Eeros
Aktiv medlem
Kort sagt, Photoshop, och antagligen Illustrator (och andra program som arbetar med stora dataklumpar i taget) har svårare att dra nytta av flera processorer. Här är det viktigare med klockfrekvens, stora cache-minnen, snabba minnen och i synnerhet snabb transport mellan processor och arbetsminne.
Jag är osäker på hur Illustrator använder minnet och jobbar med filerna, men jag har märkt att filen inte behöver vara tung i kilobyte räknat, för att den ska bli tung för datorn. Orsak till grötighet är oftare det stora antalet objekt och om man har ett stort antalet nivåer på sina lager (lager inne i lager, så att säga).
Just på grund av hur den hanterar filer med fler inbäddade lager, misstänker jag starkt att om man skulle räkna ut tidskomplexiteten på algoritmiken för hur den behandlar lager som befinner sig inne i ett annat lager, så skulle man nog få fram ett resultat där ordo förmodligen är minst n i kvadrat. Detta märker man snabbt om man har från fyra, fem nivåer eller fler i sin lagerstruktur - samma process tar väsentligen större tid i anspråk. En jättemiss av Adobe om så är fallet, tycker jag, då det skulle innebära att deras programmerare inte har ens elementäraste kunskaper i hur man analyserar tidskomplexiteten i algoritmiken. Eller ens kunskap i att den kan analyseras!