Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avstånd inställt på oändligt - vad menas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Intelscratch

Ny medlem
Läste någon artikel för ett bra tag sedan där en person redovisade hur man skulle fotografera en stjärnbild. Han menade att man skulle ställa in avståndet på oändligt och jag förstår inte vad han menar. Någon som kan hjälpa mig?

Mvh

Liggande 8:an på fokusmarkeingen. Det brukar inte vara exakt där men nära. Prova gärna sätta den där och ta bilder på saker långt borta och se om de hamnar i fokus.

De menar alltså att man ska fokusera på oändligt avstånd, alltså på något väldigt långt bort som horisonten eller så. När ett objektiv fokuserar förbi ett visst avstånd, olika på olika objektiv, finns det ingen orsak att kunna fokusera längre bort eftersom allt därifrån till oändligheten är skarpt. Det betyder inte att man kan vrida fokusringen i botten, på vissa objektiv kan man fokusera förbi oändligheten och då blir allt suddigt.

Vad har du för utrustning? Det sättet jag tycker fungerar bäst är att fokusera på en ljuskälla långt långt borta om det finns, t.ex. en gatlykta eller något. Det är väldigt svårt att fokusera på natten annars.

Det finns oftast en oändlighetssymbol på fokusringen, den ser ut som en liggande åtta. Slå av autofokus och sätt symbolen mitt på strecket. Kan vara bra att sätta dit en tejbit så att fokusringen håller sig på plats.

Äger en Canon EOS 600D med standrad obejktiv (18-55) så jag gissar att kameran inte duger till för "oändlig fokusering" - hittar inget sådant alternativ i alla fall. Ska leka lite med tipset att fokusera på en gatulyckta tex.

Äger en Canon EOS 600D med standrad obejktiv (18-55) så jag gissar att kameran inte duger till för "oändlig fokusering" - hittar inget sådant alternativ i alla fall. Ska leka lite med tipset att fokusera på en gatulyckta tex.

Det är klart att den gör, alla kameror kan fokusera på oändligt! Det är bara att ditt objektiv inte har någon avståndsskala som visar hur långt bort du fokuserar. Kameran har inget med saken att göra heller utan det är objektivets jobb.

Det är bara att testa som sagt, ett tips är ju att testa i dagsljus så du kan se vad som händer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar