Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatiskt justera exposure på en serie bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag undrar om någon vet ett sätt att justera exposure på en lång serie bilder utan att manuellt behöva gå igenom varje bild i raw datan då man importerar datan till photoshop?

Säg exempelvis att jag har fotat en serie bilder utomhus med samma slutarvärde och iso inställningar, men att jag fått mindre variationer i exponeringen på grund av olika tjocka/tunna moln eller liknande.

Jag vill då kunna korrigera en bild och sedan välja de återstående 2-300 bilderna och få dem att matcha exponeringen med den korrigerade bilden.

Brukar korrigera till viss del då jag fotar med slutartiden men det är svårt att undvika vissa variationer om inte förhållandena är perfekta.

Testade nån funktion i lightroom, men den verkade inte fungera.. tror bara den fungerar om man ändrat slutartid eller andra värden, vilket jag oftast inte har.
 
Vad jag vet går detta inte att göra i Lightroom eller CameraRaw och jag har heller inte hört talas om något annat program som kan det. Det finns ju en Auto funktionalitet i LR och ACR men jag misstänker att den gör mer än vad du vill och jag har ingen aning om hur konsekvent den är över en serie med bilder.
 
i LR:
Du får göra som du beskriver med 1 bild och sedan välja ut de bilder du vill påverka på samma sätt och synka dem.
 
Tja, ja jag antar att man har samma problem vid timelapse, hur löser man det där? Fast det är bara längre serier bilder i detta fallet men då jag fotar ute så brukar ljuset kunna ändra sig mellan bilderna.

Syncningen fungerar inte för exponerar jag upp en bild och syncar det med en annan bild som är korrekt så kommer den korrekta bli överexponerad istället.

Skulle vilja sätta en bild som medelvärde och sen få alla andra bilder att exponera upp/ned för att matcha den bilden. Om det var möjligt.

Det är en Canon EOS 600D jag använder nu.
 
Syncningen fungerar inte för exponerar jag upp en bild och syncar det med en annan bild som är korrekt så kommer den korrekta bli överexponerad istället.

Skulle vilja sätta en bild som medelvärde och sen få alla andra bilder att exponera upp/ned för att matcha den bilden. Om det var möjligt.
Jo synkning funkar men du måste välja ut de bilder som skall få samma som du nyss gjort. Att man är lat är inget datorn rår på.

Det enda jag känner till är lr auto-funktion. Om det blir bra? Troligtvis inte.
 
Ingen lösning för ert fall, men i framtiden ifall man inte ska fota övergången av ex solnedgång/uppgång så ska ni inte använda manuella inställningar i kameran utan låta ex autoiso råda.
För TL och M-läget och solnedgång finns LRTimelapse som fixar det.
 
Kör manuella inställningar på allt men vid extrema förhållanden så brukar det kunna bli ett antal bilder som sticker iväg lite i exponeringen.

Fotade lite nyligen i varierande molnighet 2-300 bilder och kanske 5-10% av dem fick oönskad exponering. Därför jag var nyfiken på om man kunde matcha upp det automatiskt istället för att behöva bläddra igenom alla 300 bilder och korrigera dem för hand.

Men ja det var kanske en long-shot att det skulle finnas ett sådant program. Jag har sett ett som kan matcha en bild mot en annan raw bild i exponering, dessvärre inte en serie bilder.
 
Kör manuella inställningar på allt ........
Varför det? Kamerans automatik är extremt svårt att slå:) Bländar- eller slutarprioritet brukar vara utmärkt när man vill styra exponeringen samtidigt som man utnyttjar den datakraft som finns i kameran och som man betalat dyra pengar för:)
 
Vet inte om någon redan svarat, men det går att göra i alla fall med Bridge och Camera Raw.
Om du har samma exponering på bilderna så är det inga problem att göra det i Camera Raw.

Alt 1.
Gör om den första bilden, spara inställningen och lägg den på resten av bilderna. Det finns också ett val att använda senaste inställningar på ny bild man öppnar.

Alt 2. (enklare)
Öppna alla de bilder du vill justera i Camera Raw samtidigt. Markera alla, och gör dina exponeringsjusteringar.
Kan du inte öppna alla 300 bilderna samtidigt (kan bli trögt för datorn) gör först som Alt 2. med en grupp bilder, sedan sparat du dina inställningar och öppnar nästa grupp och lägger dina sparade inställningar på dem ...
 
Jag vill då kunna korrigera en bild och sedan välja de återstående 2-300 bilderna och få dem att matcha exponeringen med den korrigerade bilden.

Jag kanske missförstår frågan, men jo, Lightroom har en funktion för att synka en bilds totala exponering med en annan. Antar att det är någon sorts medelvärde som justeras.
Fast jag kommer aldrig ihåg kommandot...
Eller vänta... skulle kunna vara Ctrl + Alt + Shift + M. (Cmd istf Ctrl på Mac.)
Värt att prova? Om det inte var den du redan testat och förkastat.
 
Det är en annan sak som frågas efter än att synka bilder i LR.

Det som frågas efter är att vid manuell och lika exponering av en bildserie kompensera bilderna till lika ljushet. De har alltså samma exponering, men deras ljushet kan variera beroende på att det naturliga ljuset varierat mellan bilderna. Vissa bilder avviker då i ljushet, uppåt eller neråt. Det kan vara moln som passerar, eller annat. Speciellt vid nattfoto kan ljuset variera på ett oönskat sätt då man fotograferar en bildsekvens, tex för att använda för att göra en timelapsefilm.

Dagtid är lösningen ofta att fotografera i något autoläge så att kamerans egna ljusmätare får kompensera för ljusförändringar, men flicker (ljushetsvariationer) kan också uppstå pga att objektivet inte bländar ner exakt lika från bild till bild, även om en fast bländare är inställd.

Nattetid, då exponeringstiderna drar i väg så att kameraljusmätaren inte kan hantera dem (ljuset blir för svagt för mätaren), är manuellt exponeringsläge enda metoden att exponera. Då får man ofta flicker till följd av naturliga ljusvariationer mellan bilderna, speciellt om det finns norrskensaktivitet, eller moln som drar över. Men det finns också annat som orsakar ljushetsförändringar, fråga mig inte vad. Airglow kan vara en källa.

Här är lösningen med Lightroom och LRTimelapse, deflicker vid 07:10: https://vimeo.com/71484282
 
Då läser Lightroom av bildernas exifvärden och justerar bilder med olika exponering enligt dessa till samma exponering. Programmet tar alltså inte hänsyn till ljushetsvariationer mellan olika bilder med samma exponering till följd av ljusvariationer i motivet.
 
Då läser Lightroom av bildernas exifvärden och justerar bilder med olika exponering enligt dessa till samma exponering. Programmet tar alltså inte hänsyn till ljushetsvariationer mellan olika bilder med samma exponering till följd av ljusvariationer i motivet.

Va, är det sant? Det var ju... kanske inte värdelöst, men inte heller så värdefullt som jag trodde att det var.
(Okej, det finns säkert situationer då det är en önskvärd funktion, men jag har nog aldrig varit där.)
 
Prova ta några bilder och ladda in i Lightroom och tillämpa Match total exposures så ser du. Variera motivets ljushet mellan bilderna då du fotar, men inte kamerans exponering.

Men visst är också denna funktion värdefull ibland.

Fördelen med LRTimelapse är att man definierar en referensyta i bilden man anser skall hålla samma ljushet. På så vis får man kontroll över det hela.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.