Det är ganska lurigt med skärpedjupet vid extrema närbilder, och regeln som annars brukar gälla om brännvidd och skärpedjup stämmer inte riktigt. Det har med skalan att göra, och skärpan man får hänger också ihop med öppningens storlek. När man har en väldigt liten bländaröppning blir skärpan sämre genom att ljuset böjs av vid kanten.
När man har samma avbildningsskala med ett objektiv som har lång brännvidd och ett som har kort, har man olika arbetsavstånd. Skärpedjupet står inte bara i ett visst förhållande till bländaren, utan också till avståndet mellan kamera och motiv. Vid längre avstånd har man ett större skärpedjup än vid ett kortare, och det är till fördel för en längre brännvidd.
Den längre brännvidden ger alltså bättre skärpa beroende på två saker; dels är det inte så stor uppmjukning genom avböjning, eftersom den absoluta öppningen är större, dels har man lite större skärpedjup i motivet vid samma bländaröppning, eftersom avståndet är större.
Om man tar med exempelvis ett innerfokuserat 60 mm objektiv i skala 1:1 är avståndet till motivet bara ungefär fem centimeter från objektivet, men om man tar samma motiv i skala 1:1 med ett 150 mm objektiv som inte är innerfokuserat, så blir avståndet från objektivet till motivet ungefär 30 cm. Man tappar visserligen två steg i ljusstyrka, men den större öppningen ger ett skarpare resultat om man bländar ner långt, så att det går bra att blända ner till f/16 när ett 60 mm objektiv får problem med skärpan redan vid f/8.
Det är alltså en klar fördel att använda längre brännvidd för makrobilder.
Förutom att man kan få bättre skärpa och större skärpedjup med lång brännvidd är det också lättare att belysa motivet, eftersom man har ett större arbetsavstånd, och det är lättare att isolera motivet från bakgrunden, genom att man har en mycket smalare bildvinkel och inte får med lika mycket av bakgrunden.
Så allt talar för att använda lång brännvidd för extrema närbilder, om det inte är så att man vill ha med mycket av miljön runt omkring. I så fall är det ju bättre med större bildvinkel. Det är väldigt olika karaktär på närbilder tagna med vidvinkel och såna man tar med lång brännvidd.