patson
Aktiv medlem
Jag fick idag hem ett brev från Klarna. Då jag vet att jag inte handlat något via dem den senaste tiden så reagerade jag direkt att "nu har någon handlat i mitt namn". Öppnade kuvertet och där påstås att "Du handlade av White Balance AB den 9 juli och valde att betala med faktura. Vi har väntat några dagar extra, men har ännu inte mottagit full betalning för ditt köp". Eftersom "jag" inte har betalat i tid tar man dessutom ut en straffavgift om 60 kr.
Jag har inte valt att betala med faktura. Jag har över huvud taget inte handlat något den 9 juli. Någon faktura har jag för övrigt inte fått utan direkt kommer en påminnelse. Pang bom från ingenstans.
På baksidan förtydligas att räkningen gäller Fotosidan och 1 års förlängning av medlemskap. Jag loggar in på Fotosidan och hittar efter mycket sökande en funktion som jag aldrig sett tidigare, trots att jag varit medlem sedan 2002. "Automatisk förnyelse" heter den. Den är aktiverad från start och man måste alltså göra ett aktivt val om man INTE vill ha automatisk förnyelse. Snacka om bakvänt.
Förr om åren fick man i god tid en påminnelse att Plus-medlemskapet var på väg att gå ut och kunde i god tid betala för ett år till. Om man ville. Nu sker allt med osynlig automatik. Ingen kommunikation med medlemmen alls från Fotosidan. Smart affärsidé! Skicka räkningen direkt! Samt ta ut 60 kr i straffavgift. No questions asked.
Det är sådant här som gör att man omedelbart vill avsluta sitt medlemskap. Är det någon fler som har drabbats av detta? Skriv gärna.
/Patrik
Jag har inte valt att betala med faktura. Jag har över huvud taget inte handlat något den 9 juli. Någon faktura har jag för övrigt inte fått utan direkt kommer en påminnelse. Pang bom från ingenstans.
På baksidan förtydligas att räkningen gäller Fotosidan och 1 års förlängning av medlemskap. Jag loggar in på Fotosidan och hittar efter mycket sökande en funktion som jag aldrig sett tidigare, trots att jag varit medlem sedan 2002. "Automatisk förnyelse" heter den. Den är aktiverad från start och man måste alltså göra ett aktivt val om man INTE vill ha automatisk förnyelse. Snacka om bakvänt.
Förr om åren fick man i god tid en påminnelse att Plus-medlemskapet var på väg att gå ut och kunde i god tid betala för ett år till. Om man ville. Nu sker allt med osynlig automatik. Ingen kommunikation med medlemmen alls från Fotosidan. Smart affärsidé! Skicka räkningen direkt! Samt ta ut 60 kr i straffavgift. No questions asked.
Det är sådant här som gör att man omedelbart vill avsluta sitt medlemskap. Är det någon fler som har drabbats av detta? Skriv gärna.
/Patrik