Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk focus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hur funkar automatisk focus, d.v.s hur får jag skärpan där jag vill ha den?

Och vad är bättre, manuell eller auto focus?
 
Den vanligaste sorten är kontrastsensorer som maximerar kontrasten i fokuspunkten. Även analoga kameror med autofokus har digitala sensorer för fokusen.

dvs kameran justerar objektivet så att två närliggande punkter i fokus skall ha så stor skillnad i intensitet som möjligt. pga detta är det svårt att fokusera på jämna färger exvis en vit vägg. På en del kameror sitter sensorerna i vertikal riktning och kan då ha svårt att fokusera på en vertikalt randig vägg eller tvärtom.
 
Phoenix_89 skrev:
Så focus punkten är det lilla glasets punkt?

Asså inte LCD:en, utan det lilla glaset ovanför:)

Du tänker nog på sökaren.

Sökaren är den lilla glasrutan där du kan titta och se hur bilden blir. I den finns oftast ett kors eller dyligt som representerar fokuspunkten.

När du håller ner halva avtryckarknappen så fokuserar kameran på det som fokuskorset då riktas mot.
 
Tack så mycket!

Var kan jag läsa mer om bländare, wide angle, tele och sådant? Alltså väldigt grundligt eftersom jag är nybörjare.
 
---AF är BRA MEN i många situationer räcker den inte till, eftersom det OFTA krävs att man själv kompletterar den med manuell teknik!

Många tycks tro att AF och många focuspunkter löser alla problem med skärpan,,,,, När jag själv fotograferar (mkt ofta rörliga motiv) så använder jag till minst 50% manuell focus under dagen. Trots det köper jag bästa AF som finns i objektiv eftersom den är överlägsen en dårlig AF. Nu är det så att jag inte använder AF ibland och ibland inte utan jag kombinerar dessa båda konstant.

INGEN hinner ens grovinställa ett objektiv snabbar manuellt än AF och för mitt användande kommer den till sin fulla rätt vid förinställning när det går fort tillväga framför mig....
I själva fotograferingsögonblicket så är ofta IS,en aktiv men till 95% manuell focus!!

Jag säger inte att mitt sätt är det bästa eftersom det skulle höja ögonbrynen hos många men jag menar att ingen AF är bättre än den som arbetar i konstant kombination med fotografen!!

AF är suveränt för att hinna med men inte så ofta för skärpan, då tänker jag speciellt på situationer där det handlar om skräpedjup runt ngr mm vid ex,, telefoto vid närgränsen osv...

Mvh Niclas.


Ps, Jag är ÖVERTYGAD om att man kommer nääästan lika långt med ingen AF alls och kom ihåg att aldrig jämföra "dårlig AF med bra AF", dem spelar i helt olika dimensioner där den första enligt mig inte tillför så mkt nytta för en aktivt rörelsefotograferande fotograf. Enligt mig så är det ENDAST den snabbaste AF,en som är värd att betala för, visst jag har själv linser där focusen är slö och välljudande men då är den som oftast avslagen och andra faktorer som påverkade mig att inte prioritera AF, tex mina vidvinkelobjektiv/macroobjektiv.....ds
 
Senast ändrad:
Köp National Geographics bok "Den Stora Fotoboken". Där finns en mängd fakta om hur kameror och objektiv fungerar, fakta om bildkomponering och en hel del annat.

/Erik
 
Nej, det är inte helt riktigt. Digitala kompaktkameror använder visserligen autofokus baserad på kontrastdetektering men såväl analoga som digitala systemkameror använder fasdetektering. Då är det inte kontraster man tittar på utan hur väl en linje i motivet ligger i fas, efter att bilden delats på AF-sensorn. En smula omständigt att förklara närmare utan illustrationer så jag låter bli.
Analoga kompaktkameror använder ofta aktiv autofokus, där kameran skickar ut en stråle med mörkrött ljus. På kameran finns en sensor som mäter vinkeln på det refleterade ljuset.


Oscar skrev:
Den vanligaste sorten är kontrastsensorer som maximerar kontrasten i fokuspunkten. Även analoga kameror med autofokus har digitala sensorer för fokusen.

dvs kameran justerar objektivet så att två närliggande punkter i fokus skall ha så stor skillnad i intensitet som möjligt. pga detta är det svårt att fokusera på jämna färger exvis en vit vägg. På en del kameror sitter sensorerna i vertikal riktning och kan då ha svårt att fokusera på en vertikalt randig vägg eller tvärtom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.