Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisk förnyelse av medlemskap

Produkter
(logga in för att koppla)

patson

Aktiv medlem
Jag fick idag hem ett brev från Klarna. Då jag vet att jag inte handlat något via dem den senaste tiden så reagerade jag direkt att "nu har någon handlat i mitt namn". Öppnade kuvertet och där påstås att "Du handlade av White Balance AB den 9 juli och valde att betala med faktura. Vi har väntat några dagar extra, men har ännu inte mottagit full betalning för ditt köp". Eftersom "jag" inte har betalat i tid tar man dessutom ut en straffavgift om 60 kr.

Jag har inte valt att betala med faktura. Jag har över huvud taget inte handlat något den 9 juli. Någon faktura har jag för övrigt inte fått utan direkt kommer en påminnelse. Pang bom från ingenstans.

På baksidan förtydligas att räkningen gäller Fotosidan och 1 års förlängning av medlemskap. Jag loggar in på Fotosidan och hittar efter mycket sökande en funktion som jag aldrig sett tidigare, trots att jag varit medlem sedan 2002. "Automatisk förnyelse" heter den. Den är aktiverad från start och man måste alltså göra ett aktivt val om man INTE vill ha automatisk förnyelse. Snacka om bakvänt.

Förr om åren fick man i god tid en påminnelse att Plus-medlemskapet var på väg att gå ut och kunde i god tid betala för ett år till. Om man ville. Nu sker allt med osynlig automatik. Ingen kommunikation med medlemmen alls från Fotosidan. Smart affärsidé! Skicka räkningen direkt! Samt ta ut 60 kr i straffavgift. No questions asked.

Det är sådant här som gör att man omedelbart vill avsluta sitt medlemskap. Är det någon fler som har drabbats av detta? Skriv gärna.

/Patrik
 
Oavsett vad man gör och var man gör det, så bör man läsa det finstilta. Finns väl knappast någon form av prenumeration man tecknar sig för idag som inte har automatisk förnyelse och där man direkt efter nytecknandet måste gå in och manuellt avsluta prenumerationen för att den inte automatiskt ska förnyas. Lite förvånad att du förvånas över detta förfarande år 2020. Men jag förstår din frustration och att du blir förbannad. Men se det positivt! Nu har du lärt dig! :unsure:
 
Oavsett vad man gör och var man gör det, så bör man läsa det finstilta. Finns väl knappast någon form av prenumeration man tecknar sig för idag som inte har automatisk förnyelse och där man direkt efter nytecknandet måste gå in och manuellt avsluta prenumerationen för att den inte automatiskt ska förnyas. Lite förvånad att du förvånas över detta förfarande år 2020. Men jag förstår din frustration och att du blir förbannad. Men se det positivt! Nu har du lärt dig! :unsure:

Positivt? Det finns inget positivt i detta. Jag må vara från stenåldern men jag anser bestämt att inför man en ny funktion för automatisk förnyelse så bör den INTE vara aktiverad från början. Det ska heller inte vara dolt i någon finstilt text utan klart och tydligt framgå.

Jag har inte fått någon information om detta men däremot en räkning. Positivt? Jo tjena.
 
Det positiva var att du nu har lärt dig hur det fungerar. Move on. Du kommer inte att komma någonstans med dina invändningar.
 
Det positiva var att du nu har lärt dig hur det fungerar. Move on. Du kommer inte att komma någonstans med dina invändningar.

Nähä så det är inte tillåtet att klaga om man är missnöjd utan man ska bara betala och se glad ut?

Det är inte dig jag är arg på utan Fotosidan.
 
Oavsett vad man gör och var man gör det, så bör man läsa det finstilta. Finns väl knappast någon form av prenumeration man tecknar sig för idag som inte har automatisk förnyelse och där man direkt efter nytecknandet måste gå in och manuellt avsluta prenumerationen för att den inte automatiskt ska förnyas. Lite förvånad att du förvånas över detta förfarande år 2020. Men jag förstår din frustration och att du blir förbannad. Men se det positivt! Nu har du lärt dig! :unsure:
Patrik tecknade sig inte för en prenumeration "idag" utan för 18 år sen.

Var finns det finstilta att läsa, f.ö.?
 
Patrik tecknade sig inte för en prenumeration "idag" utan för 18 år sen.

Var finns det finstilta att läsa, f.ö.?
Kan man betala för 18 år i taget menar du? Du tror inte att han snarare tecknade för typ ett år sedan vilket nu förnyades?

Det finns en knapp "Prenumerera" när man inte är inloggad och det är samma länk som står under Plusmedlemskap:
Kolla där om du kan hitta det finstilta! Med tanke på att du tillbringar varenda dag på FS borde du kunna hitta det utan hjälp!
 
