Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avancerad dator för bildbehandling, dyrt "nöje"

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur mycket väsnas WD Velociraptor? Utvecklar de mycket värme? Jämfört med till exempel Seagate Barracuda som är rätt tysta och svala.
 
Hur mycket väsnas WD Velociraptor? Utvecklar de mycket värme? Jämfört med till exempel Seagate Barracuda som är rätt tysta och svala.

De är faktiskt både tysta och jämförelsevis svala. Tänk på att en 3,5-tums Veloriraptor i praktiken är en 2,5-tums disk monterad i en stor kylfläns. Nu har det ju även dykt upp Velociraptor utan "utfyllnad" som därmed går att montera i bärbara - klart intressant.

I min dator hemma har jag ju en systemdisk bestående av 2 "gamla" Raptor-diskar och en datadisk bestående av 3 Velociraptor. Oljudet från systemdiskarna är oerhört irriterande, datadiskarna hör jag inget av.
 
Mycket intressant läsning, tack för den!

För mig bekräftar den artikeln en av mina teorier: att det inte är så stor poäng med redundans via raid i en arbetsdator (affärskritiska servrar är en helt annan historia, där är det fortsatt viktigt). Jag kör hellre raid 0 och ser istället till att data ofta och regelbundet säkerhetskopieras till andra enheter.
Jag håller med, en workstation bör köra Raid 0 för att slippa en massa spill, data kan man sedan skyffla undan till en server som kör RAID10 eller någon annan lösning där det finns redundans.
På en arbetsdator har man ju sällan data som är "livsviktig", det är mest programvara och operativsystemet, båda går att installera om ganska så enkelt (även ifall tiden som går åt förvisso är sur). Att betala för att dessa saker ska ha redundans känns iaf för mig som ett visst slöseri :)
 
Finns det prestandavinster att göra med att köra två olika arrays i en arbetsstation. Alltså en raid 0 med disk A och B för system, och en raid 0 med disk C och D för bilder?

Eller blir det likvädig prestanda att köra en enda raid 0 array med två eller tre diskar, samt partitionera upp den i två partitioner?
 
Finns det prestandavinster att göra med att köra två olika arrays i en arbetsstation. Alltså en raid 0 med disk A och B för system, och en raid 0 med disk C och D för bilder?

Eller blir det likvädig prestanda att köra en enda raid 0 array med två eller tre diskar, samt partitionera upp den i två partitioner?
Martin hade ju gjort ett test där 3 diskar gav bättre prestandad än två t.ex. Finns några poster tillbaka.
Men fråga dig själv om det är värt att ha en single point of failure eller två. Pajar en av fyra är ju hela arrayn död i princip. Har du två arrayer slipper du iaf åter ställa systemet ifall bildarrayn crashar och vice versa.
 
Det låter på dig som att du tror att de är onödiga, eller waste, dom du så fint och modernt uttrycker det, men att du har inget att stötta dina påståenden på? Kom gärna med några testresultat eller dylikt, något handgripligt.

Bygger mest det på mina egna erfarenheter, alltså att mina icke-eccminnen alltid har funkat fint. Visst, man kanske får lite lite lite mer säkerhet med ecc-minnen, men den enorma prisskillnaden är inte värt det överhuvudtaget (enligt mig iaf).

Och visst, något snabbare accesstid på sas-diskar kanske, men som Grevture sa så var ju tydligen velociraptorerna snabbare. Är ju lixom inte bara access-tiderna som gör det utan även saker som rotationshastigheten (som iofs scsi-diskarna är bättre på), cache-minne och storleken på själva diskarna.

Fast såklart, din dator du bygde ihop lär vara snuskigt snabb, men när man kan få en precis snäppet sämre dator för så mycket mindre pengar så känns det ju faktiskt lite "waste". :p
Men iofs, finns ju folk som lägger på flera hundra tusen för att få 10 mer hästar ur sin lambo. Allt är upp till var och en vad man tycker är nödvändigt.
 
Är det någon här som har bra rekommendationer på ett nätaggregat lämpligt för en sådan här prestandadator vi diskuterar? Mina önskemål på nätaggregatet är att det ska vara stabilt och så tyst som möjligt. Gärna även svalt.
 
Fast såklart, din dator du bygde ihop lär vara snuskigt snabb, men när man kan få en precis snäppet sämre dator för så mycket mindre pengar så känns det ju faktiskt lite "waste". :p

Om jag då omstrukturerar frågan: Är det ö.h.t. möjligt att bygga en väsentligen snabbare workstation än vad man kan bygga med 20 000 kr i budget? Och nu menar jag inte en superdator som kostar hundramiljoner kronor, men en arbetsstation för, säg i prisspannet 30 000 kr till 300 000 kr?
 
