** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Automatisering vid digital inläsning?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattek_mattek

Aktiv medlem
Jag står i valet och kvalet mellan följande produkter:

Minolta Dimage Dual Scan III
Epson Perfection 3200 Photo

Det jag vill göra är att läsa in min ganska omfattande samling foton (runt 200-600) bilder och spara dem digitalt då jag kommer gå över helt till digitalt foto. Det rör sig om papperskopior eller motsvarande negativ (35mm).

Min fråga är således:
Epson scannern kan läsa in 12 negativ i ett svep, men kan den spara dem separat i olika jpegs/tiffs? Går denna process att automatisera?

Stämmer det verkligen att man måste sitta och ange specifika filnamn på varje bild om man använder Minolta III? Verkar mycket osmidigt.

Har ni tips på andra produkter i samma prisklass för att göra ovanstående jobb på ett smidigt sätt?

Tack

mattek_mattek skrev:

Stämmer det verkligen att man måste sitta och ange specifika filnamn på varje bild om man använder Minolta III? Verkar mycket osmidigt.

Använder VueScan (www.hamrick.com) till min Dual II, den sparar ner filerna automatiskt. Också väldigt lätt att få jämna resultat med detta program.

Staffan

mattek_mattek skrev:

Inte för varje bild, men för varje strip som man skannar, vilket kan vara irriterande nog.

Tack för svaren...

... är det någon som vet hur det står till med automatisering med Epson Perfection 3200 Photo?

(När ska scanner tillverkare förstå att detta är mycket viktig del av scanneranvändande också i konsument klassen?)

Du kan skana alla bilder som separata filer med olika inställningar och upplösning. Du måste alltså ställa in för varje bild i så fall men när du trycker ”skanna” tar den alla bilder i ett svep.

Trevligt...

... men nu kanske jag blir överdrivet petig.
Innebär detta alltså om jag gör mina inställningar och klickar scan så scannar den alla negativ och sparar ner dem i speparata filer (IMG_0001, IMG_0002, IMG_0003 osv osv)?

Förlåt och jag är petig men detta är vad mitt köp står och faller på. Tack igen för era svar.

Du lägger in negativremsorna.
Förskannar.
Avmarkerar de negativrutor du inte vill skanna in.
Klickar på de bilder du vill göra förändringar på, en bild kanske skall skannas med högre upplösning än de andra.

Sedan skanna du och bilderna kommer att sparas som separata filer med 0001.tif, 0002.tif eller vilket filformat du önskar. Tif, Jpeg, eller BMP.
Du kan ändra namn på varje fil från 0001 till solros istället.

Skannar du via Photoshop dyker de upp som separata bildfiler som du sparar i önskat format med önskat namn.

Tack!

Nu vet jag precis vad jag ska köpa. Jag migrerar till digitalt foto med detta lilla kit:
Canon 300D + 1GB minne
Epson 3200

Tack igen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar