Annons

Avancerad kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Försöker hitta en kompaktkamera eller liten systemkamera med stor bildsensor samt vettig användargränssnitt. Sony NEX-5 var intressant en stund, men tycker efter att ha testat den att menyerna är för krångliga för att kunna göra snabba inställningar (varför har de inte byggt in fler knappar?).

Någon som kan berätta om intressanta alternativ?
 
Jag tror att Sony har kommit med en firmware som har förbättrat menyerna avsevärt.
Samsung NX100 är en konkurrent till NEX:en.
Annars är det ju den vanliga samlingen avancerade kompakter.
Canon G12
Canon S95
Samsung EX1
Olympus ZX1
Nikon P7000
Panasonic LX5
Jag har säkert glömt någon.

Jag har själv S95:an, den ger en imponerande bildkvalitet långt upp i ISO-skalan.
Det finns en ring runt objektivet man kan använda till olika inställningat.
Objektivet har bländare f2,0 i den vida änden.
Dessutom kan den fota i RAW.
 
Senast ändrad:
Jag har själv S95:an, den ger en imponerande bildkvalitet långt upp i ISO-skalan.
Det finns en ring runt objektivet man kan använda till olika inställningat.
Objektivet har bländare f2,0 i den vida änden.
Dessutom kan den fota i RAW.
För sent inser jag att jag behöver en kompakt som komplement. Ont i axlarna efter en veckas semester i storstad med 5D...
Ringen runt objektivet verkar ju användarvänlig. Blir en funktion åt gången antar jag, eller? Är det lika smidigt som det verkar? Finns motsvarande på G12:an tro?
 
Ringen runt objektivet verkar ju användarvänlig. Blir en funktion åt gången antar jag, eller? Är det lika smidigt som det verkar? Finns motsvarande på G12:an tro?
Ringen är väldigt trevlig. Ger en "analog" känsla. Man väljer vilken funktion man vill att den ska ha, det tar bara någon sekund att ändra. G12 har tyvärr inte motsvarande funktion. (Men Olympus XZ1 har en liknande ring.)
 
vänta någon månad och köp nya Fuji X100, lär slå det mesta, men fast optik och tiotusen, men oj vilken kamera.
Nja, fast glugg – då blir det systemaren trots allt.

Min priolista ser ut såhär

  • Ljusstarkt objektiv

  • Idealt omfång skulle vara motsv. 24– ca 120 mm. Men det har väl bara LX5 (24–90 mm)?

  • Bra manuella möjligheter OCH hantering/reglage/rattar
  • Rapp i avtrycket även om fokushastighet inte är avgörande, men när jag trycker av vill jag ha direkt respons!
  • Storleken är helt ok på G12an så det är en i sammanhanget ickeparameter
Valet står emellan LX5, G12, S95 och XZ-1 som jag samlar info om nu. Jag gillar min fasta 24a till 5Dn så jag vet inte om jag kan leva med 28 i vidvinkelläget, tycker de extra mm ger väldigt mycket. Menmen, man kan inte få allt.

Kan det väntas något nytt snart efter G12/LX5? Dum fråga – jag vet! Men ändå ;-)
Har jag missat något i modellväg? NEX el likn är inget alternativ – det ska vara en kompakt med inbyggd glugg.
 
Samsung EX1.
Snabb autofokus, ljustarkt objektiv, åtkomliga kontroller sällan man behöver gå in i menyer.
 
Samsung EX1.
Snabb autofokus, ljustarkt objektiv, åtkomliga kontroller sällan man behöver gå in i menyer.
Ska kollas upp lite mer också den men det verkar vid en snabb koll som att LX5an är före på min lista tack vare sitt större omfång, större exponeringskomp och bättre slutartidsintervall samt video i 16:9 även om EX1 är något ljusstarkare.
 
Olympus ZX1 vs Panasonic LX5

Någon som har testat och kan jämföra Olympus ZX1 med Panasonic LX5? Storleksmässigt verkar de vara ganska jämnbördiga (jag vill ha ett så kompakt format som möjligt, så att den blir lätt att ta med i jackfickan).

Om någon har jämfört föjande parametrar, så är jag intresserad att höra:
-användarvänlighet/-gränssnittet
-bildkvalitét
-snabbhet på autofokus
 
Försöker hitta en kompaktkamera eller liten systemkamera med stor bildsensor samt vettig användargränssnitt. Sony NEX-5 var intressant en stund, men tycker efter att ha testat den att menyerna är för krångliga för att kunna göra snabba inställningar (varför har de inte byggt in fler knappar?).

Någon som kan berätta om intressanta alternativ?

Va vad det du ville komma åt utan att gå in i menyerna?? Det går att programera hjulet så man kommer åt det mesta snabbt och smidigt utan att behöva gå in i menyerna.
 