Om jag då omstrukturerar frågan: Är det ö.h.t. möjligt att bygga en väsentligen snabbare workstation än vad man kan bygga med 20 000 kr i budget? Och nu menar jag inte en superdator som kostar hundramiljoner kronor, men en arbetsstation för, säg i prisspannet 30 000 kr till 300 000 kr?
Ja, och nej.
En workstation för 3D och Motion, absolut, flera processorer och mer minne fungerar fint i dessa applikationerna, speciellt om du ska hålla på med video encoding, 16 cores och 64gb ram är inga problem i de sammanhangen. Tunga renderingar mår också bra av flera cpu:er och mängder med ram.
Att jobba i Photoshop blir väl snabbare, men jag vet inte om jag vill kalla det väsentligare mycket snabbare i normala sammanhang. Pratar vi dock om 50mpix+ med flera lager och du kör CS4 i 64bitar så kan du nog märka en viss skillnad.
 
Ja, och nej.
En workstation för 3D och Motion, absolut, flera processorer och mer minne fungerar fint i dessa applikationerna, speciellt om du ska hålla på med video encoding, 16 cores och 64gb ram är inga problem i de sammanhangen. Tunga renderingar mår också bra av flera cpu:er och mängder med ram.
Att jobba i Photoshop blir väl snabbare, men jag vet inte om jag vill kalla det väsentligare mycket snabbare i normala sammanhang. Pratar vi dock om 50mpix+ med flera lager och du kör CS4 i 64bitar så kan du nog märka en viss skillnad.

Jag håller i stort sett med, men vill peka mer specifikt på några saker:

- Mycket handlar det om att du i det läget bör bestämma dig exakt vad din dator skall vara bra på. Det är stor skillnad mellan att bygga en supersnabb Photoshop-dator (vilket väl var din avsikt) och en supersnabb databasserver. Det är till och med lite skillnad beroende på om du huvudsakligen jobbar med 2D eller 3D. Även med grafikkortsfunktionerna i CS4 så verkar det som om grafikkortet spelar fortsatt ganska liten roll för oss som jobbar med 2D-bilder. Bara där kan man "spara" över 15000 kronor.

- Du rör dig nu helt klart i de områden där man talar om "diminishing returns", dvs att du får betala väldigt mycket för ganska små förbättringar. Att bygga en dator som är påtagligt snabbare än en vanlig standard kontors-pc är inte dyrt. Det handlar kanske om att öka priset från 6-7000 kronor till 15-16000 kronor för en stor, påtaglig och (i mina ögon) prisvärd prestandaökning. Sedan kan du hälla på ytterligare 20-30-40-50000 kronor, men då får du tillbaka mindre och mindre av pengarna i form av prestanda. Det är så teknik fungerar. Tänk på objektiv där det funkar på samma sätt. Om jag utgår från Nikon så kostar en helt ok 300/5,6 ungefär 6-7000 kronor (70-300/5,6 VR). En 300/4 blir genast minst dubbelt så dyr. En 300/2,8 kostar runt 45000. Den klassiska och oerhört sällsynta 300/2,0 skulle säkert kosta flera hundratusen om den gjordes och såldes ny idag. Nu är det givetvis inte bara ett bländarsteg som skiljer mellan nivåerna här, man passar på att slänga in lite ytterligare kvalitet när man ändå får ett så dyrt objektiv. Men principen är ganska tydlig och densamma för i stort sett all teknik.

- Om vi talar om att köpa färdiga datorer från HP, Fujitsu och, antar jag, Apple så tillkommer en liknande sak som med det ökande kvalitetskravet hos objektiven ovan. När man ändå bygger en dyr dator passar man ofta på att slänga med lite mer utförliga garanti- och serviceåtaganden också. Du kan köpa en arbetsstation från HP för runt 50000 kronor. Eller bygga en egen dator med ungefär samma prestanda för ungefär hälften. Mycket av prisskillnaden där ligger i att om din egen dator kackar ihop så är det din egen huvudvärk. Om din 50000-koronors arbetsstation från HP kackar ihop är de så snabbt som fysiskt möjligt där med servicetekniker som fixar felet eller konfigurerar upp en ersättningsmaskin. Du betalar helt enkelt mycket inte bara för hårdvaran utan för att kunna fortsätta jobba ganska snabbt igen även när hårdvaran fallerar.
 