Jag letade faktiskt i inställningssidorna för mitt medlemsskap, men hittade det inte. Tack för tipset! Lurigt nog står villkoren för medlemsskap under listan av böcker till försäljning och inte under listan av olika sorters medlemsskap. Lite malplacerat, kanske.

Jag letade lite till, men kan inte hitta hur man ställer in om man vill ha sin prenumeration på löpande räkning eller om man vill ha en påminnelse när det är dags att förnya.
 
Kan man betala för 18 år i taget menar du? Du tror inte att han snarare tecknade för typ ett år sedan vilket nu förnyades?
Naturligtvis inte. (Vaknat på fel sida idag?).
Däremot kan man kanske förvänta sig att få ett meddelande om ändrade villkor, vilket Patrik säger sig inte ha fått.
 
A24DDAE9-6C1D-44B5-8DD5-AAD8FE0496F9.png
Kan man betala för 18 år i taget menar du? Du tror inte att han snarare tecknade för typ ett år sedan vilket nu förnyades?

Det finns en knapp "Prenumerera" när man inte är inloggad och det är samma länk som står under Plusmedlemskap:
Kolla där om du kan hitta det finstilta! Med tanke på att du tillbringar varenda dag på FS borde du kunna hitta det utan hjälp!
Ja där framgår det direkt om att det är ett löpande abonnemang. (Gäller ett år, därefter 220 kr per år).För de som tecknar nu alltså. Men hur såg avtalet ut för 18 år sedan?
 
Jag letade faktiskt i inställningssidorna för mitt medlemsskap, men hittade det inte. Tack för tipset! Lurigt nog står villkoren för medlemsskap under listan av böcker till försäljning och inte under listan av olika sorters medlemsskap. Lite malplacerat, kanske.

Jag letade lite till, men kan inte hitta hur man ställer in om man vill ha sin prenumeration på löpande räkning eller om man vill ha en påminnelse när det är dags att förnya.
Allt det där med automatisk förlängning via Klarna och möjlighet att betala årsvis via Paypal istället, fick du ju förklarat för dig av Elmfeldt redan i november förra året. Du t.o.m. länkade till samma betalsida som jag länkade till tidigare.

Där får du också veta att om du betalat via Paypal och inte har automatisk förlängning, så får du påminnelsemejl i vanlig ordning från FS. Du t.o.m. förklarar för Elmfeldt och oss övriga att du förstått genom att tacka honom! Så vad beror din förvirring på nu, nio månader senare? Eller det är bara att du vill tjafsa om saker du redan känner till?
 
Hur kan avtalet för 18 år sedan vara relevant?
Om jag förstått saken rätt så är det arton år sedan trådskaparen ingick avtal med Forosidan. Det var villkoren som gällde då som trådskaparen accepterade.
Sedan brukar det vara så att om man betalar nästa år så accepterar man också villkoren som gäller då.
Men nu har ju trådskaparen fått en påminnelsefaktura med ”straffavgift”. När accepterade han dessa villkor?
 
Visa bilaga 150798
Ja där framgår det direkt om att det är ett löpande abonnemang. (Gäller ett år, därefter 220 kr per år).För de som tecknar nu alltså. Men hur såg avtalet ut för 18 år sedan?
"Gäller ett år, därefter 220 kr per år" kan syfta enbart på priset och behöver inte nödvändigtvis innebära något om automatisk förnyelse av abonnemanget. Det är en tolkningsfråga som enklast avhjälps genom en tydligare skrivning.
 
Allt det där med automatisk förlängning via Klarna och möjlighet att betala årsvis via Paypal istället, fick du ju förklarat för dig av Elmfeldt redan i november förra året. Du t.o.m. länkade till samma betalsida som jag länkade till tidigare.

[/URL]
Där får du också veta att om du betalat via Paypal och inte har automatisk förlängning, så får du påminnelsemejl i vanlig ordning från FS. Du t.o.m. förklarar för Elmfeldt och oss övriga att du förstått genom att tacka honom! Så vad beror din förvirring på nu, nio månader senare? Eller det är bara att du vill tjafsa om saker du redan känner till?
Tack för informationen (men det vore trevligare om du inte formulerade dig så konfrontativt och på gränsen till förolämpande).

Alla praktiska detaljer av den arten förväntar jag mig att kunna slå upp bland inställningar för kontot, så det är verkligen inget jag lägger på minnet.

Var finns informationen att hitta, förutom i en gammal forumtråd?
 
Det står inget om Paypal där, men det finns förvisso en förklaring om vad "löpande" innebär, och det är väl bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.