Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatiska taggar

Produkter
(logga in för att koppla)

nagujappen

Medlem
Hej! Vet nån ifall det finns nåt program som automatiskt kan lägga till taggar från information i bilden. Jag tänkte fotografera under en idrottstävling och det skulle ju vara kul för alla att kunna söka sin bild på vårt galleri på internet efteråt genom att söka på sitt startnummer.

Daniel ;)
 
nagujappen skrev:
Hej! Vet nån ifall det finns nåt program som automatiskt kan lägga till taggar från information i bilden. Jag tänkte fotografera under en idrottstävling och det skulle ju vara kul för alla att kunna söka sin bild på vårt galleri på internet efteråt genom att söka på sitt startnummer.

Daniel ;)

Vad menar du? Att ett program skulle känna igen vad som står på nummerlappen på bröstet på folk? Eller skulle du ge startnumret på något sätt?
 
Det kanske var lite otydligt ;). Vad jag menar är i alla fall att ett program skulle kunna känna igen vad som står på nummerlappen och sen automatiskt lägga in det som en tagg i bilden. Det kan ju vara rätt jobbigt att göra det för hand ifall det är många bilder och många numror på varje bild ;).
 
nagujappen skrev:
Det kanske var lite otydligt ;). Vad jag menar är i alla fall att ett program skulle kunna känna igen vad som står på nummerlappen och sen automatiskt lägga in det som en tagg i bilden. Det kan ju vara rätt jobbigt att göra det för hand ifall det är många bilder och många numror på varje bild ;).

Aha. Nja, textigenkänning är en knepig historia, i synnerhet om texten inte är plan och vinkelrät. Själva fixningen av taggen är den lätta delen i sammanhanget.Om jag är rätt underrättad, så gör proffsen detta med radiodon i kläderna (eller nummerlappen) på deltagarna.

Den automatiska igenkänningen av nummerplåtar på bildar, som ju fungerar, är nog en rätt komplicerad mekanism, kan jag tänka mig, så den lösningen är nog inte inom räckhåll.
 
Okej. Men har du kolla in Polar Rose, ansiktsigenkänning. De har inte kommit igång ännu men skall öppna för betatestning ganska snart tror jag. Det verkar intressant, undrar om det kommer att fungera i praktiken... Tänkte bara att det ju borde vara lättare för en dator att känna igen text och sifror än ett face :)

http://www.polarrose.com/
 
Det där borde gå att lösa. :D

Finns ju bra OCR-program.

Skulle kunna vara ett flöde som skickar bilden till ett OCR-program som i sin tur söker efternummret.

Fast jag vet ingen som gjort det. Ge mig 50 konsulttimmar så kanske jag kan lösa det! ;)
 
nikfoto skrev:
Fast jag vet ingen som gjort det. Ge mig 50 konsulttimmar så kanske jag kan lösa det! ;)

"Kanske" + "50 konsulttimmar" = dyrt, har verkligheten lärt mig...

Jag tror mer på manuell hantering i detta fall, även om det tar tid. Betänk att OCR-igenkänningen på bilplåtar är rätt komplicerad, och där har vi ändå rätt väldefinierad vinkel och avstånd att ta hjälp av. OCR-igenkänning är en känslig procedur.

En halvautomatisk procedur med ett litet program som visar en bild och ber en operatör skriva in nummerlappsnummer för hand tror jag är den framkomligaste vägen.

Per.
 
Jag tror jag får köra med det manuella då fast det blir no inga problem. Jag lägger in bilderna på Flickr och sen kan ju alla som vill (om jag tillåter) hjälpa till att lägga till eller ändra felaktiga taggar.

Fast jag kan ändå inte riktigt släppa tanken om ett automatiskt system ;) kaske nån gång i framtiden, eller kanske Flickr kunde integrera ett sådant system... Läste en tråd om det nånstans. ;)

Tack!

Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.