Jo, de enda applikationerna där man inte talar om diminishing returns något nämnvärt är väl 3D och film (där man kan rendera individuella frames på varje kärna t.ex.). I vissa 3D-applikationer ser du ju också hur delar av bilden renderas på varje kärna, väldigt pedagogiskt ;)
Nu gäller det ju till en gräns så klart, du måste fortfarande ta andra flaskhalsar i betänkande såsom minnesbandbredd och anda I/O-aspekter.

Jag köper ganska snart (får jag hoppas) en ny burk, det blir en Intel i7 (920) och 6gb ram samt en Seagate ES.2 disk för systemet (har lagringsdiskar sedan innan). Den kommer hamna på ungefär 15-16k och då köper jag ändå ett Lian-Li chassi samt ett ordentligt nätagg så det hade gått att få billigare om man inte tycker sådant är viktigt. Det jag ser jag kan förbättre enkelt är om jag köper en eller flera extra disk(ar) och kör i RAID0, då får jag lite mer fart på läsning och skrivning, men utöver det så börjar det bli svårt (om vi pratar Photoshop).

Så för att sammanfatta, runt 15-20kkr får du en riktigt snabb burk för, och utöver det betalar du en massa för väldigt lite (om vi nu bara pratar Photoshop). Lägg hellre de pengarna på en ny skärm, nya objektiv, ny kamera eller en ny bil.. :p
 
300 000 kr

Om jag då omstrukturerar frågan: Är det ö.h.t. möjligt att bygga en väsentligen snabbare workstation än vad man kan bygga med 20 000 kr i budget? Och nu menar jag inte en superdator som kostar hundramiljoner kronor, men en arbetsstation för, säg i prisspannet 30 000 kr till 300 000 kr?

Om du har 300 000kr? Då behövs inte frågan vad!!!
mvh Nicklas
 
Om man vill ha en så snabb dator som möjligt så skulle jag fortfarande köpt en i7, fast kanske slängt på kompressorkylning för att maximera klockfrekvensen. Då kanske man kan komma upp i 5Ghz med ett bra exemplar av processorn.
 
Det du frågade i dit första inlägg!

Hmmm... vad frågade jag i mitt första inlägg? Få se nu... (läser)..jo, jag ville ha kommentarer på valet av komponenter till datorn. Så du menar att man inte behöver reflektera över valet av komponenter, om man har 300 000 kr?
 
Om du har 300 000kr? Då behövs inte frågan vad!!!
mvh Nicklas


En polare till mig (som är mångmång-millionär) anser att det inte finns nån anledning för honom att betala 20 kr för en liter mjölk när alla andra bara betalar tio... Han blev rik på att våga och samtidigt räkna varenda öre.

T
 
Det finns en Dell med Core i7 920 för 7000 kr plus moms. Den har 3 gig minne och Vista 64. Känns omedelbart som ett bra paket med tanke på att det i princip är vad ett löst moderkort, minne och en processor kostar.

Det finns kanske nån som vet vad nackdelen är?

Thorsten
 
Det finns en Dell med Core i7 920 för 7000 kr plus moms. Den har 3 gig minne och Vista 64. Känns omedelbart som ett bra paket med tanke på att det i princip är vad ett löst moderkort, minne och en processor kostar.

Det finns kanske nån som vet vad nackdelen är?

Thorsten
Nackdelen är att du inte har en aning om vad som sitter i datorn :)

Men om hårdvara inte är ett intresse så är det ett sablans bra pris, det kostade inte mycket att uppgradera till 640gb raid0 och 6gb ram heller.
 
Nackdelen är att du inte har en aning om vad som sitter i datorn :)

Men om hårdvara inte är ett intresse så är det ett sablans bra pris, det kostade inte mycket att uppgradera till 640gb raid0 och 6gb ram heller.

Dell och andra har ju med jämna mellanrum erbjudanden som är oerhört svårslagna. De är helt enkelt så stora att de kan pressa underleverantörer och dessutom emellanåt kombinera det med lock-pris och resultatet blir hela datorer som ofta kostar mindre äm man själv kan köpa samma moderkort, processor och minne för.

Men jag skulle i det läget följa Eriks råd att uppgradera i alla fall minnet och gärna hårddisken. Fast just uppgraderingar är ett område där Dell (och andra tillverkare med fina erbjudanden) ofta är lite dyra, det är väl där de tjänar igen pengarna på det låga grundpriset. Men i det här fallet lät det som det var prisvärt.

En annan fördel med ett sådant köp för den som är mindre datorintresserad är att man faktiskt får support från Dell (eller vem man nu köper ifrån). Det är ju tillverkaren som står för supporten, något som man blir handgripligt påmind om den dag ens eget hemmabygge börjar bete sig konstigt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.