Annons

Automatiskt kort slutartid med tele och F65

Produkter
(logga in för att koppla)
Ny teknisk fråga:
Jag har en Nikon F65 som har egenheten att öppna upp bländaren när jag ökar brännvidden (Nikon 70-300). Om jag använder auto "P" och jag siktar på något halvljust, t.ex. snön ute med 70 mm brännvidd så väljer kameran i ett fall f/8, ökar jag brännvidden till 300 mm så öppnar kameran bländaren till max och jag hamnar på slutartider kring 1/1500 vilket känns lite extremt ibland.
Är detta kamerans "intelligens" som prioriterar kort slutartid vid lång brännvidd eller finns det något annat som det beror på? Kan kameran ta hänsyn till t.ex. lång brännvidd?
Jag vill trots allt oftast inte använda största bländare och kortaste tid och då måste jag skruva på ratten till en bättre kombination.

// Robert Olsson
 
Precis så...
För att slippa eventuell skakningsoskärpa så väljer kameran slutartid efter brännvidd. Men det är ju bara att använda programförskjutningen eller använda sig av AV läget... hmm A på Nikon ?

P är ju bra för snabba bilder, när du inte hinner välja..

Tv eller AV.. (S och A på Nikon) tycker jag är bättre att använda när du ändå har tid att mickla med exponeringen.
 
Ok, men det känns lite extremt att välja slutartider på 1/1500 s med 300 mm brännvidd, men man får väl inte begära för mycket.
Jag försöker hålla minst "tid kortare än brännvidd"-tummregeln.
// Robert Olsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.