Vit färg är läckert

Är det förresten bara jag som tycker att Olympus ZX1 med vit färg är snyggare än den med svart? Iofs spelar färgen inte så stor roll för mig, men den vita vore en rolig omväxling till alla svarta kameror jag ägt. :)
 
Är det förresten bara jag som tycker att Olympus ZX1 med vit färg är snyggare än den med svart? Iofs spelar färgen inte så stor roll för mig, men den vita vore en rolig omväxling till alla svarta kameror jag ägt. :)

Håller med, den vita zx är en av de snyggaste på marknaden. Väl i klass med fuji x100 faktiskt. Hade den haft större sensor hade den funnits i min kameraväska :)
 
Om någon har jämfört föjande parametrar, så är jag intresserad att höra:
-användarvänlighet/-gränssnittet
-bildkvalitét
-snabbhet på autofokus

Kan tyvärr inte ge dig ett pro/con mellan de två, men här kommer i alla fall några av mina reflektioner beträffande Olympusen:

• Användargränssnittet är hyfsat, fast jag gillar inte snurratten på baksidan. Den är för pillig att använda, så jag hade hellre valt piltangenter enbart. Även Mode-väljaren på ovansidan är för lätt att vrida runt, jag hade gärna sett en starkare fjäder för densamma. Fast nu har jag lärt mig att kolla att ratten står på "P" eller "C", som är mina favorit-lägen. Många saknar dessutom att kunna låsa exponering oberoende av fokus.

• Bildkvaliteten räcker oftast för JPEG, fast ibland fotar jag RAW+JPEG. RAW är oslagbar i kompaktkamera-klassen, XZ-1 är helt enkelt bäst då.

• Snabbheten är imponerande för att vara en kompakt, stor buffert, segar inte ner med RAW. AF funkar ner till totalmörker, mycket bra LED-hjälpbelysning. Snabb för att vara en kompakt, lyckades idag fånga en skygg fjäril innan den flög iväg.

Kameran är liten och lätt att ta med, så fler tillfällen att fota ges.
100% crop på en icke artbestämd fjäril
 

Bilagor

  • P5191997r400.JPG
    P5191997r400.JPG
    87.9 KB · Visningar: 597
Va vad det du ville komma åt utan att gå in i menyerna?? Det går att programera hjulet så man kommer åt det mesta snabbt och smidigt utan att behöva gå in i menyerna.

Jag vill åtminstone kunna göra följande utan att behöva pilla i menyerna:
-byta "programläge" (manuell, bländarautomatik osv)
-ställa bländare/slutartid
-byta ISO
-exponerigskompensation

Dvs. kunna utföra de vanligaste ändringarna av inställningar som jag brukar göra under fotografering, utan att behöva gå in i menyer.
 
Inställningar och visningar i alla moder intuitivt med XZ-1 (en knapptryckning bara)

.
P: (Exponeringsinfo visas: |Tid|Bländare|Exp.komp.|) + ISO & Histogram
Objektivringen: ISO
Pil ♠: Exponeringskompensation

A: (Exponeringsinfo visas: |ISO|Tid|Bländare|Exp.komp.|) & Histogram
Objektivringen: Bländare
OK: ISO
Pil ♠: Exponeringskompensation

S: (Exponeringsinfo visas: |ISO|Tid|Bländare|Exp.komp.|) & Histogram
Objektivringen: Tid
OK: ISO
Pil ♠: Exponeringskompensation

M: (Exponeringsinfo visas: |ISO|Tid|Bländare|Exp.komp.|) & Histogram
Objektivringen: Bländare
OK: ISO
Pil ♠: Tid
 
Angående Fuji X100, vilka andra kompakter finns det som har en sensor som är av samma storlek eller ens i närheten av samma storlek?

Jag har svårt att förstå varför glappet mellan sensorstorleken på en systemkamera och kompaktkamera (i de flesta fall) är så stor. På filmtiden var det inga problem att få in samma filmstorlek i kompakten som i systemkameran.
 
Sigmas kompakter har även de aps-c sensor, sen finns leicas X1. Kanske kan Richo GXR med en fast 50mm eller fast 28 vara intressant, även den med aps-c sensor.
 
Jag har svårt att förstå varför glappet mellan sensorstorleken på en systemkamera och kompaktkamera (i de flesta fall) är så stor. På filmtiden var det inga problem att få in samma filmstorlek i kompakten som i systemkameran.

De flesta filmkompakter var större än de flesta av dagens digitalkompakter och de hade inte heller objkektiv med så värst stort zoomomfång.

Dessutom är digitalkompakternas små sensorer tilräckligt bra för de flesta.
 
De flesta filmkompakter var större än de flesta av dagens digitalkompakter och de hade inte heller objkektiv med så värst stort zoomomfång.

Dessutom är digitalkompakternas små sensorer tilräckligt bra för de flesta.


Så sant. Men dagens större digitalkompakter , ex Canon G12, som är väl menat ska vara en proffsigare kompaktkamera, är i storlek förmodligen lika stor som en kompaktkamera med 35mm film. Ändå har g12 en lillfingernagelstor sensor.

För mig duger det även med mindre zoomomfång eller med fast optik, mycket hellre satsar jag då på sensorstorlek. Men då måste man vara beredd att punga ut 12 000 kr för en Fuji NX100.

Sigman såg intressant ut när de kom, men den verkar dras med problem.. Finns det en uppföljare på väg till Sigma DP2?
 
Så sant. Men dagens större digitalkompakter , ex Canon G12, som är väl menat ska vara en proffsigare kompaktkamera, är i storlek förmodligen lika stor som en kompaktkamera med 35mm film. Ändå har g12 en lillfingernagelstor sensor.

G12 har ett infällbart objektiv med zoomomfång motsvarande 28–140 mm för småbild. Med en "stor" sensor skulle objektivet bli större än resten av kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.