavgifter, och han hade skrivit in en fotografering i sin kalender, men vi gjorde ingen bokningsbekräftelse genom inbetalning av bokningavgift eftersom han gjorde en del förlöjligande kommentarer om vårt bröllop som vi inte uppskattade, och vi inte gillade hans personlighet. Han tar bra bilder dock, men passade inte in i vårt bröllop som var lite speciellt (medeltida tema). Vi ville helt enkelt inte ha honom, gjorde ingen inbetalning av bokningsavgift men meddelade dock inte honom mer än genom utebliven boknngsbetalning. Hur resonerar ni?

Att meddela endast genom utebliven betalning är inte ett godkänt sätt rent juridiskt. Om han vill kan han gå vidare och driva in en avgiften.

growingart.se skrev:
Jag ser bokningsavgiften som bekräftelsen på bokning. Betalas inte den in ser jag det inte som bokat och utan bokning går det inte att kräva in något för det heller. Om inget har bokats..

Att visa intresse och diskutera är inte detsamma som att boka. Det vore ju lika sjukt som om jag fick betala för expeditens vägbeskrivning till rätt jeansmärke i butiken. Fånigt.

Jag vill påpeka att han var nedsättande/förlöjligande i sina ordalag om vårt bröllop i medeltida tema, min sambo blev väldigt besviken och ledsen på honom, eftersom hon alltid gillat hans bilder i tidningen. Vi hade tänkt boka honom, vilket var varför hon gick in, men ändrade oss efteråt när han var så nedlåtande. Inte vid tillfället dock eftersom han var väldigt intensiv (läs spattig).

Senast ändrad:
lottawe skrev:
Jag ser bokningsavgiften som bekräftelsen på bokning. Betalas inte den in ser jag det inte som bokat och utan bokning går det inte att kräva in något för det heller. Om inget har bokats..

Att visa intresse och diskutera är inte detsamma som att boka. Det vore ju lika sjukt som om jag fick betala för expeditens vägbeskrivning till rätt jeansmärke i butiken. Fånigt.

Det beror på om man bara har visat intresse eller om man faktiskt har beställt jobbet. Och som i alla avtalsfrågor gäller det att kunna bevisa om/vad man kommit överens om och där är det alltid lättare att reda ut det om man har skriftligt. Eller som jag fick lära mig på en gång "skriftliga avtal behövs inte så länge man är överens om vad man är överens om utan när man inte är överens om vad man är överens om"

geronimo13 skrev:
Hej!

Ska fota ett bröllop till sommaren och tänkte skriva någon form av bokningsbekräftelse eller liknande. Dvs om de avbokar mig så får de ändå betala 50% eller något liknande? Även att jag gör allt jag kan för att ordna en ersättare om jag blir sjuk eller dubbelbokar.

Någom som har några förslag? Har fotat en del bröllop innan men inte skrivit något sånt här.

//Daniel.J

Hej Daniel,
du har redan fått bra svar på dina frågor - men jag kände att jag ville kommentera en sak i ditt inlägg här som i.a.f. JAG hade hängt upp mig på som kund och sannolikt gjort att jag valt annan fotograf...notera dock att detta är min ÅSIKT, varken mer eller mindre.

När/om du skapar ett avtal - ta aldrig upp en sån sak som att du ordnar ersättare vid ev. dubbelbokning.

Om du som företagare har så dålig koll så att risken för dubbelbokning finns så skulle jag tänka om...sköt din kalender istället - vilket du säkert gör alldeles utmärkt.

Jag ville bara hjälpa dig att inte ge ditt bolag dålig indirekt reklam...

Om du mot förmodan dubbelbokar - så ordnar du givetvis en ersättare ändå och kanske ger en liten rabatt eller annan goodwill kompensation eftersom kunden kanske valt just DIG som fotograf - inte bara en fotograf...

I förekommande fall har jag helt enkelt gjort så att jag sätter mig i kundens situation och funderar över vad jag då skulle behöva/vilja ha uppstyrt i form av avtal - vad man själv vill ha med ger sig mer enkelt...

Men notera alltså att jag inte själv jobbar med foto, så det är bara mina reflektioner och åsikter jag ger utlopp för här - och endast i syfte att hjälpa dig OCH din kund...

M.v.h. och lycka till med fotningen...

/ Magnus

growingart.se skrev:
Jag vill påpeka att han var nedsättande/förlöjligande i sina ordalag om vårt bröllop i medeltida tema, min sambo blev väldigt besviken och ledsen på honom, eftersom hon alltid gillat hans bilder i tidningen. Vi hade tänkt boka honom, men ändrade oss när han var så nedlåtande.

Självklart helt fel av honom att lägga sig i hur Ni vill ha Ert bröllop men frågan är om Ni har bokat honom muntligt eller skriftligt. Om Ni har det så har Ni också skyldighet att avboka på annat sätt än att bara låta bli att betala bokningsavgiften. Sen är det som sagt alltid svårare att "bevisa" en muntlig beställning än en skriftlig.

Zebulah skrev:
Det beror på om man bara har visat intresse eller om man faktiskt har beställt jobbet. Och som i alla avtalsfrågor gäller det att kunna bevisa om/vad man kommit överens om och där är det alltid lättare att reda ut det om man har skriftligt. Eller som jag fick lära mig på en gång "skriftliga avtal behövs inte så länge man är överens om vad man är överens om utan när man inte är överens om vad man är överens om"
Jo, det är sant. Men standard bland de bröllopsfotografer jag känner brukar vara att ha bokningsavgiften som bekräftelse. Utan andra avtal därförinnan. Så har jag själv också och det är vad jag utgick från.

Bröllopet är ju en oerhört viktig dag och det vore ju fruktansvärt för de giftasbenägna om de inte hade nmöjligheten att kolla med fler fotografer än en. (Jag brukar t.o.m. råda mina par att välja fotograf med omsorg och vara noga i valet för att det ska kännas bra för dem. Påtala att mycket som kemi också behöver stämma och även föreslå träff innan bröllopet bokas. Brukar inte avbokas efter möte för det dock;) De som inte bokar väljer i regel bort redan vid offerten, men skulle jag ha avbokats efter hade jag ju ändå bara haft mig själv att skylla för tiden jag lagt ner.. Eftersom inget ses bokat utan avgift inbetald.)

lottawe skrev:
Men standard bland de bröllopsfotografer jag känner brukar vara att ha bokningsavgiften som bekräftelse. Utan andra avtal därförinnan. Så har jag själv också och det är vad jag utgick från.

Om inte bokningsavgift kommer på flera veckor (ingen kontakt upprätthålls), och ett annat par kommer in och vill boka samma dag, bokar ni det paret, eller låter bli, eller kontaktar det första paret om hu de vill ha det?

growingart.se skrev:
Om inte bokningsavgift kommer på flera veckor, och ett annat par kommer in och vill boka samma dag, bokar ni det paret, eller låter bli, eller kontaktar det första paret om hu de vill ha det?
Jag kollar med första intressenterna, men väntar inte någon längre tid på dem eftersom de alltid blir meddelade om att de inte är bokade förrän avgiften är betald. Har de haft veckor på sig och ändå inte betalt och någon annan vill ha datumet så varsågod till de andra ganska direkt.

Det har även hänt att jag haft ett antal par som efterfrågat samma datum (midsommar, 080808 o.s.v. är ganska attraktiva) och då har det varit först till kvarn med betalning. Detta meddelas paren om på stört vid visat intresse och då är det upp till dem att betala fort.

lottawe skrev:
Jo, det är sant. Men standard bland de bröllopsfotografer jag känner brukar vara att ha bokningsavgiften som bekräftelse. Utan andra avtal därförinnan. Så har jag själv också och det är vad jag utgick från.

Bröllopet är ju en oerhört viktig dag och det vore ju fruktansvärt för de giftasbenägna om de inte hade nmöjligheten att kolla med fler fotografer än en. (Jag brukar t.o.m. råda mina par att välja fotograf med omsorg och vara noga i valet för att det ska kännas bra för dem. Påtala att mycket som kemi också behöver stämma och även föreslå träff innan bröllopet bokas. Brukar inte avbokas efter möte för det dock;) De som inte bokar väljer i regel bort redan vid offerten, men skulle jag ha avbokats efter hade jag ju ändå bara haft mig själv att skylla för tiden jag lagt ner.. Eftersom inget ses bokat utan avgift inbetald.)

Nu jobbar jag inte som fotograf vare sig på proffs eller glad amatörnivå och tur är väl det för eventuella kunder utan jag tolkar bara avtal och regler utifrån lagstiftning.

En nyfiken fråga bara - om man inte har datum när man skall ha "ingått" ett bindande avtal så kan man väl som fotograf råka ut för dubbelbokningar och hur löser man det då - till vilket par skall man avsäga "tyvärr hitta en annan fotograf"

Redigerat:

Ser ditt svar ovanför på min fråga

Jag bokar inte utan datum och på så vis kan jag inte råka ut för det. Jag vet inte hur andra gör i det fallet.

Lösa förfrågningar om t.ex. någon gång i augusti 2009 utan datum har jag iof, men så länge de inte bokat kyrka bestämt datum kan inte jag hålla hela augusti för ett par ju. Därför får bokning dröja i sådana fall och har datumet de slutligen bestämt sig för försvunnit så har det. Då hittar de säkert någon annan.

I sambandet med kontraktskrivningen så kan dom antingen betala bokningsavgiften kontant eller sätta in den på firmakontot inom 1 vecka.
Så fort den är betald är bokningen bekräftad samt dagen reserverad för dom.
Dom flesta brukar vara väldigt snabba att sätta in den eftersom dom vet att det är bekräftelsen på bokningen.Jag har då aldrig haft någon som inte betalt in den i tid.

I det här fallet återkom fotografen dagen innan bröllopet för att diskutera detaljer (ca fem veckor efter att sambon (nu hustru) varit inne hos fotografen). Ingen kommunikation under mellantiden, från vare sig oss eller fotografen.

Är det standard att inbetald bokningsavgift blir formell bokning i praktiken, eller är det fler bröllopsfotografer som bokar uppdrag i kalendern utan att få in bokningsavgiften? I det här fallet återkommer fotografen med att vilja ha bokningsavgift inbetald efter bröllopet med motivering "avgift för ej bekräftad/avbokad preliminär fototid varpå ersättning för uppdrag uteblev".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar