Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avskavd färg

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Tjenare,

Min nya gamla kamera har varit med om lite äventyr innan jag la handkarna på den... Färg är avskavd lite här och där. Ser tråkigt ut.

Tror ni det är någon ide att försöka bättre på färgen lite? Med vad i så fall? det är ju en ganska matt svart färg.

Kameran är en Canon 1d MkII

Mvh

Stefan

Humbrol har ju modellfärg i enormt många nyanser så det finns säkert någon som passar. Små billiga burkar är det också. Du kan väl måla och kolla, i värsta fall är det väl bara att skrapa bort den lilla färgtesten så är det ju inte värre än innan. Eller slipa hela kameran ren och måla om den i någon kul färg eller få den spraymålad med motiv hos någon av de där bilspraykonstnärerna :)

Jag minns min svarta Canon F1 i början av 80-talet, då ville man nästan att den skulle bli lite avskavd i kanterna för att det blev så coolt med mässingen som lyste fram bakom det svarta. Tyvärr var jag alltid så försiktig med min fina kamera så det hände aldrig.

Vanlig hobbyfärg/hobbylack från Panduro, Slöjd-Detaljer eller Clas Ohlson ska visst fungera på plastkameror (till exempel på Holga), men eftersom man kanske bör köra med grundfärg först så är den färgen kanske inte är så lämpligt just för din kamera.

På 80-talet skruvade jag och pappa bort lock och botten på våra Pentax Spotmatic och gick sedan på med gasollampa och svinto. Sedan monterade vi ihop dem och hade varsin mässingskamera.

Om det är inför försäljning är min personliga åsikt att låta det vara. Det är trist att finna att prylen man köpt på tradera är ommålad med annat än originalfärg. Typiskt brukar det släppa när man torkar av den första gången så man kan tro att de använt vattenfärg. Köpte en beg nikonmotor (MD-4) för tre hundra spänn som var helt omlackad och ambitiöst renoverad. Tyvärr med fel typ av färg. Bortkastad tid av säljaren skulle jag vilja säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar