Annons

Automatisk sensorrengöring på 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

JimmyF

Medlem
Sålde min Canon 450D och köpte en 50D istället.
Den nya kameran köptes begagnad på nätet.
När jag fick hem den så hade jag inget objektiv hemma att testa kameran med. Köparen ville ha sina pengar överförda så jag slog igång huset för att testa så att skärm osv såg ok ut.
Det som slog mig då var att det stod sensorrengöring på skärmen men kameran lät inte?
Min 400D samt 450D lät när denna prossedur satte igång?
Fungerar den automatiska sensorrengöringen annorlunda på en 50D alternativt fungerar den bara med ett objektiv på?
Har ingen lust att betala för ett exemplar som inte fungerar som det ska...

Tacksam för hjälp,

Mvh Jimmy
 
Den ska fungera även utan objektiv. På min 50D hördes det egentligen ingenting när objektivet satt på, men om jag tog av objektivet hördes ett svagt kvittrande läte.
 
Den ska fungera även utan objektiv. På min 50D hördes det egentligen ingenting när objektivet satt på, men om jag tog av objektivet hördes ett svagt kvittrande läte.

Hmm det är precis det kvittrandet som jag saknar på denna 50D?
Kan man ta av skyddslocket och lyssna eller se om rengöringen fungerar?
 
Är inte helt hundra, men jag är ganska säker på att 50D:s sensorrengöring skall vara tyst. 400D:s och 40:s surrar lite, helt riktigt.
 
Testade nu utan objektiv Man hör ett högfrekvent ljud följt av ett litet "skakljud". Detta upprepas två gånger i följd.
Nu börjar ju gubben bli gammal men det är hörbart.
 
Min 50D låter iaf. Ett svagt pipande ljud som kommer i två "pulser". Detta med ett objektiv monterat. Har nog aldrig startat kameran utan objektiv.
 
Testade utan skyddslock och la örat mot kameran och då hörde jag surrandet :)
Min gamla 400D skramlade som tusan när den gjorde rent från det att den var ny!
 
På andra forum finns det evighetslänga trådar om hur vissa kameror ska låta när det här sätter igång, så du är inte ensam om din fundering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.