Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk vändning av bilder i Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sammy Johannesson

Aktiv medlem
Vet inte om jag dillar lite nu? Har för mig att om man fotar stående med kameran så skall den bli automatiskt stående i datorn när man visar den?

När jag öppnar bilden i RAW med Zoombrowser så är den stående och sedan när jag visar den färdiga JPEG med Zoombrowser så är den också stående. Dock när jag vill visa den med Windows XPs inbyggda "visningsprogram för bilder & fax" så visas bilden liggande.

Någon som vet vad detta beror på. Det tar ju lite på nerverna när man vänder rätt i windows så vänder den fel i zoombrowser!!

Kameran jag tar med är en C30D

MVH
Sammy
 
Anledningen att programmen visar bilderna olika är att de hanterar EXIF olika. Det finns en "Orientation"-tag i EXIF som många kameror använder för att indikera hur bilden skall roteras. Tämligen många program såsom Photoshop och andra läser denna och presenterar bilden på korrekt sätt, men windows foto-browser ignorerar EXIF och visar bara bilden som den är med avseende på bild-datat.

På samma sätt så innebär en rotering 90 grader i "visningsprogrammet för bilder & fax" att bilden komprimeras om men i andra program att taggen i EXIF skrivs om och bildinformationen bevaras.
 
Peffis skrev:
På samma sätt så innebär en rotering 90 grader i "visningsprogrammet för bilder & fax" att bilden komprimeras om men i andra program att taggen i EXIF skrivs om och bildinformationen bevaras.

Är du säker på detta - höll jag på att skriva. Men jag testade själv först, och dra på trissor; det kom upp en varningsruta som talade om att "pga bildens storklek kan en vändning innebära att bildens kvalitet försämras". Denna har jag ALDRIG sett förut trots att jag mot bättre vetande vänt mängder av bilder i windows.
Undrar hur det kommer sig att varningen aldrig visats tidigare. Kan det vara så att vissa stora bilder ("på grund av dess storlek") påverkas, men inte andra från mindre megapixelsensorer?
 
Huruvida den komprimerar om eller inte handlar inte om den totala storleken på bilden utan snarare på bildens dimensioner. JPEG komprimerar blockvis och om bildens dimensioner inte är delbara med dessa block så måste bilden komprimeras om. Mer info finns t.ex. här: http://www.impulseadventure.com/photo/rotation-partial-mcu.html

Om man "roterar" en bild genom att bara ändra EXIF så blir det ju såklart alltid "lossless", dvs bilden behöver inte komprimeras om. "Fax-viewern" stödjer inte detta som sagt. Tvärt om så tar den i vissa fall helt bort EXIF-info från bilden då man roterar den och då den inte gör det så kan man ibland få den "fantastiska" effekten att bilden ser roterad 180 grader ut i Photoshop men bara 90 i fax-viewer. Se exempelvis Nikons varningar till sina kunder: http://www.dpreview.com/news/0112/01121402nikonxpwarnings.asp


Ps. I Windows Vista så skall de tydligen ha lagt in en helt ny picture-viewer som sägs ska ha fixat allt detta, men jag har slutat arbeta med bilder i Windows så jag har inte provat denna.
 
Det som gör att jag blir lite störd över det hela är att jag har för mig att när min gamla minolta 5D var ny så vände windows bilderna själv, tills en dag då det plötsligt var borta. Kan det kanske finnas något extra plugin?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.