Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

avbildningsskalan hos tillverkarna - vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det mer än brännvidd och närgräns som spelar in?

12-60, närgräns 25 cm
14-54, närgräns 22 cm
50 makrot, närgräns 24 cm

källa Cyberphoto.

Vad är det mer än brännvidd och närgräns som spelar in?

12-60, närgräns 25 cm
14-54, närgräns 22 cm
50 makrot, närgräns 24 cm

källa Cyberphoto.

VAR på zoomomfånget (i verkliga mm brännvidd) dom mätt närgränsen... :) Samt: När en 12-60 står på 60mm (max utzoomning) och man fokuserar mot närgränsen är man inte längre på 60mm, utan något betydligt kortare. Sedan ska du räkna in att zoomen är helt internfokuserande vilket påverkar förhållandet in/utpupill - vilket påverkar förstoringen.

Summan är iaf att med en 12-60 kan du som minsta yta få med ca 60x45mm, men med en 50 kan du få med ca 33x25mm (siffrorna jag angav innan hade jag räknat på yttermåtten på sensorytan, verkligheten är att lite mindre av sensorn används...) - ÄVEN om mista-avståndet sensorplan - objekt är ungefär detsamma för båda objektiven. Med 12-60 är man dock bara 4cm framför frontglaset, med en 50 är man 10cm framför frontglaset. Ändå tar 50mm med en mindre yta, och är betydligt skarpare på närgränsen.

upps där fick jag allt på tårna ;)

Tack för den infon. Plötsligt känns makrot inte fullt så meningslöst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar